پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

خواهرزاده جلال آل احمد در نوشتاری به انتقاد از مستند «سیمین، ساکن جزیره سرگردانی» که از بی‌بی‌سی فارسی پخش شده، پرداخته است.

محمدرضا رهبری که در شب‌های رمضان سریال «بچه مهندس 4» با بازی او از تلویزیون پخش می‌شود و جایگزین روزبه حصاری بازیگر اصلی فصل گذشته شده است، می‌گوید فصل‌های قبلی سریال را ندیده، زیرا فکر نمی‌کرده است، روزی در این سریال بازی کند. او همچنین عنوان می‌کند که از قضاوت زودهنگام برخی از مخاطبان سریال نسبت به تغییر نقش جواد جوادی ناراحت است.

قاسم آهنین‌جان، شاعر و منتقد ادبی در سن 63سالگی درگذشت.

سیداکبر میرجعفری با اشاره به افزایش کمیت شعرهای مذهبی در سال‌های اخیر می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم این کمیت باعث شده کیفیت پایین بیاید. البته حجم زیادی از این شعرها شعرهای مصرفی هستند، اما در کنار آن، شعرهایی که قوام ادبی دارند و به نوعی به ماندگاری می‌رسند هم تولید می‌شوند که تعدادشان کم است.

نمایشگاهی از آثار هنری خوشنویسی اسلامی به عنوان تجسمی از کلام وحی به مناسبت شب‌های قدر این روزها در وبگاه فرهنگستان هنر به صورت آنلاین به نمایش درآمده است. نمایشگاهی با 70 اثر از علی تن که هر کدام از آثار، روایت‌گر هنری از کلام خدا هستند.

قاسم آهنین‌جان شاعر پیشکسوت، درگذشت.

مدتی است که در کشورهای عرب زبان برخی هنرمندان در ازای دریافت مبالغ هنگفت، اقدام به حضور در برنامه‌های تلویزیونی کرده و به خصوصی ترین پرسش ها درباره خودشان پاسخ می‌دهند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فارس گفت: با هدف بزرگداشت روز شیراز، چهار کتاب از آثار 2 نویسنده و پژوهشگر صاحب نام، رونمایی خواهد شد.

در ابتدای این نوشتار ابیاتی از مولانا جلال‌الدین محمد از مثنوی می‌آورم، سپس سخنی و تحلیلی از علی (ع) و اخلاص او متذکر می‌شوم: از علی آموز اخلاص عمل / مرد حق را دان مطهر از دغل / ای علی که جمله عقل و دیده‌ای‌/ شمه‌ای واگو از آنچه دیده‌ای‌/ چشم تو ادراک غیب آموخته / چشم‌های حاضران بردوخته / تیغ حلمت جان ما را چاک کرد / آب علمت خاک ما را پاک کرد.

در دی‌ماه 83 برای نخستین بار هفته فرهنگی ایران در مرکز فرهنگی ملک‌فهد در ریاض - پایتخت عربستان - برگزار شد و با استقبال گرم طرف سعودی همراه بود.

«تیموتی اسپال» بازیگر مشهور انگلیسی نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌هایش را برگزار می‌کند.

فیلم سینمایی «فصل قاصدک» به نویسندگی و کارگردانی مریم پیربند پس از پایان تدوین به مرحله ساخت موسیقی رسید.

ابراهیم ارن رئیس هیات مدیره و مدیرکل سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT) در سالگرد این شبکه، از پخش سریالی با موضوع زندگی و شخصیت «مولانا» خبر داده است.

تصاویر جدیدی با وضوح بسیار بالا از «حجرالاسود» توسط مقام‌های عربستان منتشر شد.

تهیه‌کننده فیلم «مست عشق» با قبول مسئولیت مشکلات پیش‌آمده برای این فیلم و دفاع از عملکرد حسن فتحی تاکید کرد: پیگیری‌های حقوقی برای اقدام غیرحرفه‌ای و خلاف قرارداد سرمایه‌گذار ترک - که ایرانی‌الاصل است - برای پخش این فیلم در حال انجام است.

یک مبلغ دینی عنوان کرد: امام سلسله نیازهای حقیقی بشر را طبقه‌بندی کرده و در مکتب دعا نیازهای اصلی بشر را برای او به منصه ظهور درآورده است. امام معلم و مربی بشر است که آموزش می‌هد در محضر خدا چه بخواهیم و چگونه بخواهیم.