جمعه 28 اردیبهشت 1403

انتشار نامه عین صاد به دختران

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
انتشار نامه عین صاد به دختران

دخترم! می دانی ریشه ی آدم چیست‌؟ ریشه ی تو، فهم تو، علاقه ی تو و انتخاب توست. عمل تو، از این ریشه ها سر بلند می کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مرحوم آیت الله صفایی حائری صاحب کتاب‌های بی‌نظیری در حوزه تربیت است. یکی از معروف‌ترین کتاب‌های تربیتی عین صاد، نامه های بلوغ است. به مناسبت روز دختر نگاهی به این کتاب و دو نامه از نامه‌های عین صاد به دخترش داریم که در ادامه می‌آید:

دختر خوبم!

مادام که دل تو از دنیا کوچک تر باشد و همت تو حقیر باشد و بیش از همین زندگی هفتاد ساله را حساب نکند و به حساب نیاورد، مطمئن باش هر کاری که بکنی حقیر و محدود و دنیایی است.

در نامه دیگری می خوانیم:

دخترم! دخترم! می دانی ریشه ی آدم چیست‌؟ ریشه ی تو، فهم تو، علاقه ی تو و انتخاب توست. عمل تو، از این ریشه ها سر بلند می کند.

بلوغ و آزادی و عقل و سنجش، نظارت و حسابرسی می خواهد. نظارت بر کارها و حالت‌ها و برخوردها، نظارت بر هدف ها و بر راه‌ها و پیشنهادها و روش‌ها.

آیا می‌خواهی به خاطر سختی، از این نظارت و سنجش چشم بپوشی و دست بکشی و مثل حیواناتی زندگی کنی، که این نیرو و توانایی را ندارند؟

خداوند، آدم هایی را از حیوانات پست تر می داند؛ چون حیوانات این نیرو را نداشته‌اند، ولی آدمی داشته و به کار نگرفته و یا خراب کرده و از کار انداخته است.

درست مثل کسی که در شب تاریک و در راه پر پیچ و خمی، چراغ و فرمان ماشین خودش را خراب کند و یا به کار نگیرد.

راستی، که چقدر حماقت است و ما چقدر گرفتار این حماقت ها هستیم و نمی دانیم. و با غفلت ها و غرورها و یا با مشروب و داروها، عقل و سنجش خود را خراب می کنیم و در تاریکی می تازیم و خوشحالیم؛ چون نمی‌دانیم که چه کرده ایم. درست مثل کسی که در شب تاریک، برای پیدا کردن چند ریالی، آتشی روشن کرده و خوشحال است، که پول خودش را یافته؛ ولی فردا می فهمد که اسناد و مدارک و اسکناس ها را آتش زده و با این آتش، چند ریالی را یافته! آیا فردا، این خوشحالی تاریک ادامه می یابد؟ آیا در روشنایی معرفت، جایی برای سرور و غرور سیاه است‌؟