سه‌شنبه 17 مهر 1403

بازارهای سهام اروپا سیر صعودی یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازارهای سهام اروپا سیر صعودی یافت

تهران _ ایرنا _ یک نشریه اسپانیایی نوشت، ماه نوامبر اگر چه از سردترین ماه‌های سال است اما این بار برای سرمایه گذاران بازار سهام اروپا پس از حدود یک سال دشوار سقوط و افت ناشی از بیماری کووید_19، خاطره ای گرم به جای گذاشته و بازار سهام سیر صعودی را نشان می دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نشریه اقتصادی اکونومیستا اسپانیا نوشت: حدود 20 روز تا پایان معاملات بازارهای سهام و اوراق بهادار اروپایی و آغاز سال 2021 زمان باقی مانده و به دنبال انتشار خبرها از موفقیت های برخی شرکت‌های تولیدی واکسن ویروس کرونا همچون فایزر، آسترازنکا و مودرنا، به نظر می‌رسد بورس های اروپایی مطابق با آنچه در جهش شاخص ها در هفته های اخیر شاهد بودیم، همچنان سیر صعودی را تجربه کند. ضمن اینکه شاخص های آمریکا نیز در هفته گذشته به بالاترین حد خود رسیدند.

در ادامه این گزارش آمده است: ماه نوامبر اگر چه از سردترین ماه های سال است اما این بار برای سرمایه گذاران بازار سهام اروپا پس از حدود یک سال دشوار سقوط و افت ناشی از بیماری کووید19، خاطره‌ای گرم به جای می‌گذارد. البته برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز پیش از این به نگرانی مضاعف سرمایه گذاران اروپایی از حرکت به سمت بازاری نامطمئن و سرشار از نوسان تبدیل شده بود.

شواهد امر بیانگر این است که بازارهای اروپایی متاثر از اخبار مربوط به پیشرفت های دارویی در مقابله با کرونا و روی کار آمدن دولتی معتدل تر در آمریکا نسبت به آینده امیدوارتر شده اند. طبق اعلام جو بایدن، ژانت یلن، رییس سابق بانک مرکزی آمریکا به عنوان وزیر خزانه داری دولت وی فعالیت خواهد کرد که این مساله به معنای همکاری نزدیک تر و توافق نظر بیشتر بین دو نهاد اصلی پولی و اقتصادی آمریکا (وزارت خزانه داری و فدرال رزرو) با یکدیگر است. اگر چه بازارهای سهام اروپایی ماه‌ها در انتظار معجزه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی و بازگشت به شرایط عادی به سر می‌بردند اما ماه نوامبر، با رشد 19.2 درصدی شاخص "یورو استاکس اروپا" (EuroStoxx 50)، افزایش 26.9 درصدی بازار سهام ایبکس اسپانیا (Ibex 35) و رشد 15.4 درصدی سهام دکس آلمان (Dax) صعودی ترین ماه در تاریخ بازار سهام اروپا بود. تا پیش از این بازار سهام ایبکس فقط در یک مورد با رشد 20.66 درصدی در جولای 2010 بسته شد.

مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال 2020 به میزان 8.5 درصد بزرگ شده که این رشد، بهترین رشد اقتصادی آلمان در طول یک دهه اخیرمحسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی 18.3 درصد بیشتر شده است. نکته حائز اهمیت اینکه حل بحران اقتصادی حاضر مستلزم غلبه بر بحران بهداشتی است که در یکسال اخیر بر همه ابعاد زندگی بشر سایه افکنده است. افزایش هفت درصدی قیمت هر بشکه نفت برنت اروپا در هفته گذشته و رشد 1609 درصدی در یک ماه اخیر گواه این مطلب است.

با وجود اعلام موفقیت بالای برخی شرکت های تولیدی واکسن کرونا همچون فایزر، بایون تک و مودرنا، این بیماری همچنان مهمترین نگرانی اقتصاد جهان به شمار می‌رود.

شمار مبتلایان کرونا در جهان در حالی از ایستگاه 62 میلیون و 592 هزار نفر گذشته است که بیش از 16 میلیون و 937 هزار مورد از مجموع کل این آمار به قاره اروپا اختصاص دارد. روسیه، فرانسه، اسپانیا، انگلیس و ایتالیا به ترتیب با ثبت بیش از دو میلیون و 242 هزار، دو میلیون و 208 هزار، یک میلیون و 646 هزار، یک میلیون و 605 هزار و یک میلیون و 564 هزار مورد ابتلا، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان ویروس کرونا قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*