جمعه 10 فروردین 1403

بایدن: ایران در مذاکرات جدی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بایدن: ایران در مذاکرات جدی است

نیویورک - ایرنا - رئیس جمهوری آمریکا گفت: ایران در مذاکرات وین (که برای بازگشت واشنگتن به برجام برگزار می‌شود)، جدی است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن روز جمعه در پاسخ به سوالی که آیا معتقدید که ایران در مذاکرات وین جدی است، اظهار کرد: بله.

وی افزود: اما اینکه چقدر جدی هستند و برای انجام چه کاری آماده هستند، داستان متفاوتی است.

رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد: ما همچنان در حال گفت‌وگو هستیم.

بایدن در شرایطی از جدی بودن ایران در مذاکرات سخن می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام که در هجدهم اردیبهشت 1397 با اعلام رسمی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده انجام شد، همچنان عضو برجام است.

رئیس جمهوری آمریکا فراموش کرده است که با وجود 15 گزارش رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، واشنگتن شدیدترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت و حتی در بحبوحه همه‌گیری کرونا هم از آن دست برنداشت.

دولت بایدن هم با وجود وعده‌های متعدد انتخاباتی و همچنین انتقادهای فراوان به سیاست فشار حداکثری ترامپ که آن را شکست خورده هم می‌دانند، همچنان در نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت حرکت می‌کند و حاضر نشده است تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه ضد مردم ایران را بردارد.

حال باید دید در این دور از مذاکرات، آمریکای بایدن چقدر جدی است و آیا می‌تواند شرایط را به سال 2017 بازگرداند یا خیر چرا که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای برداشتن گام‌های جبرانی خود، اعلام کرده است تمام این اقدامات بازگشت پذیرند و جدیت خود را در این باره نشان داده است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم گفت: ما باید قادر به انجام این کار باشیم اما هنوز زمان و مکان مشخصی برای این کار نداریم که باید روی آن کار شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*