پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی صادرات شتر را مجاز اعلام کرد.

رئیس اتاق اصناف تهران با تاکید بر مدیریت صحیح ستاد تنظیم بازار در جلوگیری از سوء استفاده سودجویان در بازار شب عید گفت: میوه‌های دپو شده در انبارها و سردخانه ها ربطی به اقدامات تنظیم بازار میوه ندارد.

روند کاهشی بازار سرمایه تا جایی ادامه یافت که شاخص کل بورس برای چندمین بار در ماه های گذشته به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد عقب گرد کرد.

در حالی که پیش‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تعلل در ابلاغ مصوبه ممنوعیت صادرات مرغ را تکذیب کرده بود، آمار گمرک حاکی از صادرات 4000 تن در ماه‌های آبان تا اسفند ماه، یعنی زمان ممنوعیت صادرات است که رقم قابل توجهی نیست، اما چرایی آن هنوز محل ابهام است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته در مدت مشابه مبارزه با آفت سن غلات 141 درصد افزایش یافته است، گفت: تاکنون 23 استان کشور درگیر این آفت شده اند.

حال این روزهای کارگرانی که بخاطر اوضاع آشفته این سالها دیگر به بیکاری و خانه نشینی و از جیب، وام و قرض خوردن عادت کرده اند را چه کسی می فهمد؟ رمضان آنها با رمضان دیگران فرق اساسی دارد. آن هم در رمضانی که قرار بود در آن اغنیا حال فقرا را بفهمند ولی گویا عمق این نفهمیدن ها درحال بیشتر شدن است.

حال این روزهای کارگرانی که بخاطر اوضاع آشفته این سالها دیگر به بیکاری و خانه نشینی و از جیب، وام و قرض خوردن عادت کرده اند را چه کسی می فهمد؟ رمضان آنها با رمضان دیگران فرق اساسی دارد. آن هم در رمضانی که قرار بود در آن اغنیا حال فقرا را بفهمند ولی گویا عمق این نفهمیدن ها درحال بیشتر شدن است.

میکروسکوپ رامان یک روش طیف سنجی برای تجزیه و تحلیل مولکولی مواد است که بر اساس پدیده پراکندگی بنا نهاده شده و کاربردهای زیادی در حوزه‌های باستان شناسی، اقیانوس شناسی و ساختارهای مولکولی دارد که از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولید شده و امکان بررسی رفتار مواد را در کشور فراهم کرده است.

به دنبال رایزنی های صورت گرفته جهت تعیین تکلیف کالاهای ممنوعه در دو گروه 27 و 4، اکنون این کالاها در جریان ترخیص قرار دارند، اما آن دسته از صاحبان گروه 4 با ثبت سفارش غیر بانکی که تاکنون نتواسته اند کالای خود را ترخیص کنند باید فورا و ظرف یک هفته به گمرک ایران اعلام کنند.

در پی تمدید محدودیت‌های کرونایی شهرهای قرمز و نارنجی، اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای هشدار داده که مشاغل در صورت تخلف از این محدودیت‌ها دو هفته پلمب می‌شوند.

میلیاردها دلار الماس که پس از فروپاشی سال گذشته بازار این سنگ قیمتی بدون خریدار مانده بودند، با بهبود تقاضا در مدت چند ماه به یکباره خریدار پیدا کرده و به فروش رفتند.

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه اگر برنامه بزرگ برای احداث سالانه 1.2 میلیون واحد نداشته باشیم رشد قیمت مسکن تا 20 سال آینده ادامه پیدا می‌کند گفت: تصور اینکه 2.6 میلیون مسکن خالی داریم و با اعمال مالیات وارد بازار مصرف می شود، توهمی بیش نیست و زمانی می‌توانیم طرحهای مالیاتی بدهیم که سهم مسکن در سبد خانوار به 8 درصد برسد.

در پی توییت انتقادی سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره برقرار بودن پروازهای هند و امارات با وجود شرایط نابسامان کرونایی در این کشورها، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هیچ پرواز برنامه‌ای به هند نداریم و برخی پروازها تنها برای بازگرداندن ایرانیان با اخذ مجوز انجام می‌شود.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: ما دارای قوانین خوبی در حوزه حمایت از تولید هستیم اما ابعاد نظارتی مجلس بر اجرای صحیح قوانین نیز بسیار مهم است که می‌توان گفت این مهم تا حدود زیادی مغفول مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام از تعیین نرخ مصوب کمباین داران در سطح کشور و استان ایلام توسط مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور خبر داد.

بر اساس یک گزارش جدید، انرژی خورشیدی و بادی می توانند تا سال 2050 به طور کامل جایگزین سوختهای فسیلی در تامین انرژی جهان شوند.