جمعه 13 مهر 1403

امام صادق (ع) نهضت بزرگ علمی امام باقر (ع) را تکمیل کرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
امام صادق (ع) نهضت بزرگ علمی امام باقر (ع) را تکمیل کرد

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: امام محمدباقر (ع) نهضت بزرگ علمی را پایه‌گذاری کرد که با تربیت 4 هزار دانشمند توسط فرزندش امام صادق (ع) این نهضت کامل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا؛ آیت‌اله علی خاتمی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان اظهار داشت: ذی‌الحجه، ماه امامت، ولایت، کمال دین و رضایت پروردگار از مسلمانان است.

وی ابا اشره به در پیش بودن سالروز شهادت حضرت امام محمدباقر (ع) خاطرنشان کرد: دوران امامت این امام معصوم به مدت 20 سال و با 5 خلیفه اموی، هم‌عصر بوده که غیر از یکی از آن‌ها بقیه، عناد خاصی اهل بیت (ع) داشته و فاصله آن‌ها در عمل با دین مقدس اسلام، خیلی زیاد بود.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه امام، نمونه عینی و عملی مکتب است، افزود: تمام خصوصیات خلقی و خلقی که یک انسان از نظر فضیلت و امتیاز می‌تواند به آن مرحله برسد در امامان معصوم وجود دارد و امام، مبین و مفسر شریعت است و خودش بنا به اقتضای شرایط، الگوی جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه یک نهضت بزرگ فرهنگی و اعتقادی در زمان امامت امام محمدباقر (ع) آغاز شد، گفت: آن امام معصوم، بزرگترین، بالاترین و کامل‌ترین آکادمی علمی دنیا را را پایه‌گذاری کرد که مشابه آن تاکنون نیامده است.

وی با اشاره به دوران افول بنی‌امیه و اوج فساد و همچنین مطرح شدن ضعف‌های بنی‌امیه در گوشه و کنار اظهار داشت: امام باقر (ع) با استفاده از این فرصت، بستر وسیعی برای ایجاد دانشگاه بزرگ را فراهم و پایه‌گذاری کرد که احکام و مسائل دینی در آن بیان می‌شود.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه امام صادق (ع) تکمیل‌کننده این اقدام پدر بزرگوارشان بودند، خاطرنشان کرد: افرادی از گوشه و کنار دنیا و جهان اسلام که تشنه معارف ناب دین مقدس اسلام بودند در این دانشگاه جذب و به تحصیل پرداختند.

خطیب جمعه زنجان تصریح کرد: پایه 24 کتاب فقهی، غنی و به‌روز مکتب شیعه، امامان باقر و صادق (ع) هستند و نهضت بزرگ علمی که امام باقر (ع) پایه‌گذاری کرده بود را امام صادق (ع) تکمیل کرد و 4 هزار دانشمند و استاد فقیه، دین‌شناس، دین‌باور و مدافع همه‌جانبه در مکتب امام صادق (ع) تحویل جامعه شد.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایش امام باقر (ع) هر که دارای 3 ویژگی باشد، ایمانش نسبت به خدا کامل است، گفت: ویژگی اول این است که آرامش، شادی و خوشحالی فرد سبب ورود وی به مسیر غلط نشود و ویژگی دوم این است که وقتی غضبناک و عصبانی شد و خواست عکسل‌العمل نشان دهد از حق به کنار نرفته و ظلم نکند و ویژگی سوم این است که وقتی به قدرت مال و مقام رسید به حرام، دست‌درازی نکند.

امام جمعه زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن در هفته بهزیستی و تامین اجتماعی اظهار داشت: خدمات حمایتی ارزنده‌ای توسط این 2 نهاد به جامعه ارائه می‌شود و افتخارشان این است که به قشر محروم، خدمت می‌کنند.

آیت‌اله خاتمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی که در 6 ذی‌الحجه سال 66 در خانه خدا به شهادت رسیدند، خاطرنشان کرد: این روز به عنوان برائت مشرکان است که حجاج هر سال به دستور دین و قرآن، تجمع کرده و بیانیه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن قرائت شده و سپس جهت اقدامه نماز به سمت حرم امن الهی حرکت می‌کردند که با بستن ورودی و خروجی، حجاج را با رگبار و باتون زدند که تعدادی شهید و تعدادی نیز مجروح شدند.

وی با اشاره به سالروز تاسیس نیروس انتظامی در 27 تیر سال 1369 گفت: تامین نظم و امنیت در داخل کشور بر عهده این نهاد است که از 3 بخش ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب تشکیل شد و خوشبختانه نیروی انتظامی امروز ملجا، امید و امیدآفرین است.

امام جمعه زنجان، اعتماد عمومی را بزرگترین سرمایه نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: نیروی انتظامی هم موفق هم پیشتاز و هم محبوب‌القلوب مردم است.

وی با اشاره به روز عره اظهار داشت: اگر امکان داشت در مجامع وگرنه در منازل و در کنار خانواده به قرائت رعای روزعرفه بپردازید.

آیت‌اله خاتمی با اشاره به 29 تیر، سالروز تصویب قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان کرد: این مصوبه، عاقلانه‌ترین تدبیر بود و نقش امامت و ولایت نیز در آن بسیار آشکار بود.

وی سالروز شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) و روز عید سعید قربان را نیز گرامی داشت.

انتهای پیام /