پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

مراسم احیای دومین شب قدر رمضان 1442 هجری قمری، دوشنبه شب تا بامداد سه‌شنبه در حرم شاه عبدالعظیم برگزار شد. به دلیل تداوم شیوع کووید -19 و در پیک چهارم کرونا در ایران، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که این مراسم در شهرهای قرمز و نارنجی باید در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های اجتماعی برگزار شود.

مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، به همراه آیین معنوی و روحانی دعاهای افتتاح، جوشن کبیر، ذکر استغفار و قرآن به سر، با رعایت پروتکل های بهداشتی در امام زاده سید حمزه (ع) تبریز برگزار شد.

مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، به همراه آیین معنوی و روحانی دعاهای افتتاح، جوشن کبیر، ذکر استغفار و قرآن به سر، بصورت خودرویی در بوستان کوهپایه دراک (واقع در بزرگراه حسینی الهاشمی) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی برگزار شد.

مراسم احیای دومین شب قدر رمضان 1442 هجری قمری، دوشنبه شب تا بامداد سه‌شنبه در میدان فلسطین برگزار شد. به دلیل تداوم شیوع کووید -19 و در پیک چهارم کرونا در ایران، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که این مراسم در شهرهای قرمز و نارنجی باید در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های اجتماعی برگزار شود.

مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، به همراه آیین معنوی و روحانی دعاهای افتتاح، جوشن کبیر، ذکر استغفار و قرآن به سر، بصورت محدود در کرج و سمنان و گنبد کاووس برگزار شد.

مراسم احیای دومین شب قدر رمضان 1442 هجری قمری، دوشنبه شب تا بامداد سه‌شنبه (13 و 14 اردیبهشت) در سراسر کشور برگزار شد. به دلیل تداوم شیوع کووید -19 و در پیک چهارم کرونا در ایران، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که این مراسم در شهرهای قرمز و نارنجی باید در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های اجتماعی برگزار شود. این ویدئو، گوشه‌هایی از مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان در حرم شاه عبدالعظیم...

مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، به همراه آیین معنوی و روحانی دعاهای افتتاح، جوشن کبیر، ذکر استغفار و قرآن به سر، بصورت محدود در اراک و ساوه برگزار شد.

مراسم احیا شب شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مصلی اهواز، یادمان شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی اهواز و بیمارستان رازی اهواز برگزار شد.

جلال ستاری، پژوهشگر، اسطوره‌شناس و اندیشمند ایرانی تاکید دارد که زیبایی‌دوستی و عشق به کائنات لازمه آفرینش هنر دینی است. نمی‌توان با حقارت طبع و دیده‌ای که زیبایی را نمی‌بیند و دلی که بر مخلوق خدا شفقت ندارد و از رشک و ریمنی در حق خلق لبریز است، زیبایی را دریافت و تجلی قداست را باز شناخت.

مناجات خوانی از دیرباز در ایران رواج داشته است. گفتگو با معبود و راز دل با او گفتن، از راه‌های نزدیک شدن انسان به خداوند بود که چون فرهنگی ریشه‌دار و به شکلی ژرف در بین ایرانیان رواج داشت. بر اساس شاهنامه و گفته فردوسی، رسم مناجات سحرگاهی از دیرباز در ایران مرسوم بوده است ولی چندین سال است که به علت درگذشت یا بیماری قدمای این حوزه، مناجات خوانی کمرنگ شده است و یا آنچه صورت می‌گیرد،...

«شب های رمضان هر شبکه را که برای تماشای سریال باز می کنی مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های فضول و آدم های بددهن را می بینی که همه به هم دروغ می گویند و با هم دشمن اند! اگر این سریال ها آینه ی تمام نمای جامعه است، خب ما خیلی افتضاحیم! اصلا به فرض که اینگونه باشد؛ تلویزیون یا رسانه، رمان یا ادبیات این که چه هست را نباید نشان دهد، این که چه باید باشد را باید نشان دهد.»

حسن احمدی با انتقاد از برخی ناشران کتاب‌های دینی می‌گوید: برخی از ناشران کتاب‌هایی را به کسانی سفارش می‌دهند که کارشان نویسندگی نیست اما می‌توانند کاغذها را خط‌خطی کنند! این‌ها بیشتر به دنبال زرق و برق تولیدات هستند و مهم نیست خوراک تامین‌شده چه آش شله‌قلمکاری باشد! این کتاب‌ها به دین و مذهب لطمه می‌زنند.

امام جمعه شهر سریش آباد در خصوص فضایل شب های قدر گفت: شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. آن شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین، و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم.

طبق نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات صداوسیما، در میان انواع مختلف برنامه‌ها، فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها بیشتر از دیگر برنامه‌ها بیننده (62.1 درصد) دارد و بعد از آن اخبار (با 52.8 درصد بیننده) در رتبه بعدی قرار گرفته است.

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است؛ یکی آن‌که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن‌هایی که مخصوص هر شبی است.

احمد کبیری هندی، باستان‌شناس و استاد حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، فردا به خاک سپرده می‌شود.