جمعه 15 تیر 1403

ایران نسبت به دانشجویان بین‌الملل کشورهای همجوار بی‌تفاوت نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ایران نسبت به دانشجویان بین‌الملل کشورهای همجوار بی‌تفاوت نیست

تهران - ایرنا - رییس سازمان امور دانشجویان گفت: تعداد قابل توجه‌ای از دانشجویان کشورهای همسایه بویژه افغانستان در ایران حضور دارند که این موضوع نشان از آن دارد که مسوولان نسبت به دانشجویان بین‌الملل کشورهای همجوار خود بی‌تفاوت نیستند.

به گزارش ایرنا از سازمان امور دانشجویان، هاشم داداش پور در نشست با اعضای کانون نخبگان دانشجویان کشور افغانستان افزود: زمانی که با دوستان خود از کشورهای همسایه همچون تاجیکستان و افغانستان در یک مکان جمع می‌شویم به لحاظ اشتراکات فرهنگی و همزبانی تفاوتی میان خود و آنها احساس نمی‌کنیم و شاهد یک نوع همدلی هستیم.

وی افزود: ما بر این باوریم که با یک منطقه بزرگ فرهنگی مواجه هستیم و این منطقه محدود به ایران نمی‌شود و مشترکات فرهنگی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای فارسی زبان دقیقا از این نقطه نشات می‌گیرد.

رییس سازمان امور دانشجویان به نقش زبان فارسی در ایجاد این همدلی اشاره و خاطرنشان کرد: همزبانی سبب‌ساز همدلی شده و دشمنان در تلاش هستند با تغییر خط و زبان و تضعیف اشتراکات فرهنگی و اغلب مصادره شخصیت‌های فرهنگی در روابط کشورهای فارسی زبان خدشه ایجاد کنند، به همین منظور ضرورت دارد دانشجویان بین‌الملل و نخبگان دانشگاهی این کشورها، با تلاش و هوشیاری مانع از دستیابی دشمنان به خواسته‌هایشان شوند.

داداش پور با بیان اینکه تعداد قابل توجه‌ای از دانشجویان کشور افغانستان در ایران حضور دارند؛ تصریح کرد: بر اساس آمار موجود بخش بزرگی از دانشجویان بین‌الملل که در ایران تحصیل می‌کنند از کشورهای همسایه و به ویژه افغانستان هستند که در دانشگاه‌های دولتی، نیمه‌دولتی، غیرانتفاعی و آزاد تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: این حضور پررنگ و توجه به مسائل آنان بیانگر این نکته است که حاکمیت ایران نسبت به دانشجویان بین‌الملل کشورهای همجوار، در این خصوص بی‌تفاوت نیست.

رییس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: در سازمان امور دانشجویان تلاش داریم بحث ورود و خروج از کشور برای دانشجویان بین‌الملل تسهیل یابد؛ به همین منظور، این موضوع را طی هشت ماه گذشته پیگیری کرده‌ایم به طوری که در این زمینه با پلیس گذرنامه نیز تفاهم نامه‌ای را به امضا رسانده‌ایم که اقامت به مدت طول تحصیل از جمله آنها است. اکنون این طرح مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

تلاش برای حفظ عناصر هویتی مشترک ایران و افغانستان

معاون بورس و دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان هم در این نشست گفت: باید تلاش کنیم تا عناصر هویتی مشترک ایران و افغانستان و جهان اسلام حفظ شود.

محمد جواد سلمانپور یادآور شد: صحبت‌های ارایه شده در این جلسه ناظر به دو قسم موضوع است. قسمت اول مربوط به مشکلات دانشجویان و قسمت دوم مربوط به پل ارتباطی میان دانشجویان کشور افغانستان و سایر کشورها و حمایت از فارغ‌التحصیلان می‌شود.

وی اظهار داشت: کانون فارغ التحصیلان باید رسالت‌های ملی خود را بازخوانی و بازتعریف کند و سعی کند ضمن حفظ و تقویت این تشکیلات، جایگاه کشور مستقل افغانستان را در داخل و سطح بین الملل ارتقا بخشد.

معاون بورس و دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بحث جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح کرده‌اند برای کل کشورها صدق می‌کند به ویژه در تبیین ریشه های مشکلات و نقشه های دشمنان کشورهای اسلامی، باید تلاش کنیم عناصر فرهنگی و هویتی مشترک ایران و افغانستان و جهان اسلام از جمله زبان فارسی، حفظ و تقویت شود.

برچسب‌ها