شنبه 15 اردیبهشت 1403

اینترسپت: رسانه‌های آمریکایی رویدادهای غزه را به نفع اسرائیل پوشش داده‌اند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اینترسپت: رسانه‌های آمریکایی رویدادهای غزه را به نفع اسرائیل پوشش داده‌اند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اینترسپت، یک تحلیل کمی نشان می‌دهد که روزنامه‌های بزرگ در 6 هفته اول درگیری های غزه، پوشش خود را به سمت روایت‌های اسرائیل سوق دادند.

بر اساس تجزیه و تحلیل اینترسپت پوشش نیویورک تایمز، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز از جنگ اسرائیل در غزه، سوگیری مداومی علیه فلسطینی ها داشته است.

رسانه های مکتوب که نقش مؤثری در شکل دادن به دیدگاه های آمریکایی ها در مورد اسرائیل و فلسطین دارند، توجه کمی به تأثیر بی سابقه محاصره و بمباران اسرائیل بر کودکان و روزنامه نگاران در نوار غزه نشان دادند.

روزنامه های بزرگ آمریکا بر کشته شدن اسرائیلی ها در درگیری تاکید و از زبان احساسی برای توصیف کشته های اسرائیلی استفاده کردند، اما برای فلسطینی ها اینگونه نبود.

این تجزیه و تحلیل منبع باز بر 6 هفته اول جنگ متمرکز است یعنی از حملات 7 اکتبر تا 24 نوامبر. در این مدت 14هزار800 فلسطینی از جمله بیش از 6هزار کودک در بمباران غزه توسط اسرائیل کشته شدند. امروز تعداد قربانیان فلسطینی بیش از 22هزار نفر است.

اینترسپت بیش از هزار مقاله از نیویورک تایمز، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه گردآوری و کاربرد برخی از اصطلاحات کلیدی و زمینه استفاده از آنها را جمع آوری کرد. این آمارها نشان دهنده عدم تعادل فاحش در نحوه پوشش چهره‌های اسرائیلی و طرفدار اسرائیل در مقابل فلسطینی‌ها و طرفداران آنها است.(با استفاده‌هایی که به نفع روایت‌های اسرائیلی نسبت به روایت‌های فلسطینی است.)

عدم تعادل فاحش در نحوه پوشش چهره‌های اسرائیلی و طرفدار اسرائیل در مقابل فلسطینی‌ها و طرفداران آنها

با افزایش تعداد کشته‌شدگان در غزه، کل شهرها با خاک یکسان شده و برای سال‌ها غیرقابل سکونت می‌شوند و کل خانواده‌ها از بین می‌روند، دولت آمریکا به عنوان حامی اصلی و تامین‌کننده تسلیحات اسرائیل نفوذ زیادی دارد. ارائه رسانه ها از درگیری به این معنی است که جنبه های منفی سیاسی کمتری برای جلوگیری حمایت از اسرائیل وجود دارد.

بر اساس این تحلیل، پوشش 6 هفته اول جنگ تصویر بدی از طرف فلسطینی به تصویر می‌کشد، تصویری که انسان بودن فلسطینی‌ها و در نتیجه برانگیختن همدردی‌های آمریکایی ها را دشوارتر می‌کند.

اینترسپت گفت: برای به دست آوردن این داده‌ها، همه مقالاتی را که حاوی کلمات مرتبط مانند «فلسطین»، «غزه»، «اسرائیل» و غیره در هر 3 وب‌سایت خبری مذکور بودند جستجو کردیم. سپس هر جمله را در هر مقاله تجزیه و تعداد عبارات خاصی را محاسبه کردیم.

بررسی اینترسپت از پوشش های این 3منبع خبری آمریکایی دارای 4 یافته کلیدی است.

1- پوشش نامتناسب مرگ و میر

در نیویورک تایمز، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز، کلمات اسرائیل یا اسرائیلی بیشتر از فلسطینی یا انواع آن به چشم می خورد، حتی با وجود اینکه مرگ فلسطینیان بسیار بیشتر از اسرائیل است. به ازای هر 2 کشته فلسطینی، یک بار کلمه فلسطینی ذکر شده است. به ازای هر مرگ اسرائیلی‌ها، 8بار نام اسرائیل ذکر می‌شود (یا نرخی 16 برابر بیشتر از کشته شدن فلسطینی‌ها).

2- کشتار اسرائیلی ها، نه فلسطینی ها

اصطلاحات بسیار احساسی برای کشتار غیرنظامیان مانند «قتل عام»، «کشتار» و «هولناک» تقریباً منحصراً برای اسرائیلی‌هایی که توسط فلسطینی‌ها کشته می‌شدند، محفوظ بود، نه برعکس.

اصطلاح «کشتار» توسط سردبیران و خبرنگاران به ازای هر 60 باری که برای اسرائیلی‌ها به کار رفته 1بار برای فلسطین استفاده شد.

«قتل عام» به ازای هر 125 باری که برای اسرائیلی‌ها استفاده شد 2 بار برای فلسطین به کار رفت.

«هولناک» به ازای هر 36 بار که برای اسرائیلی ها استفاده شد 4بار در مورد فلسطین به کار رفت.

3- کودکان و خبرنگاران

علیرغم اینکه جنگ اسرائیل علیه غزه شاید مرگبارترین جنگ برای کودکان در تاریخ معاصر باشد، در عناوین خبرها نامی از کلمه کودکان وجود ندارد.

تنها دو عنوان از بیش از هزار و100 مقاله خبری در این مطالعه به کلمه کودکان مربوط به کودکان غزه اشاره می کند. در یک استثنای قابل توجه، نیویورک تایمز دراواخر نوامبر در صفحه اول منتشر کرد که در مورد سرعت تاریخی کشتار زنان و کودکان فلسطینی بود هرچند تیتر هیچ گروهی را مورد توجه قرار نداد.

علیرغم اینکه جنگ اسرائیل علیه غزه احتمالاً مرگبارترین جنگ برای کودکان (تقریباً تماماً فلسطینی) در تاریخ معاصر است، در سرفصل مقالات بررسی شده توسط اینترسپت به کودکان و اصطلاحات مرتبط بسیار کم اشاره شده است. بیش از 6هزار کودک غزه تا زمان آتش بس کشته شدند که این تعداد امروز به 10هزار نفر رسیده است.

کلمه «روزنامه‌نگاران» و تکرارهای آن مانند «خبرنگاران» و «عکاس خبرنگار» تنها در 9 عنوان از بیش از 1100 عنوان ظاهر می‌شود. در زمان آتش بس تقریباً 48 خبرنگار فلسطینی در اثر بمباران اسرائیل کشته شدند. امروزه، تعداد تلفات روزنامه نگاران فلسطینی از 100 نفر گذشته است. تنها 4 مقاله از 9 مقاله حاوی کلمات خبرنگار درباره خبرنگاران عرب بود.

فقدان پوشش خبری برای کشتار بی‌سابقه کودکان و روزنامه‌نگاران، گروه‌هایی که معمولاً همدردی رسانه‌های غربی را برمی‌انگیزند

فقدان پوشش خبری برای کشتار بی‌سابقه کودکان و روزنامه‌نگاران، گروه‌هایی که معمولاً همدردی رسانه‌های غربی را برمی‌انگیزد، آشکار است. برای مقایسه، تعداد کودکان فلسطینی کشته شده در هفته اول بمباران غزه بیشتر از جنگ اوکراین و روسیه در سال اول بود. با این حال نیویورک تایمز، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز در طول 6 هفته اول جنگ اوکراین و روسیه چندین مطلب شخصی و دلسوزانه منتشر کردند که وضعیت اسفناک کودکان را برجسته می کرد.

نیویورک تایمز، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز بر خطرات روزنامه نگاران در جنگ اوکراین تمرکز کردند و چندین مقاله گزارش در مورد خطرات جنگ در 6 هفته اول منتشر کردند. شش خبرنگار در روزهای اولیه جنگ اوکراین کشته شدند، در حالی که در 6 هفته اول بمباران غزه توسط اسرائیل، 48 نفر کشته شدند. عدم تقارن در نحوه پوشش کودکان از نظر کیفی و همچنین کمی است. در 13 اکتبر، لس آنجلس تایمز گزارش آسوشیتدپرس را منتشر کرد که در آن نوشت: «وزارت بهداشت غزه روز جمعه اعلام کرد که 1799 نفر در این قلمرو کشته شده اند، از جمله بیش از 580 نفر زیر 18 سال و 351 زن. حمله حماس شنبه گذشته بیش از 1300 نفر از جمله زنان، کودکان و شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان را در اسرائیل کشت. توجه داشته باشید که از جوانان اسرائیلی به عنوان کودک یاد می شود در حالی که نوجوانان فلسطینی به عنوان افراد زیر 18 سال توصیف می شوند.

در طول بحث‌های پیرامون مبادله زندانیان، این امتناع مکرر از نامیدن فلسطینی‌ها به‌عنوان کودک بیشتر بود و نیویورک تایمز در یک مورد به «زنان و کودکان اسرائیلی» اشاره کرد که با «زنان و خردسالان فلسطینی» مبادله شدند.

گزارش واشنگتن پست از 21 نوامبر که توافق آتش بس را اعلام کرد، زنان و کودکان فلسطینی را به طور کامل نادیده گرفت و نوشت:«پرزیدنت بایدن در بیانیه ای سه شنبه شب گفت که توافق برای آزادی 50 زن و کودک گروگان گرفته شده توسط حماس در غزه، در ازای 150 اسیر فلسطینی بازداشت شده است. در این گزارش به هیچ وجه به زنان و کودکان فلسطینی اشاره نشده است.

4- پوشش نفرت در ایالات متحده

روزنامه های اصلی آمریکایی با توجه بیشتر به حملات ضد اسرائیلی (تا حملات علیه مسلمانان) درگیری غزه را به نفرت تبدیل کرده اند. به طور کلی، تمرکز نامتناسبی بر نژادپرستی نسبت به یهودیان وجود داشت، در مقابل نژادپرستی نسبت به مسلمانان و اعراب.

وقتی روزنامه های بزرگ شکست می خورند

به طور کلی، کشتار فلسطینی ها در غزه از لحاظ ابعاد و وزن احساسی به اندازه مرگ اسرائیلی‌ها در 7 اکتبر پوشش مناسبی ندارند. کشتار غیرنظامیان اسرائیلی توسط حماس به طور مداوم به عنوان بخشی از استراتژی این روزنامه ها به تصویر کشیده می شود، در حالی که کشتار غیرنظامیان فلسطینی تقریباً به گونه ای پوشش داده می شود که گویی یک سری اشتباهات یکباره است که هزاران بار مرتکب شده اند، با وجود شواهد متعددی که نشان می دهد قصد اسرائیل برای آسیب رساندن به غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی است.

نتیجه این است که 3 روزنامه اصلی آمریکایی به ندرت به فلسطینیان جایگاه و پوشش انسانی دادند. پوشش مغرضانه در روزنامه‌های اصلی و اخبار تلویزیونی بر درک مردم از جنگ تأثیر می‌گذارد و بینندگان را به سمت دیدگاهی منحرف از درگیری سوق می‌دهد. این امر منجر به آن شده که کارشناسان و سیاستمداران طرفدار اسرائیل دیدگاه های طرفداران فلسطین را در رسانه های اجتماعی اطلاعات نادرست دانسته و سرزنش کنند.

تحلیل رسانه‌های مکتوب و اخبار تلوزیونی به وضوح نشان می‌دهد کسانی که اخبار خود را از رسانه‌های جمعی معتبر در ایالات متحده دریافت می‌کنند اخبار منحرف شده دریافت می کنند.

درحالیکه ارتش اسرائیل زنان و کودکان بیگناه زیادی را در غزه به خاک و خون کشیده، گناه این روزنامه ها کمتر از سربازان رژیم صهیونیستی نیست زیرا آنها با کشتن حقیقت سعی در منحرف کردن درک مردم دنیا از این جنایات دارند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید روزنامه های آمریکایی جنگ غزه اسرائیل نیویورک تایمز واشنگتن پست لس آنجلس تایمز این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است