پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

ایجاد بازار نشر داخلی؛ پازل حکمرانی بر فضای مجازی را تکمیل می کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ایجاد بازار نشر داخلی؛ پازل حکمرانی بر فضای مجازی را تکمیل می کند

ابوذر منتظر قائم گفت: به جهت آنکه شکل دهی کامل به حکمرانی فضای مجازی در داخل کشور ایجاد شود، نیاز است که در مورد ابزار های پایه کاربردی نیز توانمند شویم و در بازارهای نشر نیز نرم افزار تهیه کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ در هفته های گذشته زمانیکه بحث حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی داغ بود عده ای از معاندین در خارج از کشور و هم سو با آنها عده ای در داخل شعار های آزادی خواهانه سر می دادند و این حرکت را تحریم مردم ایران از حقوق شهروندی و آن را طرح ضد اینترنت می خواندند، اما در شب گذشته فروشگاه گوگل پلی بازهم چهره استعماری و ناعادلانه خود را به جهانیان نشان داد و روبیکا وذره بین را ازدسترس دانلود خارج کرد.

در این میان سوال اینجاست که کسانی که به دنبال سرکوب پلتفرم های داخلی بودند؛ آیا در برابر این کاپیتولاسیون مجازی که هرروز چهره خبیث خود را به نوعی به نمایش می گذارد و براحتی به حقوق ملت ما توهین می کند می توانند جوابگو باشند؟

ابوذر منتطر قائم کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مرآت در تشریح این اقدام صورت گرفته از سمت شرکت های استعماری گفت: در دنیای سیاست، کشور ما به این حقیقت بزرگ دست یافته که استعمارگران از انجام هیچ عملی برعلیه کشور ما روی گردان نیستند و حتی به توافق هایی که خود تهیه می کنند، نیز پایبند نخواهند بود.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه افزود: عدم استقلال کافی در بازارهای نشر نرم افزار و عدم ممانعت از تسلط جریان های معاند برتوزیع نرم افزار یک پاشنه آشیل جدی است که خود را از گذشته نشان داده و شرکت اپل و گوگل پلی اقدامات این چنینی و حذف نرم افزارها از داخل گوشی کاربران را انجام داده بودند و این مهم یک ضرورت شکل دهی و حکمرانی کامل برفضای مجازی را گوشزد می کند.

منتطر قانم با اشاره به پیشرفت کشور در حوزه تولید اپلیکیشن و نرم افزار، تصریح کرد: به جهت آنکه شکل دهی کامل به حکمرانی فضای مجازی در داخل کشور ایجاد شود، نیاز است که در مورد ابزار های پایه کاربردی نیز توانمند شویم و در بازارهای نشر نیز نرم افزار تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه اپلیکیشن روبیکا و ذره بین که در نوع خود موفق بودند، حدف شدند، هشدار داد: بار ها برنامه های ماهواره ای نیز ازسوی معاندین حذف شده و امکان اینکه ماهواره های ما با تهدیدات فیزیکی در آینده مواجه شوند، دور از ذهن نخواهد بود.

این کارشناس فضای مجازی در مورد اقدام اخیر ساترا نیز توضیح داد: فارغ از دعوای حقوقی بین ساترا و روبیکا مبنی بر نوع مسئولیت ساترا واژه جعل اکونت توسط روبیکا صحیح نیست، بلکه یکسری مطالب آشکار در فضای مجازی عینا کپی شده است اگر چه به لحاظ اخلاقی قابل دفاع نیست اما از جنبه حقوقی مشکلی ندارد و اگرچه به دلایل فرهنگی و جلوگیری از جوسازی و حاشیه سازی بهتر بود روبیکا این اقدام را انجام نمی داد و ساترا نیز اختیار این عمل را داشته اما در جای درستی از آن استفاده نکرده است.

وی در نهایت اذعان کرد: باید تمام اقداماتی که می تواند ار جانب بیگانگان به ما اسیب بزند را شناسایی و از دست دشمن خارج کنیم و امنیت و ثبات لازم را برای کاربران فراهم کنیم و حاکمیت باید در تمام ارکان کشور از جمله فضای مجازی مستقر شود.

انتهای پیام / ک