سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

انیمیشن‌ها اینجا «پرتاب» می‌شوند / تمدید مهلت ثبت نام در چهارمین دوره

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
انیمیشن‌ها اینجا «پرتاب» می‌شوند / تمدید مهلت ثبت نام در چهارمین دوره

نشست خبری رویداد «رویازی» با محوریت جذب سرمایه برای تولیدات انیمیشنی در سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ظهر امروز سه‌شنبه چهارم مرداد ماه نشست خبری رویداد «رویازی 4» با حضور امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره گفت: مرکز انیمیشن حوزه هنری بزرگترین مرکز متولی انیمیشن در کشور با سابقه 20 ساله در تولید است و طی سال‌های گذشته با رویکرد جدید خود تصمیم گرفته تا در بخش‌های دیگر انیمیشن غیر از تولید ورود پیدا کند. رویداد «رویازی» در این راستا شکل گرفته تا بتواند اثر بخشی قابل توجهی در حوزه انیمیشن داشته باشد. رویازی علاوه بر تقویت سرمایه گذاری در انیمیشن، به دنبال تقویت تقسیم عادلانه سرمایه‌گذاری است و در کنار آن به دنبال تیم‌های خوب انیمیشن در سراسر کشور هستیم. همچنین در تلاش هستیم از امسال اکران یک فیلم انیمیشن داشته باشیم که این امر قرار است به صورت روتین با آماده شدن تولیدات سینمایی انیمیشن ادامه داشته باشد.

محمد ساسان نیز بیان کرد: همه ما از انیمیشن ایرانی خاطراتی داریم که می‌تواند شامل آثاری باشد که توسط کانون پرورش فکری تولید شده است. در ادامه حوزه هنری با تولید آثار مختلف انیمیشن مانند «شکرستان» در این عرصه تأثیر گذار بود، همچنین انیمیشن ایران می‌تواند به زودی در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد. ما در مرکز تولید سینمایی نیز در ادامه همین مسیر به تولید انیمیشن فکر می‌کنیم و این امکان وجود دارد که بخشی از تولیدات سینمایی به تولیدات انیمیشن اختصاص داده شود. «رویازی» نیز به عنوان یک رویداد تأثیر گذار می‌تواند در جذب سرمایه تأثیرگذار باشد.

مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری نیز در ادامه این نشست گفت: چهارمین دوره رویداد «رویازی» 2 ماه پیش با انتشار فراخوان و با همان اهداف گذشته آغاز شده است تا بتوانیم در توزیع عادلانه ثروت در انیمیشن مؤثر باشیم. در دوره گذاشته در پروژه‌های «رویاشهر» و یک سریال با نام «چهل پله زیر زمین» سرمایه گذاری کردیم که در پروسه تولید قرار دارد.

وی تاکید کرد: مرکز انیمیشن حوزه هنری راهبردهایی دارد که به آن توجه شده که شامل مشارکت در تولید، ساختار و اقتصاد انیمیشن است. که خوشبختانه این راهبردها با همراهی بخش‌های مختلف سازمان سینمایی سوره در حال پیگیری است. این سه راهبرد به معنای تصدی گری و مداخله در انیمیشن نیست و بیشتر به عنوان همراهی در این حوزه است. متأسفانه شاخه‌های درخت انیمیشن متوازن رشد نکرده و در کنار پیشرفت‌های مختلف، یک ضعف دارد و آن این است که مدیریت انیمیشن از سینما متفاوت است. هنوز در میان مدیران فرهنگی ایران این، جا نیافتاده است که انیمیشن یک مدیوم منحصر به فرد است. مشارکت در ساختار انیمیشن این است که در بخش صنعتی انیمیشن مشارکت کنیم. نباید فراموش کرد که سیر تولید انیمیشن طولانی است و نباید بگذاریم چنین تولیداتی به شکست منجر شوند. در این راستا استعدادهای مختلفی در سراسر کشور وجود دارد که باید شناسایی شود. معتقدم انیمیشن باید به عنوان یک صنعت در سراسر کشور توسعه پیدا کند.

مافی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از هنرمندان انیمیشن ما در حال ارائه خدمات به تولیدات خارجی هستند و زمانی که چنین امری توسعه پیدا می‌کند یعنی مدیریت دولتی در زمینه ایجاد فضا برای فعالان انیمیشن موفق نبوده است.

وی تاکید کرد: مرکز انیمیشن حوزه هنری به دنبال این است که به جای سرمایه‌گذاری صددرصدی در یک پروژه، به دنبال سرمایه‌گذاری و حمایت از چند انیمیشن باشیم. همچنین به دنبال مشارکت در اقتصاد انیمیشن هستیم که این بخش در ایران بسیار ضعیف است، اکران موفق «پسر دلفینی» در روسیه خود نشان‌دهنده پتانسیل بالای این هنر است. بی شک تحقق این راهبردها می‌تواند در رویداد «رویازی» دیده و دنبال شود.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری گفت: سال گذشته اعلام کردیم برای آغاز خلق ادبیات نیازمند این هستیم که برای واژه پیچینگ، ما به از داشته باشیم که در نهایت پیشنهاد می‌دهیم به جای واژه پیچ از واژه «پرتاب» استفاده کنیم و از این به بعد بگوییم «رویداد پرتاب انیمیشن».

وی ادامه داد: لازم است تاکید کنم دوره اول «رویازی» «مسافری از دایتیا» به تولید رسید که در سال آینده اکران می‌شود و در سال 1403 فیلم «رویاشهر» اکران و پروژه دیگری که در آینده اکران می‌شود پروژه «یوز» است. ما باید در حوزه انیمیشن تولیداتی داشته باشیم که برگرفته از فضای بومی ایران باشد. نباید فراموش کرد که سینما و تولیدات آن میراث فرهنگی ما است و انیمیشن سینمایی در ساحت سینما باید بی نظیر باشد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: در فضای امروز انیمیشن ایران میان انیمیشن هنری و انیمیشن مصرفی فاصله بسیار زیادی وجود دارد که باید این فاصله را کم کرد و ما در رویداد رویازی باید این فاصله را کم کنیم و این مساله یکی از مواردی است در رویازی دنبال می‌شود. در این دوره قرار است بین 8 تا 10 ایده انیمیشن برای جذب سرمایه معرفی شوند.

مافی با تاکید براینکه به دنبال ایجاد صندوق اعتباری برای سرمایه گذاری در انیمیشن با حضور نهادهای مختلف است، گفت: هرچند تفاهم‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما هیچکدام هنوز عملی نشده است. اما امسال این نوید را می‌دهم که مرکز انیمیشن حوزه هنری روی یک سریال انیمیشن 300 دقیقه‌ای سرمایه گذاری می‌کند. البته در صورت ارائه یک طرح باکیفیت سینمایی، در تولید یک انیمیشن سینمایی نیز مشارکت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود انیمیشن‌های مطرح در سطح جهان چه نیازی به تولید انیمیشن است، بیان کرد: موافق نیستم که در برابر دیزنی و پیکسار حرفی برای گفتن نداریم، البته در حوزه فیلمنامه با مشکلاتی مواجه هستیم که در چهارمین دوره «رویازی» به این مساله توجه کنیم. هرچه قدر تولیدات انیمیشن بیشتر شود کیفیت کار بیشتر می‌شود و نباید به این فکر کنیم که چون انیمیشن خوبی در جهان تولید می‌شود ما نباید انیمیشن تولید کنیم چون نمی‌توانیم نمونه موفق جهانی بسازیم.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری درباره حمایت از تفکرات مستقل از حوزه انیمیشن ادامه داد: معتقدم باید از فکر مستقل حمایت شود و حوزه در این سال‌ها چنین مسأله‌ای را دنبال می‌کند، البته یک سری آثار تکلیفی است که باید تولید شود. ما در «رویازی» براساس محتوا اثری را وارد این رویداد نکرده‌ایم. ما به دنبال دیکته فکری به هنرمندان نیستیم کما اینکه از تفکرات خود نیز غافل نخواهیم بود.

وی بیان کرد: بزرگترین بحران انیمیشن ایران خلق کاراکتر است. در این راستا دو دلیل وجود دارد اول اینکه دیزنی یک حاکمیت جدی بر تفکرات ما دارد و از طرف دیگر فکر می‌کنیم اگر شخصیتی خلق نکنیم که نزدیک به شخصیت‌های جهانی باشند مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در همین راستا به دنبال مطالعه و تحقیق برای چگونگی خلق کاراکتر هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این مساله اشاره کرد که برخی از طرح‌ها در رویدادهای قبلی «رویازی» قرار گرفته که مورد حمایت سرمایه گذار قرار گرفته اما به دلایل مختلف این طرح‌ها اجرایی نشده است، مثال زد: یک پروژه در مورد شهید سلیمانی وجود داشت که به دلیل برخی اتفاقات فرامتنی امکان تولید آن فراهم نشد.

مافی در پایان تاکید کرد: در شکل جدید سازمان سینمایی سوره بخش معاونت توزیع وجود دارد که وظیفه آن فروش رایت فیلم‌های سینمایی است، از انیمیشن‌های تولید حوزه، رایت‌های بسیاری به کشورهای مختلف فروخته شده است اما در حوزه سینما «لوپتو» اولین اثر سینمایی تولید حوزه است که برنامه‌هایی را برای عرصه بین‌المللی آن خواهیم داشت.