جمعه 1 تیر 1403

بایسته‌های تحقق یک حماسه

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
بایسته‌های تحقق یک حماسه

تحقق حماسه‌ای مکمل حماسه بدرقه شهیدان خدمت مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از مردم و مسئولان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است در هشتم تیرماه 1403 برگزار شود.

به گزارش مشرق، عباس حاجی‌نجاری طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

تحقق حماسه‌ای مکمل حماسه بدرقه شهیدان خدمت مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از مردم و مسئولان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است در هشتم تیرماه 1403 برگزار شود. معظم له در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی (ره)، با تأکید بر اهمیت این انتخابات، خاطرنشان کردند ملت ایران برای حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی خود در معادلات پیچیده بین‌المللی و برای اینکه بتواند ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را ظهور و بروز بدهد تا کام کشور شیرین شود و همچنین برای اینکه بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به رئیس‌جمهوری فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد.

شهادت هشتمین رئیس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله رئیسی در 30 اردیبهشت 1403، برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را یک سال به جلو انداخت و در شرایطی که کشور هنوز به تلاش‌ها و مجاهدت‌های این شهید برای تکمیل کارهای باقی‌مانده والتیام ضعف‌های ناشی از عملکرد گذشتگان نیاز داشت، وارد برگزاری یک انتخابات زودرس شد که طبعاً تمهید مقدمات آن به زمان بیشتری نیاز داشته و دارد.

تشکیل دولت سیزدهم در 12 مردادماه 1400 با توجه به روندهای گذشته یک فرصت و سرمایه بزرگ برای نظام اسلامی و مهم‌ترین ابزار برای ایجاد تغییر در شرایط نامطلوب موجود و حرکت کشور به سمت نقطه مطلوب بود. آغاز این دولت شباهتی با آغاز به کار رؤسای جمهور ادوار گذشته در جمهوری اسلامی ایران نداشت، چراکه شرایط داخلی و بین‌المللی، چالش‌ها و فرصت‌هایی معتنابهی را در پیش روی دولت سیزدهم قرارداده بود، بحران کرونا و آمار نگران‌کننده 700 کشته در روز، در کنار خالی بودن خزانه و آمارهای نگران‌کننده از وضعیت انبارهای کالاهای اساسی، آمار پایین فروش نفت و حجم انباشته نفت ایران در درون نفتکش‌های سرگردان در دریاها و افیانوس‌ها که مصرف‌کنندگان از ترس تحریم‌های امریکا جرئت خرید آن را نداشتند، در کنار استقراض دولت از سیستم بانکی و فروش چند صد هزارمیلیاردی اوراق قرضه، ثبت بالاترین تورم 80 سال اخیر، کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی، میانگین رشد اقتصادی نزدیک به صفر، منفی بودن نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، ثبت بالاترین رشد پایه پولی و نقدینگی، ایجاد کمترین اشتغال خالص، رکود در مشاغل و کسب‌وکارها به علت شیوع کرونا از جمله بارزترین نمایه‌های اقتصادی ایران در پایان دولت دوازدهم و در مقطع تحویل به دولت سیزدهم بود که همگی از نشانه‌هایی بود که سبب شده بود دشمنان نظام به سقوط زودهنگام این دولت نوپا دل ببندند و این در حالی بود که روند مشکلات گذشته و فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی که تأثیر خود را در میزان مشارکت مردم در انتخابات گذاشته بود، به‌طور طبیعی دولت سیزدهم را در برابر انتظارات متعدد مردم و به‌ویژه محرومین جامعه قرارداده بود که می‌توان آن را در این حوزه نیز از تمامی دولت‌های گذشته متفاوت دانست. این در حالی بود که پیامد این کاستی‌ها از بین رفتن امید و انگیزه در سطح جامعه، به کاهش اعتماد عمومی مردم به نظام حکمرانی منجر شده بود.

اما کارنامه سه ساله دولت سیزدهم در عرصه داخلی در بهبود بسیاری از کاستی‌های گذشته که به آن اشاره شد و ارتقای نقش و جایگاه ایران در روند تحولات منطقه‌ای و جهانی و آرایش قدرت درجهان به‌ویژه بعد از «عملیات وعده صادق» که به همت نیروهای مسلح اقتدار و توان بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید، با حضور حماسی و کم‌نظیر مردم ایران در پاسداشت شهدای پرواز اردیبهشت، به انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری اهمیت ویژه‌ای داده است. در این میان فضای عاطفی ناشی از شهادت رئیس‌جمهور با آشکار شدن توانمندی‌ها و کارآمدی‌های این دولت زمینه‌ای را برای اثبات کارآمدی نظام، امید به حل مشکلات، افزایش سرمایه اجتماعی و درنهایت افزایش میزان مشارکت فراهم کرده است.

این در حالی است که در نقطه مقابل راهبرد اصلی دشمنان ومعاندان ومخالفان نظام همچون گذشته بر کاهش حضور و مشارکت مردم در انتخابات با القای خط تحریم و ایجاد دوقطبی‌های کاذب وحتی برنامه‌ریزی یک فتنه جدید در کشور با قطعی دانستن پیروزی زودهنگام یکی از نامزدها معطوف شده است.

مقام معظم رهبری در بیاناتشان در سالگرد ارتحال امام (ره) برای تحقق این حماسه و انتخاب رئیس‌جمهوری فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب، بر نکات زیر تأکید نمودند:

1- جمع شدن مردم برای برگزاری انتخابات خوب باشکوه و انتخاب رئیس‌جمهوری شایسته و با آرای بالا؛ 2- تبدیل صحنه انتخابات به صحنه عزت، حماسه و رقابت برای خدمت و 3- پرهیز از بدگویی، تهمت زدن و لجن‌پراکنی.

اکنون و با اعلام اسامی نامزدهای واجد شرایط، درکنار تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ای به ویژه صدا و سیما برای برگزاری یک انتخابات سالم، پرشور و با امنیت کامل، تحقق این حماسه از یک سو بر دوش نامزدها و هوادارانشان برای معرفی نامزدها است و از سوی دیگربر عهده مردم است که با مشارکت پرشور خود با یک انتخاب شایسته، تحقق آن را عینیت بخشند. در این زمینه به چند نکته می‌توان اشاره کرد:

- تصویرسازی مثبت از آینده کشور با توجه به رفع برخی از چالش و بحران‌های احتمالی از سوی دولت سیزدهم و تقویت امید به آینده و تبیین ثبات سیاسی کشور درروند حادثه اخیر به‌عنوان الگویی از یک نظام باثبات.

- تصویرسازی مثبت از جایگاه و نقش نظام اسلامی در عرصه بین‌المللی.

- اقناع‌سازی جامعه مبنی بر تأثیرگذاری رأی آن‌ها بر سرنوشتشان با برجسته‌سازی اقدامات میدانی مردم پایه رئیس‌جمهور شهید.

- پرهیز جریان انقلابی از تخریب نامزدها با تأکید بر نقاط مثبت و مؤلفه‌های ایجابی نامزدها.

- تأکید بر وحدت و انسجام ملی و رسیدن به اجماع با پرهیز از طرح و بزرگنمایی اختلافات به‌ویژه در حوزه نیروهای انقلابی.

- پرهیز از دامن زدن به دوقطبی مورد انتظار مخالفان ومعاندان برای مظلوم‌نمایی و جذب آرای خاکستری.

- تبیین دقیق تاریخ تحولات گذشته ونقش جریان‌های مؤثر در شکل دهی به فتنه‌های گذشته وپیامدهای آن در افزایش مشکلات و مسائل مردم وتشدید تحریم‌ها با توجه به آرایش آن‌ها در انتخابات پیش رو.