یک‌شنبه 15 مهر 1403

اما و اگرهای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اما و اگرهای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان

تهران - ایرنا - رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی از موضوع خروج نظامیان این کشور از آلمان به عنوان اهرم فشار به ناتو استفاده می‌کند که مخالفت‌های داخلی در واشنگتن و بین متحدان اروپایی عملی شدن چنین تصمیمی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا می خواهد به هر قیمتی شده هزاران نظامی این کشور را از آلمان خارج کند. اکنون جزئیات این طرح در حال پیگیری است و می تواند مناسبات با آلمان و اروپا را به سختی تحت تأثیر قرار دهد. این در حالی است که همچنان در عملی شدن چنین تصمیمی شک و تردیدهایی نه تنها در اروگاه مخالفان بلکه در داخل آمریکا و در بین جمهوریخواهان وجود دارد.

رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته خروج این نظامیان را اعلام و آن را با آنچه که وی کاهش هزینه های دفاعی در آلمان عنوان می کند، توجیه کرد. در چنین شرایطی رهبران دموکرات در کنگره می خواهند جلوی خروج نیروها را با قانون بگیرند. اما در حزب جمهوری خواه نیز مخالفت هایی دیده می شود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه برنامه خروج 11 هزار و 900 نفر از نظامیان آمریکایی از آلمان را اعلام کرد. با اجرای این برنامه شمار نظامیان آمریکایی در آلمان از 36 هزار نفر به 24 هزار نفر کاهش خواهد یافت.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی خبری در پنتاگون گفت که این اقدام «به تقویت ناتو» و ایجاد بازدارندگی در مقابل روسیه منجر خواهد شد و ارتش آمریکا را برای «یک دوره جدید از رقابت قدرت‌های بزرگ» آماده می‌کند.

مجازات آلمان با خارج کردن نیروهای آمریکایی

تارنمای شبکه ان تی وی آلمان در این خصوص نوشت: «پتر بیر» هماهنگ کننده مناسبات دو سوی آتلانتیک دولت آلمان امیدوار است که برنامه های ترامپ برای عقب نشینی سربازان آمریکایی در آلمان، همچنان ناکام بماند. این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی (CDU) گفت که کاهش اعلام شده از تقریبا 35 هزار به 25 هزار نظامی به منافع امنیتی آلمان یا ناتو نیست و هیچ مفهوم ژئوپلیتیکی برای ایالات متحده ندارد. به گفته وی این طرح نه تنها در بین دموکرات ها بلکه بین جمهوری خواهان و در پنتاگون مخالفان زیادی دارد و ممکن است که شکست بخورد.

در کنگره ایالات متحده شمار زیادی از جمهوریخواهان و دموکرات ها در برابر خروج نظامیان آمریکایی مقاومت می کنند. علت این است که این کار می تواند ناتو را تضعیف کند و دست بالا را در اختیار روسیه قرار دهد. بنابراین برنامه هایی در مجلس سنا و مجلس نمایندگان برای جلوگیری از آن از طریق قانون بودجه نظامی وجود دارد. چنین عملیات هزینه بری به پولی نیاز دارد که کنگره باید تصویب کند.

از سوی دیگر ترامپ در ماه نوامبر (آبان) در سودای انتخاب برای دوره دوم ریاست جمهوری است و اگر انتخابات را از دست بدهد رئیس جمهوری جدید می تواند برنامه را به حالت تعلیق درآورد.

هماهنگ کننده مناسبات فرا آتلانتیکی آلمان به شدت از نحوه آمادگی ایالات متحده برای عقب نشینی نیروها انتقاد کرده و می افزاید: تاسف بار بود که دولت آلمان در ابتدا فقط درباره ایده های خروج نظامیان از روزنامه ها اطلاعاتی کسب کرد. پس از آن به مدت یک هفته هیچ اطلاعات دیگری وجود نداشت. به اعتقاد این مقام آلمانی چنین چیزی نباید دوباره اتفاق بیفتد، در واقع این مساله در تداوم دوستی آلمان و آمریکا بسیار حیاتی است و جزئیات باید در یک فرآیند هماهنگ و شفاف اعلام شود.

خروج نظامیان آمریکایی از آلمان یک اقدام تنبیهی برای متحدی است که ترامپ از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود به عنوان دشمن مورد علاقه اش برگزیده است و همه اینها مربوط به هزینه های ارتش آلمان است. ترامپ در ماه گذشته گفت: آلمان سالهاست به اندازه انتظار پرداخت نمی کند و میلیاردها دلار به ناتو بدهکار است، اکنون آنها باید این هزینه را بپردازند. او به هدف گذاری ناتو اشاره می کند که هر کشور عضو باید دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه کند.

آلمان اکنون با اختصاص 1.38 درصد از تولید ناخالص ملی خود به این امر، به این هدف نزدیک شده است، اما هنوز هم به طور قابل توجهی با خواسته آمریکا فاصله دارد. ایالات متحده با توجه به تولید ناخالص داخلی بالاتر خود برای هزینه های دفاعی ناتو، 3.4 درصد هزینه می کند.

نظامیان آمریکایی از آلمان به کجا می روند؟

در طول جنگ سرد، نیروهای آمریکایی به عنوان یک ضمانت امنیتی برای جمهوری فدرال آلمان در نظر گرفته می شدند. استقرار این نیروها همچنان به معنای یک پیوند اساسی بین دو کشور محسوب می شد. در طول دهه ها، هزاران دوستی، مشارکت و ازدواج بین آلمانی ها و آمریکایی ها شکل گرفته است.

برای مناطق اطراف پایگاههای ایالات متحده، جنبه اقتصادی نیز وجود دارد. تنها در راینلاند - پلاتینات بیش از 7000 نیروی محلی آلمانی توسط نیروهای مسلح ایالات متحده مشغول به کار هستند و گفته می شود که در سراسر آلمان 12000 شغل از این دست وجود دارد. علاوه بر این، هزاران کارگر دیگر به ویژه در راینلاند - پلاتینات، بادن - وورتمبرگ و بایرن به نیروهای آمریکایی در ارتباط هستند. تخمین زده می شود که پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده تنها در رامشتاین سالانه 2 میلیارد دلار دستمزد، حقوق، اجاره و سفارش در اقتصاد منطقه ای ایجاد می کند.

اینکه قرار است نیروهای آمریکایی پس از خروج از آلمان به کجا بروند، هنوز مشخص نیست. پیشتر نیویورک تایمز گزارش داده بود که برخی از سربازان به لهستان و برخی به دیگر کشورهای همپیمان اعزام می شوند و برخی نیز به ایالات متحده بازمی گردند. از دیگر سو لهستان نیز انتظار استقرار شمار دیگری از نظامیان آمریکایی در خاک خود را دارد چرا که در تابستان سال گذشته دولت این کشور در مورد افزایش 1000 نفری نیروهای آمریکایی در خاک خود با واشنگتن به توافق رسید.

بنا بر اعلام پنتاگون قرار است شش هزار و 400 تن از 35 هزار نظامی آمریکایی مستقر در آلمان به کشورشان بازگردند. علاوه بر این حدود پنج هزار و 400 تن از آنان به کشورهای دیگر اروپایی منتقل می‌شوند.

کنگره آمریکا رودرروی ترامپ 

جدیدترین واکنش ها به طرح رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نزدیک به 10 هزار نظامی این کشور از آلمان، انتقاد شدید هم حزبی‌هایش در کنگره در اواسط تیر ماه بوده است. «میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه در صفحه توئیتر خود طرح ترامپ را "اشتباهی جدی" خواند و نوشت: «این سیلی به یک دوست و متحد است».

خبرگزاری آلمان در این باره نوشت: «مایکل مک کول» نماینده پیشرو جمهوریخواهان و 5 نفر از هم حزبی‌های وی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، طی نامه‌ای از ترامپ خواستند، در این تصمیم تجدیدنظر کند. آنها هشدار دادند که خروج نظامیان آمریکایی از آلمان امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد.

همچنین 22 عضو جمهوری‌خواه کمیسیون نظامی مجلس نمایندگان در پیامی به دونالد ترامپ هشدار دادند که کاهش حضور نظامیان آمریکایی در آلمان به امنیت ایالات متحده آسیب می‌رساند. شماری از نمایندگان دموکرات هم پیش‌نویس طرحی را برای جلوگیری از این برنامه ترامپ آماده کرده‌اند.

کنگره آمریکا می‌تواند از اهرم بودجه نظامی برای جلوگیری از خروج سربازان این کشور از آلمان استفاده کند یا دست‌کم آن را با دشواری مواجه سازد.

«جان بولتون» مشاور امنیتی پیشین ترامپ نیز تاکید کرد، خروج سربازان آمریکایی از آلمان «پیامی نادرست به مخالفان ما می‌فرستد و متحدان ما را در دوران تهدیدهای روزافزون جهانی، آسیب‌پذیر می‌کند.»

در همین رابطه «بن هاجر» فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در اروپا با زیرسوال بردن چنین تصمیمی، به خبرگزاری آلمان گفت: ما دقیقا نمی‌دانیم که این اتفاق می‌افتد یا نه. ما هنوز یک برنامه رسمی برای عملی شدن این تصمیم از سوی ترامپ ندیده‌ایم. اما اگر نظامیان آمریکایی به عنوان مثال از آلمان به لهستان منتقل شوند، بدون پیامد نخواهد بود.

هاجز تاکید کرد: این در حالی است که لهستان نیز هنوز آماده نیست؛ ما با آلمان بر سر دستورالعملی که تمامی جنبه‌های قانونی ماندن سربازان آمریکایی را در بر می‌گیرد، به توافق رسیده‌ایم. اما هنوز با لهستان این توافق را نداریم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جدیدترین اقدام خود در این راستا، نامزدی را برای پست سفیری آمریکا در برلین انتخاب کرده که با توجه به سوابق فعالیت ها و طرز فکرش می تواند به او در اجرای برنامه های خروج نظامیان آمریکایی از آلمان کمک کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه «داگلاس مک گرگور» افسر سابق ارتش آمریکا را برای جانشینی «ریچارد گرنل» به عنوان سفیر ایالات متحده در برلین معرفی کرد، با این حال این پیشنهاد برای عملی شدن ابتدا باید توسط مجلس سنا تأیید شود.

در نهایت به نظر می رسد که دولت ترامپ به دنبال خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از آلمان است و در این میان کاهش هزینه های ناتو و افزایش هزینه های نظامی از طریق افزایش هزینه های اعضای اروپایی در دستورکار سیاست فرا آتلانتیکی ترامپ قرا گرفته است اما ورای این کنش و واکنش ها، این فشارهای سیاسی دولت ترامپ می تواند به افزایش شکاف فرا آتلانتیکی انجامیده و هرچه بیشتر متحدان اروپایی آمریکا را به پیگیری سیاست های مستقل اروپایی سوق دهد.

*س_برچسب‌ها_س*