پنج‌شنبه 14 تیر 1403

ایران ما؛ میراث ما

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
ایران ما؛ میراث ما

از شنبه 29 اردیبهشت تا جمعه 4 خرداد هفته میراث فرهنگی در ایران است.

آغازین روز هفته مصادف با "روز جهانی موزه" با شعار موزه و آموزش و پژوهش" توسط ایکوم نامگذاری شده است.

- معاونت میراث فرهنگی با همکاری و مشارکت دستگاه های دولتی، سمن هاو تشکل های مردم نهاد، رسانه ها و مطبوعات، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و علمی برنامه های متنوع، متعدد در سراسر کشور تدارک دیده است؛

* رونمایی از الواح هخامنشی استردادی از آمریکا، نمایش آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران در 11 استان کشور، افتتاح و بهره برداری از 360 پروژه و طرح های عمرانی، مرمتی و میراث فرهنگی، تجلیل از موزه داران برتر دولتی و خصوصی، تقدیر از برترین های نوروزی (مدیران - موزه ها، پایگاه ها، بناهای تاریخی..)، آغاز بکار رسمی شعبات و دفاتر انجمن خیرین میراث فرهنگی در استانها، نشست مشترک معاونت میراث فرهنگی و مدیران صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، نشست مشترک مدیران کل میراث فرهنگی و اوقاف استانها، نشست اختصاصی با سمن ها و تشکل های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی، مراسم ویژه ثبت جهانی تذهیب و تقدیر از جمعی از سرآمدان این هنر، مراسم مشترک میراث فرهنگی با دو نهاد مهم ایکوموس و ایکوم، برگزاری شب فرهنگی ایران و پاکستان، ویژه برنامه های مشترک با بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، برگزاری بیش از 100 نشست علمی، پژوهشی و تخصصی، نشست سراسری هیات های راهبردی پایگاه های میراث ملی و جهانی را باید از مهم ترین آنها برشمرد.

هفته میراث فرهنگی با شعار مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی بدنبال آن است که حفاظت، صیانت و معرفی میراث فرهنگی را از طریق مردم و نهادهای مردمی بسط و گسترش دهد.

* ایران عزیز جزو ده کشور بزرگ تمدنی جهان است. قدمتی بیش از 7000 سال و سابقه سکونت بشری بیش از یک میلیون سال را از آن خود کرده است.

* در ثبت میراث ملموس و طبیعی با 27 اثر در 107 سایت جهانی جزو 10 کشور برتر دنیاست.

* در حوزه میراث ناملموس با ثبت 24 عنصر قبلا رتبه هفتم و در دولت سیزدهم با افزایش تعداد پرونده دو رتبه صعود و مقام پنجم دنیا را دارد.

- از پروندهای ثبت شده جهانی برخی زنجیره ای هستند؛

54 کاروانسرا در 24 استان / 11 قنات / 9 باغ /5 جنگل هیرکانی /3 کلیسا / 3 بیابان لوت / 2 اورامانات /2 منظر ساسانی فارس را باید مورد تاکید قرار داد.

* 41/344 اثر ثبتی در ایران داریم که شامل موارد زیر است:

-14/777 ابنیه -19/637 تپه ومحوطه -2/514 منقول -1/154 آثار طبیعی - 3/056 ناملموس -116 بافت شهری و روستایی است.

* ایران دارای 833 موزه است؛

- 259 موزه وابسته به وزارت میراث - 323 موزه غیر وابسته - 214 موزه خصوصی - 37 موزه مشارکتی است.

با تبریک هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به همه همکاران و دست اندرکاران و خدا قوت در سراسر کشور توفیق خدمت شایسته در حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور را خواهانم.