جمعه 7 اردیبهشت 1403

بانوی جوان ایرانی و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
بانوی جوان ایرانی و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی

اثر «مردم یک شهر» سرکار خانم سالی سمیعی؛ در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش طوبای زرین مورد تقدیر قرار گرفت.

سرکار خانم سالی سمیعی دختر هنرمند و جوان ایرانی است که با توجه به سن کمی که دارند توانسته‌اند در جشنواره‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف هنری افتخار آفرینی کنند و در سال 1400 نیز اثرشان در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش طوبای زرین مورد تقدیر قرار گرفته است. ایشان علاوه بر نقاشی در طراحی زیورآلات و نوازندگی چندساز نیز تبحر ویژگی دارند که این روحیه برگرفته از فضایی است که در آن رشد و نمو پیدا کرده‌اند.

 

بیوگرافی خانم سالی سمیعی

سالی سمیعی متولد سال 1382 و در حال حاضر دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی است. ایشان به اتفاق خواهرشان در «آتلیه و گالری هنری سروری» که مدیریت آن را مادرشان به عهده دارند، فعالیت هنری دارند.

فعالیت در حوزه هنری و نمایشگاها

خانم سالی سمیعی در حوزه‌های موسیقی، نقاشی و طراحی زیورآلات فعالیت دارند. پدربزرگ ایشان استاد «عباس سروری» است که فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه تهران بوده و علاوه بر تدریس در دانشگاه، آتلیه و گالری نقاشی نیز دارند. استاد «سالومه سروری» عضو هیات علمی دانشگاه هنر و یکی از افتخارآفرینان عرصه داخلی و بین‌المللی مادرایشان هستند. از این رو می‌توان گفت که ایشان در محیط هنری رشد کرده است و همین امر گرایش و علاقه‌مندی ایشان را تحت تاثیر قرار داده تا وارد حوزه هنری شوند.

خانم سالی سمیعی از سال 97 با شرکت در نمایشگاه گروهی «آثار هنرمندان ایران و آفریقا» که در «آتلیه سروری» برگزار شد اولین اثرش را به نمایش گذاشت و بعد از آن فرصتی پیدا کرد تا در نمایشگاه‌های دیگری نیز شرکت کند. بخشی از نمایشگاه‌هایی که در آن حضور داشته‌اند به شرح ذیل است:

  • 1398 نمایشگاه گروهی «عکس، نقاشی، تصویر سازی، طراحی» در گالری خط سفید _ در رشته نقاشی
  • 1398 نمایشگاه گروهی «عکس، نقاشی، تصویر سازی، طراحی» در گالری خط سفید _ در رشته عکاسی
  • 1400 نمایشگاه «به استقبال بهار» در «گالری سروری» - در رشته نقاشی
  • 1401 نمایشگاه گروهی در گالری «خط سفید» - در رشته نقاشی
  • 1401 نمایشگاه گروهی «دعوت» در «گالری سروری» - در رشته نقاشی

همانند مادرشان، ایشان در طراحی زیورآلات نیز فعالیت دارند، وی سال 1400 با تشویق مادر، و تلاش بسیاری که در این راستا داشته‌است توانست «طرح زیورآلات» خود را به عنوان یک طرح صنعتی ثبت نماید.

حضور در جشنواره‌های معتبر داخلی

تمایل به رقابت و محک زدن آثار در رقابت‌های مختلف همیشه دغدغه‌ای برای ایشان بود و بر این باور هستند که حضور در کنار دیگران این فرصت را به وی می‌دهد تا علاوه بر کسب تجربه، نظرات دیگران را در خصوص آثار خود بداند و نقات قوت و ضعفش را بهتر بشناسد و برای بهبود و ارتقا در مسیر صحیح قرار بگیرد.

در همین راستا در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش طوبای زرین، در رشته نقاشی موفق به کسب عنوان «تقدیر شده» برای اثر «مردم یک شهر» شد.

«مردم یک شهر»؛ یک اثر تقدیر شده

ایده اولیه این نقاشی از نگاه کردن دقیق به اطراف به ذهنشان رسیده است. این اثر با عنوان «مردم یک شهر» نمایی از مردمی است که در یک شهر با تنوع و موقعیت‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند، ولی احساس درونی و ویژگی‌های آنها شبیه به هم نیست، هر کدام حالات روحی و درونی متفاوتی دارند، تنوعی از نیروهای مثبت و منفی، نور و تاریکی که در کنار هم قرار گرفتند.

ایشان معتقد هستند که «هر بیننده اثر، با توجه به سلایق و علاقه خود آثار را نگاه می‌کند و ممکن است یک اثر از دیدگاه بیننده‌ای بی نظیر باشد و از نظر بیننده دیگر، تنها اثری معمولی باشد. به نظر من آثار شرکت‌کننده در آن جشنواره خوب و قوی بودند و هرکدام حرفی برای گفتن داشتند که این می‌تواند بهترین اتفاق برای یک جشنواره باشد.»

آشنایی وی با سبک‌های مختلف هنری باعث شده در زمینه‌های مختلف دست به خلق آثار بزند، اما برای اثر با نام «مردم یک شهر» ترجیح دادند از سبک آبستره (تجریدی) استفاده کنند. درواقع هنر آبستره متشکل از سبک سورئالیسم و دادائیسم و کوبیسم و فوویسم است که این اختیار عمل را به هنرمند می‌دهد تا تصویرسازی از زندگی طبیعی را درهم بشکند و فرم و رنگ‌ها به صورت اغراق آمیزی به تصویر کشیده شوند. این سبک کمک بسیاری به تاثیرگذاری اثر داشته چون طراحی هنرمند از آنچه که احساس می کند می‌باشد.

حضور موفق در جشنواره‌ها بین‌المللی

حضور و تلاش برای موفقیت در جشنواره‌های بین‌المللی همیشه بخشی از برنامه‌های وی بوده است. خوشبختانه این فرصت را داشته‌اند تا در چند مسابقه خارجی شرکت کنند و در آنها نشان‌های طلا، نقره و برنز را نیز کسب کنند.

  • "2020-2019 " برنده نشان برنز در مسابقهADesign ایتالیا
  • "2021-2020 "برنده نشان طلا در مسابقه IDesign Awards آمریکا
  • "2021-2020 "برنده نشان نقره در مسابقه IDesign Awards آمریکا
  • "2021-2020"برنده نشان نقره در مسابقه IDesign Awards آمریکا
  • "2021-2020" برنده نشان برنز در مسابقه IDesign Awards آمریکا

جوان هنرمند ایرانی، نمونه و الگوای موفق برای همسن و سالان خود

به نظر ایشان هر شخص باید آنچه را که مفید است و تمایل به آن دارد را امتحان کند. چه بسا در رشته‌ای استعداد داشته باشد اما بدلیل عدم پیگیری، فرصت موفقیت در آن را از دست بدهد. هر چند سختی‌هایی در این راه وجود دارد، ولی هیچ موفقیتی بدون تلاش و سختی بدست نمی‌آید، هر چیز بهایی دارد و ممکن است رسیدن به آن ناممکن به نظر بیاید، همانطوریکه نقل می شود "خواستن توانستن است!"

ایشان تا به امروز با تمام سختی‌ها، میسر هنری خود را با موفقیت طی کرده و هیچ چیز مانع رسیدن به اهدافش نشده است. از این رو ایشان را می‌توان الگویی برای هم سن و سال‌هایش دانست که با اعتماد به نفس بیشتری در جشنواره‌ها شرکت کنند و به موفقیت‌های چشمگیری برسند.

در واقع تمام این موفقیت‌ها، علاوه بر سختکوشی ایشان را می‌توان به دلیل حضور در محیطی مملو از افراد هنرمند و موفق همچون «سالومه سروری» مادر ایشان و استاد «عباس سروری» پدربزرگشان و همچنین حمایت‌های اعضای دیگر خانوانده، که در این مسیر پشتیبان و همراهشان بوده اند، دانست.

تماشاخانه

چرا دو خط انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و یزد می‌رود؟/ آخرین تغییرات از پروژه انتقال آب خلیج فارس (فیلم)

ببینید | مار کبرا 3 متری را چطور صدای جیغ به وحشت انداخت

فیلم های دیگر docReady(function () { if (window.innerWidth کانال عصر ایران در تلگرام
بانوی جوان ایرانی و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی 2
بانوی جوان ایرانی و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی 3
بانوی جوان ایرانی و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی 4
بانوی جوان ایرانی و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی 5
بانوی جوان ایرانی و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی 6