جمعه 28 اردیبهشت 1403

پخش مستند سه گانه از پرس تی وی در آستانه روز قدس

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پخش مستند سه گانه از پرس تی وی در آستانه روز قدس

شبکه پرس تی وی همزمان با پخش زنده و پوشش مستقیم مراسم روز قدس، مستند سه گانه «در جست و جوی وطن شرقی» را روی آنتن خود می برد.

شبکه پرس تی وی همزمان با پخش زنده و پوشش مستقیم مراسم روز قدس مستند سه گانه «در جست و جوی وطن شرقی» را روی آنتن خود می برد. در این سه مستند از زوایای مختلف به زندگی، عقاید و نقطه نظرات ادوارد سعید، منتقد و نویسنده ادبی، سیاسی، اجتماعی فلسطینی - آمریکایی درباره حق مسلم فلسطینیان برای بازگشت به خانه، مبارزه علیه صهیونیست ها، خیانت و وادادگی عرفات، انتفاضه فلسطین و انقلاب اسلامی ایران و... پرداخته می شود. این سه گانه را مهدی مطهر تهیه و علیرضا خوشنویس کارگردانی کرده است. همچنین علیرضا عبدالله زاده زارع، تحقیق و نویسندگی مستندها را به عهده داشته و علی رشیدی فر به عنوان تصویربردار و محمدحسن فردوسی فر به عنوان تدوینگر در تولید آن همکاری داشته اند. سه گانه «در جست‌وجوی وطن شرقی» کاری از خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سال 1396 است که این بار از شبکه پرس تی وی به روی آنتن می رود.

مستند «من یک فلسطینی هستم» (I am a Palestinian) روایتگر دلتنگی های مردمی است که اجازه ندارند به سرزمین خود بازگردند، از زبان ادوارد سعید.

ادوارد سعید در این مستند از سفرش به همراه خانواده و همه فامیل به قاهره سخن می گوید. سفری یکطرفه که تاریخ بازگشتی نداشت. ادوارد سعید در مستند پرتره «من یک فلسطینی هستم» به این نکته اشاره می کند که برای فلسطینیانی که مورد آزار یهودیان صهیونیست قرار گرفته اند، بسیار سخت است که بتوانند با هولوکاست همدردی کنند و بگویند با وجود کارهایی که کرده اند، آنها را می بخشیم.

او سپس این موضوع را به عنوان دغدغه ذهنی خود مطرح می کند که دلیل اشغال فلسطین و همچنین علت حمایت غربی ها از اشغالگر چیست؟ سعید اعتقاد دارد که این مسئله در نوع نگاه غربی ها به شرق ریشه دارد و آن را در جاه طلبی غرب برای تملک شرق می بیند. این منتقد و نویسنده ادبی همچنین در مورد صهیونیسم و توهین های نژادپرستانه صهیونیست ها نسبت به فلسطینیان و اعراب صحبت می کند.

ادوارد سعید در یک خانواده مسیحی در فلسطین چشم به جهان گشود و دکتری ادبیات خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. حمله اسرائیل به ارتش مصر در صحرای سینا و جنگ شش دولت عربی با اسرائیل باعث شد که ادوارد سعید با جنبش های فلسطینی ارتباط پیدا کند. او احساس می کرد یک فلسطینی است و باید در مورد این تضییع حق سخن بگوید.

این مستند روز چهارشنبه ساعت 20:00به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش و تکرار آن همان روز پنج شنبه ساعت 01:00 روی آنتن خواهد رفت.

مستند «چرا غرب اسرائیل را دوست دارد؟!» (Why the West Loves Israel) با ارائه بیوگرافی مختصری از زندگی ادوارد سعید آغاز می شود. سعید در این مستند تاکید می کند این سوال برایش پیش آمده که چرا غرب نه تنها با اسرائیل مشکلی ندارد، بلکه عاشق این رژیم اشغالگر است؟!

در ادامه این مستند، سعید برای پاسخ این پرسش، نظریه ای را مطرح می کند که آن را در کتابش «شرق شناسی» نیز آورده است.

نویسنده صاحب نام فلسطینی می گوید در این کتاب تلاش کرده تا دریابد که چگونه به لحاظ تاریخی، دیدگاه غرب نسبت به شرق به صورت کاملا منسجم رشد کرده است و اینکه، استعمار چگونه با استفاده از یک گفتمان ادبی و همه جانبه، خشونت و سوءاستفاده خود را مورد توجیه قرار می دهد؛ در حدی که باعث می شود حتی خود شرقی ها این حس را به خود القا کنند که آنها موجودات پایین تری هستند.

در مستند «چرا غرب اسرائیل را دوست دارد؟!» به بخشی از نظرات ادوارد سعید درباره انقلاب اسلامی ایران پرداخته می شود. به باور سعید، رسانه های امریکا برای رسیدن به اهداف خود، سعی در خشونت آمیز نشان دادن انقلاب ایران داشتند. به عنوان مثال، سعید می گوید که ماجرای گروگانگیری سفارت امریکا در تهران، کل امریکایی ها را در مقابل ایران قرار داد؛ ولی از نظر او، این ماجرا انتقام گیری مردم ایران از امریکا بوده است.

«چرا غرب اسرائیل را دوست دارد؟» روز پنج شنبه ساعت 04:00 به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش و تکرار آن همان روز ساعت 09:00, 15:00 و 20:00 و روز جمعه ساعت 01:00 روی آنتن خواهد رفت.

مستند «آرزوی بازگشت» (A Yearning for Return) با نشان دادن عکسی از ادوارد سعید که در حال پرتاب سنگ است شروع می شود و توصیفی که او از این صحنه دارد.

در این مستند، ادوارد سعید نویسنده معروف فلسطینی در قالب نریشن، ضمن معرفی خود به این حقیقت اشاره می کند که وطن واقعی اش فلسطین است و به اجبار ساکن امریکا شده. ادوارد سعید همچنین تاکید می کند که حمایت غرب از اسرائیل او را به این نتیجه رسانده که خود فلسطینی ها باید برای دفاع از حقوق خود دست به کار شوند.

مستند «آرزوی بازگشت» نظر ادوارد سعید درباره یاسر عرفات را نیز بازتاب می دهد. او تاکید می کند که عرفات رفته رفته خسته شده و در پایان، اشتباهات مختلفی از او سر زد و تن به مصالحه ای داد خفت بار. او تاکید می کند عرفات در مذاکرات اسلو تن به معاهده ای داد که انتفاضه را سرد کرد و باعث ایجاد دودستگی عمیقی بین فلسطینی ها شد. به اعتقاد سعید، عرفات همه چیز داده بود و هیچ نگرفته بود.

سعید در این مستند می گوید با عرفات ملاقات های بسیاری داشته و در آخرین ملاقات شان در لبنان، عرفات بیمار بوده و در جواب سعید که گفته می داند اسرائیلی ها حمله خواهند کرد. او به سعید گفته بگذار حمله کنند، ما به آنها خوشامد می گوییم. به باور سعید، این حرف عرفات به معنای کنار آمدن با اسرائیل بوده است. نویسنده و منتقد شهیر فلسطینی می گوید از اینجا راه او از «ساف» جدا شده و از عضویت در مجلس فلسطین استعفا داده است.

در مستند «آرزوی بازگشت» با افراد مختلفی گفت و گو شده است و این مصاحبه شوندگان همگی ادوارد سعید را نمونه کامل یک روشنفکر می دانند که در مقابل نظام سلطه ایستاد. آنها تاکید دارند که ملت فلسطین به ادوارد سعید افتخار می کند و آرزو دارند که خواسته سعید یعنی بازگشت فلسطینیان به موطنشان به حقیقت بپیوندد.

این مستند روز جمعه ساعت 04:00 به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش و تکرار آن، همان روز ساعت 09:00, 15:00 و 20:00 و روز شنبه ساعت 01:00 روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام