پنج‌شنبه 19 مهر 1403

انتقاد از سیاست خارجی دولت سیزده: ایران در حال از دست دادن جایگاه ژئوپلیتیک خود در منطقه است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
انتقاد از سیاست خارجی دولت سیزده: ایران در حال از دست دادن جایگاه ژئوپلیتیک خود در منطقه است

اقتصادنیوز: هرچند مقام‌ها و مسئولان تکرار می‌کنند که کشور در حال پیشرفت است و ما قدرت ویژه‌ای به دست آورده‌ایم، اما آنچه دیده می‌شود این است که مجموعه و کلیت نظام برداشت اشتباهی، هم از توان و قدرت کشور و هم از جایگاه ما در نظام بین‌الملل دارند..

به گزارش اقتصادنیوز اردشیر سنایی استاد روابط بین‌الملل به روزنامه هم میهن گفت: با شواهدی که دیده‌می‌شود ما به سمت اضمحلال و از بین رفتن حرکت می‌کنیم. به نظر می‌رسد که ما در شرایط فعلی حتی از کشورهای کوچک‌تر منطقه هم عقب افتاده‌ایم و در حال درجا زدن و پس‌رفتن هستیم.

کافی است نگاهی به وضعیت کشورهایی مانند قطر، عمان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و ترکیه بیندازیم. همه این کشورها یا در گذشته از ما کوچک‌تر و ضعیف‌تر بوده‌اند و یا در بهترین حالت در حد ما بوده‌اند، ما عملاً از دایره قدرت‌های تاثیرگذار منطقه به تدریج در حال حذف شدن هستیم؛ از مسیرهای ترانزیتی، کریدورهای حمل و نقل و مسیرهای ژئوپلیتیک در حال کنار رفتن هستیم؛ مدت‌هاست از مدار مباحث اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی خارج شده‌ایم.

در بحث قدرت نظامی هنوز حرفی برای گفتن داریم، اما اینکه این قدرت نظامی تا چه حد می‌تواند سایر مؤلفه‌های قدرت ما را هم تقویت کند، جای سوال دارد.

اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، نهایتاً می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران به یکی از کشورهایی تبدیل شده‌است که به چین یا روسیه وابسته هستند و این دو قدرت هم هر جور که دوست دارند و به فراخور شرایط بین‌المللی با کارت ما بازی می‌کنند.

یکی از تازه‌ترین نمونه‌های این رفتار دو قدرت شرقی با جمهوری اسلامی ایران همین بیانیه‌هایی بود که چینی‌ها و روس‌ها با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد تمامیت ارضی ایران دادند. به نظر نمی‌رسد که ما توانسته‌باشیم ارزیابی درستی از شرایط و توان و ظرفیت و امکانات و جایگاه‌مان در جهان آینده داشته‌باشیم. نباید فراموش کرد که ما مطابق سند چشم‌انداز 20ساله قرار بود که سال 1404 قدرت نخست منطقه باشیم. یک‌سال‌و‌نیم مانده به این تاریخ، به‌سادگی می‌توان در مورد اینکه آیا به این هدف رسیده‌ایم یا نه، صحبت کرد.

همچنین بخوانید