سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایرنا

فرهنگی خبرگزاری ایرنا

کیش - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزد کیش با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی شهدای غواص در این جزیره گفت: یکی از مهمترین نقاط قوت این کنگره دربرگیری نسل جوان بود.

تهران - ایرنا - مراسم تشییع و خاکسپاری شهلا لاهیجی پنجشنبه 21 دی ماه 1402 برگزار می‌شود.

تهران - ایرنا - عملیات «توکل» نام یک عملیات تهاجمی نیروهای مسلح ایران در طی جنگ ایران و عراق است، این عملیات به صورت گسترده 20 دی‌ماه 1359 در محور آبادان - سه راهی ماهشهر به فرماندهی ارتش انجام شد.

تهران - ایرنا - با اعلام آثار 2 بخش مهم جشنواره فیلم فجر، بازار گمانه‌زنی‌ها حسابی داغ شده است. برخی از این گمانه‌ها، از عوامل فیلم و خط داستانی آنها قابل پیش‌بینی است و برخی دیگر، تا زمان رونمایی، مشخص نخواهد شد. این پیش‌بینی‌ها همواره نمک جشنواره بوده که عطش مخاطبان جدی بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور را به اوج خود می‌رساند.

تهران - ایرنا - مدیر مجموعه تئاتر شهر با یادآوری این که پیمانکار طرح حریم تئاتر شهر زمان بهره‌برداری را بین 6 ماه تا یک سال پیش‌بینی کرده اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر بودجه را زودتر تخصیص بدهد امکان دارد بهره‌برداری سریع‌تر هم اتفاق بیفتد.

بندرعباس - ایرنا - مرتضی آریانژاد نامی آشنا برای فعالان محیط زیستِ هرمزگان و ایران است که فیلم‌ها و عکس‌های منحصر بفردش از خرس سیاه و پلنگ در کوه‌های بشاگرد و میناب، علاوه بر زیبایی پر از داده‌های زیست محیطی است اما کمتر کسی می‌داند که او از نشانه گرفتن حیوانات از روزن مگسک تفنگ، به ساعت‌ها و روزها انتظار برای ثبت یک عکس از گونه‌های مختلف حیات وحش رسیده است.

تهران - ایرنا - مدیر اجرایی سلسله همایش‌های ادبی «سوختگان وصل» گفت: این همایش کاروانی از عشق و ادب و پایداری به راه انداخته و همراه کسانی است که در این سال‌ها در حوزه ادب و ادبیات پایداری با شعرهای خود راه را به نسل جوان نشان دادند و نگذاشتند این شعله خاموش شود.

تهران - ایرنا - مدیر «رادیو انقلاب» گفت: دال مرکزی این شبکه رادیویی مثل گذشته، مبتنی بر تبیین گفتمان «ایران قوی» است و این شبکه مبتنی بر جهاد تبیین تلاش می‌کند تا با نمایش کارآمدی و پیشرفت‌های 4 دهه گذشته امیدآفرینی نسبت به گام دوم انقلاب را گسترش بدهد.

تهران - ایرنا - جشنواره موسیقی نواحی در میان زرق‌وبرق‌های موسیقی پاپ و دلسوختگان فراوان موسیقی سنتی، به نگین درخشانی تبدیل شده که سالانه، صدها علاقمند به این موسیقی اصیل را دور هم جمع کرده و به احیا و تداوم حیات این موسیقی، کمک بسیاری کند.

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سیاست قطعی وزارتخانه حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی است، افزود: باید ضمن حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی، آنان را به عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم.

تهران - ایرنا - آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و نشان درجه یک هنری به پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی اهدا شد.

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه سوره با تأکید بر اهمیت بازنشر دوباره کتاب «آشنایی با آراء متفکران درباره هنر» نوشته محمد مددپور تصریح کرد: اگر کتاب‌های زنده‌یاد مددپور ترجمه شده بودند، بی‌شک در عرصه جهانی به عنوان منبعی قابل تأمل مورد توجه قرار می‌گرفتند.

تهران - ایرنا - پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اینکه آنچه برای ایران کرده است، کاری بوده که هر ایرانی راستین باید می‌کرد، افزود: باور خود را سنجه گرفته ام، آنان مرا واداشته اند، تا درباره این سرزمین که دانشوران می‌گویند از دید فرهنگ در جهان بی همتا است و شکوفاترین و درخشان‌ترین کانون فرهنگ جهان است، پژوهش کنم.

تهران - ایرنا - معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌توان در بهمن ماه یا تا پایان سال و حتی تا سال آینده ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی و استانی و تکریم‌ها مربوط به جشنواره شعر فجر را امتداد داد و در طول سال چراغ این جشنواره را روشن نگه داشت، مردم باید هرچه بیشتر با شعر و این جشنواره آشنا شوند.

مشهد - ایرنا - پیکر مطهر بانو فاطمه دهقان، دومین شهید اهل خراسان رضوی حملات تروریستی کرمان عصر امروز سه شنبه در مشهد تشییع و به خاک سپرده شد.

تهران - ایرنا - فیلم سینمایی «احمد» ساخته امیرعباس ربیعی که روایتی از حضور موثر شهید کاظمی در جریان زلزله بم است، در جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.