سه‌شنبه 10 مهر 1403

باید همه دستگاه ها اقداماتی را برای «تسهیل صادرات» انجام دهند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
باید همه دستگاه ها اقداماتی را برای «تسهیل صادرات» انجام دهند

دستیار ویژه وزیر صمت گفت: برای تحقق برنامه هفتم توسعه مبنی بر رشد صادرات غیرنفتی باید همه دستگاه ها اقداماتی را جهت تسهیل صادرات در دستور کار قرار دهند.

دستیار ویژه وزیر صمت گفت: برای تحقق برنامه هفتم توسعه مبنی بر رشد صادرات غیرنفتی باید همه دستگاه ها اقداماتی را جهت تسهیل صادرات در دستور کار قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی لطفی زاده، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه شنبه 10 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه، بیشترین رشد برای صادرات غیرنفتی به میزان 23 درصد پیش بینی شده و برای آنکه ما این موضوع را محقق کنیم، باید میزان تولید افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: طی چهار سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی کشور مدام در نوسان بوده است و ما برای اینکه به رشد 23 درصدی در صادرات غیرنفتی برسیم، باید میزان صادرات غیرنفتی کشور امسال به 60 هزار میلیارد دلار برسد و در سال‌های آینده نیز باید این میزان رشد داشته باشد که اگر بخواهیم این امر محقق شود، صادرات در کشور باید رشد کند.

دستیار وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید نسبت به مانع زدایی از صادرات در کشور و تسهیل صادرات اقدامات لازم انجام شود. انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها برای تسهیل صادرات و اقدامات لازم و وظایف خود را انجام دهند.

وی متذکر شد: طی چند سال گذشته ما برای بخش تولید و بازرگانی ارز دادیم اما کافی نبود و این موضوع باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد. امسال برای تحقق برنامه هفتم پیشرفت باید 70 میلیارد دلار در حوزه تجارت سرمایه گذاری و تأمین ارز کرد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر برای تحقق رشد تولید باید به واحدهای تولیدی بیش از 41 میلیارد دلار ارز برای تأمین و واردات مواد اولیه داده شود. از سوی دیگر باید حدود 10 میلیارد دلار در اختیار بازرگانان قرار گیرد تا کمبود کالا در کشور از بین برود.

لطفی زاده با اشاره به مشکل ناترازی انرژی در کشور گفت: متأسفانه سه ماه تابستان در حوزه برق و سه ماه زمستان در حوزه گاز مشکل داریم، برای آنکه تولید کشور رشد داشته باشد و صنایع بتوانند تولیدات خود را ارتقا دهند باید موضوع تأمین انرژی مورد توجه قرار گیرد چرا که بدون تأمین انرژی قطعاً واحدهای تولیدی و صنعتی نمی‌توانند امور خود را به خوبی پیش ببرند.

به گزارش مهر، قرار بود وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بررسی دستور کار مذکور در صحن مجلس حاضر شود که وی به دلیل همراهی با محمدرضا عارف در اجلاسیه اوراسیا امکان حضور در مجلس را نداشت.