جمعه 10 فروردین 1403

اقدامات بسیج در درمان آلام اهالی گلستان ناشی از کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اقدامات بسیج در درمان آلام اهالی گلستان ناشی از کرونا

گرگان - ایرنا - خدمات بسیج بعنوان یک نهاد انقلابی مردم محور طی گذشت 300 روز از شیوع ویروس کرونا در گلستان مایه دلگرمی درمانگران برای مدیریت بهتر بیماری کووید 19 و یاریگر جامعه برای کاهش تبعات اقتصادی - اجتماعی این اپیدمی است.

یکی از فعالیت ترین نهادهای حاضر در کمک رسانی به کاهش اثرات کرونا، سازمان بسیج مستضعفین بود که از روزهای نخست شیوع بیماری کووید 19 نیروی انسانی، امکانات و روحیه جهادی اعضای خود را برای خدمت به مردم و نهادهای دولتی به کار گرفت.

گستردگی تبعات کووید 19 سبب شد تا علاوه بر تلاش‌گران حوزه بهداشت و درمان به عنوان پیش‌قراولان مقابله با این بیماری، سایر ارکان حاکمیتی و مردمی نیز به مصاف کرونا بروند.

هر چند در این مسیر همه اقشار بسیج به ایفای نقش پرداختند اما برخی گروه ها بسیج طلاب و روحانیون، زنان، جامعه پزشکی، بازاریان و اصناف، نقش پررنگ تری داشته و اقدامات اثربخش و ماندگارتری را به یادگار گذاشتند.

بسیجیان تلاش کردند علاوه بر فعالیت‌های مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت درمان، در زمینه امداد و حمایت از اقشار آسیب دیده از این بیماری نیز در کنار سایر دستگاه های امدادرسان و حمایتی کشور باشند.

بسیج جامعه پزشکی علاوه بر مشارکت در همراهی با کارکنان و درمانگران تلاش کردند با تمرکز بر اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی در خصوص پیشگیری، زمینه کاهش شیوع بیماری، کاهش میزان بستری، بیماریابی و کمک به اجرای کامل قرنطینه خانگی را فراهم کرده و به کاهش میزان مرگ و میر این بیماری در گلستان کمک کنند.

تامین مواد ضدعفونی کننده و شوینده برای گندزدایی معابر و رفع آلودگی مناطق آلوده، تولید اقلام پیشگیرانه مانند ماسک، دستکش، الکل و البسه پزشکی از دیگر فعالیت های بسیجان گلستان در بخش درمانی و بهداشت مقابله با کرونا بود.

خدمات بسیجیان در امر بهداشت محدود به مراکز درمانی یا اقلام بهداشتی نشد و داوطلبان بسیجی به ویژه طلاب و روحانیون با حضور در غسالخانه ها و واحدهای تغسیل اموات در آرامستان های گلستان اجازه ندادند رعایت واجبات و آموزه های شرعی و دینی در خصوص خاکسپاری جان‌باختگان کرونا با وقفه روبرو شود.

در مرحله اول اوج‌گیری کرونا روحانیون بسیجی گلستان با حداقل امکانات پیشگیرانه علاوه بر تغسیل و اقامه نماز میت بر پیکر جان باختگان، موجبات تسلی بازماندگان شده و اجاز ندادند شعائر دینی به فراموشی سپرده شود.

تهیه و توزیع بسته های معیشتی و کمک به اجرای طرح قرنطینه خانگی و محدودیت کرونایی از دیگر خدمات بسیجیان گلستان برای کمک به مهار بیماری کووید 19 بود که این تلاش ها همچنان نیز ادامه دارد.

قرارگاه پدافند زیستی سپاه نینوای استان گلستان از زمان شیوع کرونا علاوه بر برگزاری جلسات منظم برای هم‌افزایی، هماهنگی و ساماندهی اقدامات مقابله‌ای با بیماری کرونا، به ساماندهی جهادگران بسیجی پرداخته و از توان آن ها در اقداماتی مانند رزمایش کمک مومنانه، راه اندازی کارگاه‌های کوچک و خانگی تولید ماسک و غسل و کفن و دفن جان‌باختگان کرونایی استفاده کرد.

به گفته جانشین سپاه نینوای استان گلستان؛ گروه‌های جهادی باید مقابله با کرونا را ماموریت خود بدانند.

سید موسی حسینی همچنین اظهار داشت: تاکنون بیش از 250 هزار بسته معیشتی با کمک پایگاه‌های مقاومت بسیج، خیران، نهادهای حمایتی و انقلابی و دستگاه‌های بین خانواده‌های نیازمند گلستان توزیع شد.

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان هم گفت: نزدیک به 30 سال از عمر دفاع مقدس می گذرد و هر وقت نظام برگرفته از دستاوردهای دوران دفاع مقدس با تفکر بسیجی به مشکلات پرداخت سربلند بیرون آمده است.

سردار علی ملک‌شاهکوهی اظهار داشت: در سیل، زلزله، آتش سوزی و کرونا بسیج همواره در کنار مردم بوده تا زمان مهار این بیماری در کمک به مردم دریغ نخواهد کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح شهید سلیمانی با انجام تست گسترده، هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند و آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در همه مناطق شهری و روستایی گلستان در دست اجرا است.

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان ادامه داد: این طرح با شعار هر خانه یک پایگاه سلامت راه اندازی شده تا ضریب حساسیت مردم در قبال این ویروس بالا رفته و افراد ناقل به قرنطینه بروند.

استاندار گلستان هم در پیام خود به مناسبت هفته بسیج به خدمات این نهاد در مقابله با کرونا اشاره کرد و نوشت: هفته بسیج امسال که با شعار "بسیج، پیشرو خدمت و امید آفرین" آغاز گردیده در هنگامه‌ای است که ایران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و جمهوری اسلامی علاوه بر این ویروس با تحریم های ظالمانه بین المللی نیز روبرو است.

در پیام هادی حق شناس آمده: آغاز طرح محله محوری که از ابتدای آذر ماه با همراهی پایگاه های بسیج و پایگاه های سلامت اجرا می شود نشانه دیگری از مردمی بودن این نهاد انقلابی و همراهی آن با بطن جامعه دارد و بیانگر این واقعیت است که هرگاه جامعه ایرانی به همراهی بسیج نیاز داشته این درخت تنومند و توانمند را در کنار خود دیده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
اقدامات بسیج در درمان آلام اهالی گلستان ناشی از کرونا 2