پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

شبکه پرس تی وی همزمان با پخش زنده و پوشش مستقیم مراسم روز قدس، مستند سه گانه «در جست و جوی وطن شرقی» را روی آنتن خود می برد.

شهردار شیراز رویدادهای هفته شیراز را جشن شکوفایی تولیدات فرهنگی و هنری توصیف و تصریح کرد: در برنامه‌های امسال از فعالیت‌های ویترینی و پروپاگانداهای پوچ خبری نیست و اغلب رویدادها به نوعی چیدن محصول بیش از دو سال برنامه‌ریزی و تلاش خواهد بود.

اعضای آکادمی «گنکور» برندگان نهایی این جایزه ادبی در شاخه‌های بهترین رمان اول، بهترین داستان کوتاه و بهترین زندگی‌نامه را معرفی کردند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص فیلم منتشرشده در فضای مجازی از مرحوم قاسم آهنین‌جان شاعر خوزستان، توضیحاتی ارائه کرد.

نسخه تصویری مسترکلاس جاناتان رزنبام منتقد سرشناس «شیکاگو ریدر»، «فیلم کامنت» و «کایه دو سینما»، امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه منتشر شد.

فیلم مستند «تارهای ممنوعه» به کارگردانی حسن نوری و تهیه‌کنندگی افسانه سالاری در تازه‌ترین حضور جهانی خود به چندین جشنواره در آمریکا راه پیدا کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: تلاش خواهیم کرد که با همکاری شرکت‌های حمل و نقل گردشگری، تاکسی‌های گردشگری را در شیراز فعال کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: اکنون ایثارگران روحانی در ارتقای فرهنگ دینی و ایثار و شهادت پیشتاز هستند که این مهم بیانگر روحیه بالای آنها در شناساندن سیره اهل‌بیت (ع) و شهدا به قشرهای مختلف جامعه بوده و تلاش‌های آنها قابل تحسین است.

وبینار «آشپزی ایران» به یاد نجف دریابندری، نویسنده «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» (با همکاری فهیمه راستکار) برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت قاسم آهنین‌جان، شاعر، منتقد ادبی و فیلم‌ساز را تسلیت گفت.

کامیار عابدی با بیان این‌که شعرهای قاسم آهنین‌جان بیان یک نوع تجربه روحی و اشراقی و تا حد زیادی عرفانی است می‌گوید: آهنین‌جان به هیچ‌وجه شاعر سیاسی نبود و از مسائل روزمره و معاصر کاملا دور بود؛ درواقع او شاعر الهامات و فضای درونی و بسیار ذهنی خود محسوب می‌شد.

کتاب شعر یک مرد 92 ساله پس از آن‌که توسط نوه‌اش در فضای مجازی تبلیغ شد به اثر پرفروش فروشگاه اینترنتی آمازون تبدیل شد.

مصطفی اکبری - عکاس و فیلمبردار قدیمی سینما و تلویزیون - براثر ابتلا به کرونا درگذشت.

در تظاهرات جنبش «وال استریت» در سراسر آمریکا بیش از 200 تن دستگیر شدند که یکی از آنها فرمانده سابق پلیس فیلادلفیا بود که در برنامه «عکس‌های تکان دهنده» (Fotos que sacuden al mundo) شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی در این قسمت، به این موضوع پرداخته می‌شود.

در حالی که «باب راس» با اختلاف، پرکارترین نقاش تاریخ بوده اما هیچ یک آثار او برای خرید و فروش در بازار آثار هنری موجود نیست.

دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران یکی از مهمترین دغدغه‌های طراحان گرافیک در دوران کرونا را کم شدن سفارش‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اغلب اولین هزینه‌ای که حذف می‌شود، تبلیغات است، در نتیجه طراحان گرافیک در دوران کرونا با کاهش سفارش مواجهه شدند.