سه‌شنبه 17 مهر 1403

بالا رفتن سن ازدواج عامل افزایش طلاق / مشکلات اقتصادی؛ مهمترین عدم تمایل جوانان به ازدواج است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بالا رفتن سن ازدواج عامل افزایش طلاق / مشکلات اقتصادی؛ مهمترین عدم تمایل جوانان به ازدواج است

مریم ناصرزعیم گفت: یکی از مهم ترین عوامل در کم شدن میل جوانان به ازدواج، مسائل اقتصادی است که به سبک زندگی و تحولات فرهنگی ما برمی گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس خانواده البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در ایران، از ابتدای قرن بیستم، با شتاب گرفتن روند تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشور، الگوی سنتی خانواده به تدریج رو به تغییر گذاشت یکی از این تغییرات سن ازدواج است.

مریم ناصرزعیم ادامه داد: در نتیجه تحولات اجتماعی و اقتصادی، در کنار پی آمدهای انفجار جمعیتی در اوایل دهه 1360 و رسیدن جمعیت دختر و پسر متولد شده در آن دهه به سن ازدواج و مقارن شدن این اوضاع با وضعیت رکود تورمی اقتصاد، بالا رفتن سن ازدواج به مسئله ای اجتماعی بدل شده است.

وی افزود: عمدتا عواملی مانند بی کاری، شغل پاره وقت و غیر دائم، شغل های با درآمد کم، افزایش قیمت ها، ناتوانی در برگزاری مراسم ازدواج، هزینه تهیه جهیزیه، هزینه مسکن و دیگر هزینه های زندگی و... از عوامل تاثیرگذار به شمار رفته اند.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: بی کاری و نداشتن شغل دائم به ویژه برای پسران یکی از مهمترین علل به تعویق افتادن ازدواج محسوب می شود، در جوامع در حال توسعه، با توجه به این که مسئولیت اصلی تامین مخارج زندگی مشترک بر عهده مردان است، اشتغال در حکم پیش شرط ازدواج پسران اهمیت ویژه ای دارد.

ناصرزعیم گفت: در زندگی سنتی و طایفه ای گذشته زوج های جوان پس از ازدواج نیاز چندانی به تهیه مسکن مستقل نمی دیدند و معمولا در همان منزل پدر داماد سکونت می گزیدند. طبیعتا این امر باعث ساده تر بودن ازدواج می شد، ولی هم چنان که تحولات اقتصادی و اجتماعی نظام خانواده را به سمت هسته ای شدن ره نمون شده و باعث پیدایش و پذیرش سلیقه ها و عقاید متفاوت و حتی متضاد شده است.

وی ادامه داد: زوج های جوان دیگر برای سکونت پس از ازدواج منزل پدران خویش را نمی پسندند و به دنبال تهیه مسکن مستقل هستند. این دگرگونی در ترجیحات جوانان، در کنار اوضاع ناگوار اقتصادی و قدرت خرید پایین آنان، ظاهرا به مانعی در برابر ازدواج تبدیل شده است و موجب به تاخیر افتادن ازدواج تا زمان مناسبی می شود که زوج (به ویژه مردان) توانایی تهیه مسکن مستقل را بیابند.

این کارشناس تاکید کرد: هم چنین بالا بودن هزینه تهیه جهیزیه و هزینه های سنگین مراسم ازدواج نیز تا حد زیادی می تواند باعث به تاخیر افتادن ازدواج شود که این نیز از پدیده های قرن اخیر است که ناشی از تجمل گرایی است در صورتی که می توان با کاهش توقعات زوجین و خانواده هایشان یک زندگی را با کمترین هزینه آغاز کرد.

ناصرزعیم ادامه داد: مهاجرت و گسترش شهرنشینی از یک سو می تواند موجب هسته ای شدن خانواده ها شود و از سوی دیگر با اشتغال جوانان در بخش صنعت فرصت های کسب آموزش و تجربه بیشتر برای جوانان فراهم شود؛ این پدیده ها در بازگشت باعث تغییر نگرش جوانان درباره موقعیت مناسب ازدواج می شوند، ولی از طرف دیگر، با اشتغال جوانان در بخش صنعت زمینه افزایش درآمد آنان و کاهش وابستگی مالی آنان به والدین فراهم می شود که این مسئله می تواند نتایج متضادی در خصوص افزایش یا کاهش سن ازدواج به بار آورد.

وی افزود: اگرچه انتظار می رود که در دوره های رونق اقتصادی ازدواج افزایش یابد، ولی مطالعات بسیاری نشان داده است که نرخ های بالا و ماندگار تورم آثار منفی شدیدی در رشد اقتصادی بنابراین رفاه و قدرت خرید جامعه به جا می گذارد در نتیجه به طور نظری باید انتظار داشت که تورم بالا و ماندگار آثار منفی در ازدواج داشته باشد و سن ازدواج را افزایش دهد.

کارشناس خانواده تصریح کرد: بالا رفتن سن ازدواج باعث می شود که زوجین در سن های بالا ازدواج کنند که یا دارای یک فرزند می شوند یا دیگر اصلا فرزندی به دنیا نمی آوردند و این باعث کاهش رشد جمعیت می شود و فاصله بین فرزند و والدین را افزایش می دهد و این فاصله مشکلاتی را برای هر یک از طرفین فراهم می آورد.

ناصر زعیم ادامه داد: از طرف دیگر بالا رفتن سن ازدواج باعث می شود کمتر نسبت به ازدواج گرایش پیدا کنند زیرا توقع و درک آنها بالا رفته و نمی توانند به راحتی تصمیم یگیریند و دنبال یک همسر ایده آل هستند که کمتر می توانند این گزینه را انتخاب کنند لذا تصمیم می گیرند تا آخر عمر تنها بمانند.

وی افزود: این تنهایی باعث می شود فرد در سن بالای 40 سال به شدت احساس تنهایی کند و آن وقت دیگر شانس ازدواج برایش محدود و کم می شود و زمینه تولد یک فرزند در این خانواده به شدت کاهش می یابد زیرا کودک به شدت پویا و فعال است و این فرد دیگر حوصله بازی و فعالیت به این فرزند پویا را ندارد.

این کارشناس در خاتمه خاطر نشان کرد: این مشکلات که در فوق ذکر شد قطره ای از دریای مشکلاتی است که با بالا رفتن ازدواج گریبانگیر زوجین می شود لذا امیدوارم والدین در این تصمیم مهم وحیاتی فرزندان در سن ازدواج، آنها را یاری رساندند تا آنها بتوانند در سن مناسب ازدواج و صاحب فرزند شوند زیرا هر چیزی در زمان خود شکوفا می شود بالا رفتن سن ازدواج زنجیره خانواده، ازدواج و جامعه را درگیر می کند.

انتهای پیام /

بالا رفتن سن ازدواج عامل افزایش طلاق / مشکلات اقتصادی؛ مهمترین عدم تمایل جوانان به ازدواج است 2