شنبه 8 اردیبهشت 1403

انتشار پیام اعتراضی بسیج دانشجویی امیرکبیر پس از دیدار با وزیر کار

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
انتشار پیام اعتراضی بسیج دانشجویی امیرکبیر پس از دیدار با وزیر کار

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از برپایی تجمعی که همراه با تعدادی دیگر از تشکل‌های دانشجویی در مقابل وزارت کار به منظور حمایت از تعیین حداقل حقوق عادلانه برای کارگران داشته‌اند، پیامی اعتراضی را درباره جلسه با سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: جناب وزیر! می‌فرمایید سرزده آمده‌اید؟!...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از برپایی تجمعی که همراه با تعدادی دیگر از تشکل‌های دانشجویی در مقابل وزارت کار به منظور حمایت از تعیین حداقل حقوق عادلانه برای کارگران داشته‌اند، پیامی اعتراضی را درباره جلسه با سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

جناب وزیر! می‌فرمایید سرزده آمده‌اید؟! با کار‌ها و اقداماتی که شما و مدیرانتان طی چندماه گذشته انجام داده‌اید، این تجمع قانونی اصلا سرزده نبوده و کاملا قابل پیش‌بینی بود. طبق گفته‌های نمایندگان کارگری، در تعیین دستمزد و سبد معیشت، شما ماده‌های مختلف قانونی را رعایت نکرده‌اید؛ از جمله ماده 41. چگونه می‌فرمایید دستمزد پارسال (5 میلیون 300هزار تومان)، حدود 70% سبد معیشت را تعیین کرده درصورتی که سبد معیشت 13 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده بود؟ و اگر با تورم 46% اعلام شده محاسبه نمایید، به سبد معیشتی 20 میلیون تومانی سال 1403 می‌رسید که اعلام می‌شود سبد مطلوب 20 میلیونی و سبد اقتصادی؟! 16 میلیونی برای معیشت مردم کافیست! سپس میزان و مقدار سبد را کوچک کرده و به اصطلاح سفره را کوچک کرده و به رقم 13 میلیون و 400هزار تومان می‌رسید که گویا نسبت به سال گذشته تورم منفی را تجربه کرده‌ایم! جناب وزیر! آنوقت می‌آیید و در رسانه رسمی کشور بی هیچ ابایی عنوان می‌کنید 500، 600 هزار تومان به عنوان حق عائله‌مندی را به حقوق کارگران اضافه می‌کنیم تا هم به خانواده و هم به جوانی جمعیت؟! کمک شود؟ از حرف خودتان خنده‌یتان نمی‌گیرد؟ چگونه می‌خواهید با این مقدار پول به جوانی جمعیت کمک کنید؟ تازه منت آن را سر کارگران می‌گذارید؟ جناب وزیر، برای دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای ایران زشت است که بگوید در تعیین حداقل دستمزد نقشی ندارد؛ در جلسه شورای عالی کار، وقتی می‌توان گفت سه‌جانبه گرایی رخ داده است که دو سوم افراد در جلسه حضور داشته باشند و پایین صورت جلسه را از هر طرف حداقل 1 نفر امضا کند؛ نه اینکه قانون غلط بگوید مهم نیست که یک طرف قرارداد امضا کند یا نه! آنوقت نمایندگان کارفرما و دولت دست در دست هم به ریش کارگران بخندند و بگویید اگر کارگران موافقت نکردند کار خودمان را می‌کنیم! وزیر کار گفته بود: اگر فردا هم نمایندگان کارگری روی حرف و خواسته خود مقاومت کرده و به نتیجه واحدی در خصوص موارد مطروحه نرسیم، بدون اجماع در این موارد، پیشنهاد‌های هر سه گروه به رای گیری گذاشته می‌شود و با رای اکثریت تصویب و نهایی می‌شود. جناب وزیر! اینگونه رفتار و سخن گفتن با بزرگترین اقشار جامعه اصلا درست نیست، آن هم در موقفی که به حقوق نداده‌یشان اعتراض مسالمت آمیز انجام می‌دهند.