یک‌شنبه 1 مهر 1403

بارکددار شدن کتاب های درسی / معرفی بخشی از محتوای دروس برای مطالعه آزاد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
بارکددار شدن کتاب های درسی / معرفی بخشی از محتوای دروس برای مطالعه آزاد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامههای درسی متناسب با این اوضاع بود گفت: QR code خوان شدن کتابهای درسی اقدام دیگر ماست. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزونتر برای دانشآموز فراهم میشود.

به گزارش ایسنا، حسن ملکی درباره اقدامات کرونایی این سازمان در سال تحصیلی جاری توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: شرایط کرونایی تجربه ای تلخ در فضایی تکان دهنده است که افکار و اندیشهها را برای یافتن راههای نو و ابتکاری به حرکت در آورد.

وی افزود: سازمان پژوهش نیز از این تکان ذهنی دور نبود و خود را در مقابل پرسش مهمی قرار داد مبنی بر اینکه برنامههای درسی در شرایط قرمز و زرد باید مشمول چه تغییراتی شود تا تسهیلگر یادگیری باشد؟ که در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاشهایی در گروههای کارشناسی شکل گرفت و حاصل آن یک مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید 19 در وضعیت قرمز و زرد بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیت، سازمان دهی شدند عنوان کرد: با معرفی بخشی از محتواها بهعنوان مطالعه آزاد، تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت.

ملکی افزود: قاعدتا با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس، باید در محتوای دروس هم یک تقلیل و تعدیلی صورت میگرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد که چه اقداماتی را انجام بدهند و از کدام روشهای تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانشآموزان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه به خانوادهها نیز توصیههایی شد گفت: در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد و خانه به مدرسهای تبدیل شد که یادگیریهای اساسی در آنجا صورت میپذیرد.

ملکی ادامه داد: خانه صرفا محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسهای است که معلم آن پدر و مادر هستند. قاعدتا والدین باید تواناییهای نوینی کسب و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری گر باشند. هرچند نقش اصلی را خود دانشآموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد. البته که در این مسیر به حامی و هادی که والدین هستند نیاز دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در مجموعه شش جلدی، منابع پشتیبان نیز معرفی شده است اظهار کرد: شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریسهای تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید به آنها رجوع و راهنماییهای لازم را دریافت کنند که این هم خودش یک مهارت است و بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمیشود.

وی با اشاره به اهمیت نقش مدیریت مدرسه گفت: مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینهساز تلاشهایی است که از سوی والدین، معلمان و دانشآموزان صورت میگیرد. اوست که باید رهبری و امکان فعالیتهای اثربخش را فراهم کند.

ملکی ادامه داد: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامههای درسی متناسب با این اوضاع بود. علاوه بر این در مجلات رشد، مقالات، مصاحبهها و گفت و گوهای متعددی به چاپ رسیده است. اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتابهای درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزونتر برای دانشآموز فراهم میشود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارتها به صورت مطلوب انجام میدهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره سازوکار تولید و توزیع کتابهای درشت خط ویژه مدارس استثنایی نیز گفت: کتابهای درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان طراحی و تولید میشود؛ دانش آموزان هوش بهر عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا از این جمله هستند.

وی افزود: کتابهای درسی دانش آموزان عادی - کم بینا، در قطع رحلی بزرگ آماده سازی میشود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری می شود. توزیع این کتابها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.

ملکی ادامه داد: کتابهای درسی دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا نیز در قطع رحلی بزرگ توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تحویل میشود. توزیع این کتابها هم براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.

وی ادامه داد: فهرست بستههای آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک شامل پایه اول ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه دوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه سوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه چهارم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه پنجم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه ششم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه اول ابتدایی - قسمت اول (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه اول ابتدایی - قسمت دوم (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه اول ابتدایی - قسمت سوم (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه دوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه سوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه چهارم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه پنجم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) و پایه ششم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) است.

انتهای پیام