پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

ایران در خط مقدم مقابله با تروریسم است

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن روز گرامیداشت یاد قربانیان تروریسم، گفت: جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد.

ناصر کنعانی گفت ملت ایران قهرمان مقابله با تروریسم و سپاه پاسداران هم بزرگترین سازمان مقابله با تروریسم در جهان است.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، با اشاره به سالگرد کودتای 28 مردادماه گفت: حدود 70 سال از کودتای آمریکایی و انگلیسی 28 مرداد علیه دولت ملی در ایران می‌گذرد و این دو کشور باید برای دهه‌ها مقابله با مردم سالاری در ایران پاسخگو باشند.

سعودی‌ها از ایده مجمع گفتگوی منطقه‌ای استقبال کردند سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت، ایده مجمع گفتگوی منطقه‌ای مورد توجه مقامات سعودی قرار گرفت.

ناصر کنعانی تصریح کرد، مقامات عربستان در رایزنی با وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کردند این ایده را بررسی می‌کنند و مورد مداقه قرار می‌دهند.

وی با بیان این که تشکیل چنین مجمعی، یک روند است و با توجه به لزوم توجه به نظر شرکای منطقه ای؛ باید با آنان تبادل نظر شود افزود: با فضای مثبتی که در منطقه شکل گفته، عملا در مسیر گفتگو‌های منطقه‌ای قرار داریم و گام‌های بعدی می‌تواند به تاسیس چنین سازوکاری منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری افزود، همکاری‌های اقتصادی تهران - ریاض هم در سفر وزیر خارجه به عربستان مطرح شد و دو طرف بر احیای موافقتنامه‌های پیشین و آغاز مذاکرات برای همکاری‌های جدید اقتصادی و تجاری، اتفاق نظر دارند.

به گفته کنعانی، همکاری‌های اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاری، همکاری در امور گمرکی و اجتناب از دریافت مالیات، بخشی از رایزنی‌های وزرای خارجه در حوزه اقتصادی و تجاری را شامل می‌شود و دوطرف، توافق کردند که نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان در نخستین فرصت ممکن برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود، طرف سعودی، دوباره از رئیس جمهور برای سفر به عربستان دعوت کرد.

هیچ برنامه‌ای برای گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا وجود ندارد سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت، هیچ برنامه‌ای برای گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و هیچ جای دیگری وجود ندارد.

ناصر کنعانی تصریح کرد: گفتگو‌های غیر مستقیم دولت ایران و آمریکا، صرفا در چارچوب مذاکره برای تبادل زندانیان و رفع انسداد از دارایی‌های کشورمان است.

وی با بیان این که ایران با اقتدار دولت امریکا را مجبور به پذیرش مطالبات بحق کشورمان کرد افزود: روند آزادسازی دارایی‌های کشورمان آغاز شده و علاوه بر آزادسازی دارایی‌های ایران در کره، روند انتقال دارایی‌های ما عراق هم آغاز شده و بخشی از انتقال این اموال انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما از حقوق ملت ایران در هیچ جایی کوتاه نخواهد آمد و گام به گام آن را تکمیل خواهد کرد.

همکاری با بریکس، اولویت ویژه ای دارد سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همکاری با بریکس و عضویت ایران در این پیمان از اولویت ویژه ای برخوردار است.

ناصر کنعانی افزود: ایران با اشاره به این که بریکس جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی دارد و سهم تولید ناخالص آن از 8 درصد در سال 2001 به 26 درصد افزایش یافت افزود، ایران با درک این ظرفیت ها برای عضویت در گروه کشورهای نوظهور اقتصادی، هدفگذاری کرده است.

وی در ادامه با بیان این ایران جزو معدود کشورهایی است که با همه اعضای این گروه همکاری های خوبی دارد تصریح کرد، روند عضویت ایران در این گروه، ارتقای همکاری با چنین قدرت های اقتصادی است و اراده مشترکی برای این عضویت و تقویت همکاری های دوجانبه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد، بازدید هیات فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراود را، عمل کردن طرف افغانستانی به بخشی از معاهده هیرمند و توام با حسن نیت می دانیم.

وی افزود، برای ارزیابی از آب موجود در پشت سد و ارزیابی حق آبه ایران بر اساس معاهده باید در فواصل زمانی دوره ای و منظم انجام شود و انتطار می رود با ارسال منظم اطلاعات منظم و بازدید های دوره ای و تعیین دقیق آب، حق آبه ایران، ارائه شد.

کنعانی همچنین تاکید کرد: مهمترین تحول پیشرو درباره افغانستان، برگزاری نشست مسکو در اوایل مهر است که نمایندگان کشورمان شرکت می کنند و نماینده طالبان هم در این اجلاس حضور می یابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود، ایران، موضوع تشکیل دولت فراگیر را به عنوان مطالبه ای جهانی، پیگیری و از آن حمایت می کند، از گفتگوهای بین الافغانی در این باره حمایت می کند و حاضر است حتی میزبانی این گفتگوها را به عهده بگیرد.

آزادی حمید نوری در ستور کار است سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: موضوع آزادی آقای حمید نوری در موضوعات مهم ما در تعامل و گفتگو با سوئد است.

ناصر کنعانی با بیان این که بار‌ها اعلام کردیم که به اصل بازداشت و محاکمه نوری در سوئد، اعتراض جدی داریم افزود: در چارچوب‌های مختلف سیاسی و حقوقی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

کنعانی گفت: برای حمایت از این شهروندان هم هیچ کوتاهی نکردیم و وکلای خوب و مجربی برای او در نظر گرفتیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکیدکرد: آزادی بی قید و شرط نوری، هم از مطالبات جدی ما از دولت سوئد است. در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ادامه اهانت به قرآن کریم، علاوه بر احضار سفرای سوئد و دانمارک، فعلا از پذیرش سفیر جدید دانمارک، خودداری می‌کند.