سه‌شنبه 10 مهر 1403

بخشش جایگزینی برای انتقام

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بخشش جایگزینی برای انتقام

یاسوج - ایرنا - با وجود رنگ باختن بسیاری از رسم ها و سنت های گذشته، هنوز روحیه بخشش در میان مردم کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد و در یک نمونه از این روحیه، امروز با حضور مسئولان و متنفذین محلی با وساطت ریش سفیدان و بزرگان ایل در واپسین لحظات، جوانی از چوبه دار نجات یافت.

پس از چهار سال تلاش دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، نیروی انتظامی، شورای حل اختلاف، سفیران صلح و سازش، ریش سفیدان و دیگر ارگان ها میان 2 خانواده از طوایف «تامرادی» و «سروک» در شهرستان بویراحمد صلح و سازش برقرار شد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در آیین صلح و سازش این 2 خانواده اظهار داشت: روابط این دو خانواده چهار سال پیش به دلیل وقوع یک قتل قطع شده و پرونده ای برای قصاص قاتل در دادگستری در جریان بود.

سردار مهدی انصاری افزود: این پرونده قصاص مربوط به قتل جوانی از طایفه تامرادی بود که با همکاری مسئولان با برگزاری بیش از 50 جلسه به سازش، ختم شده است.

وی بیان کرد: واژه صلح در تمام اعصار زیبا و دلنشین بوده و در مکتب اسلام اصرار و تاکید فراوانی بر رفع اختلافات میان مردم شده است.

انصاری تصریح کرد: این استان به سبب حضور روحانیون و سادات می تواند در امر صلح و سازش همچون گذشته بدرخشد، ظرف سال های اخیر با همکاری و مشارکت این روحانی ها در شهرستان های مختلف استان پرونده های بسیاری در زمینه قصاص به صلح و سازش کشیده شده است.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: از سال 75 تاکنون، 18 پرونده قصاص در کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان نیروی انتظامی در این استان به مصالحه ختم شده است.

سردار انصاری تاکید کرد: هم اینک نیز پرونده دیگری مربوط به قتل یک فرد، در دستور کار است که 12 سال از آن می گذرد و خانواده قاتل از لحاظ مالی شرایط مناسبی برای پرداخت دیه ندارند و رفع مشکل آن ها در دستور کار است.

30 درصد از پرونده های قابل مصالحه به سازش منجر شد

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد پرونده های منجر به مصالحه نیز 6 هزار و 148 فقره برآورد شده است و حدود 30 درصد پرونده های قابل مصالحه توسط اعضای شوراهای حل اختلاف به سازش منجر شده است.

حجت الاسلام سید محمد ابراهیم ساجدی افزود: تعداد پرونده های ورودی به شورای حل اختلاف استان 36 هزار و 36 هزار فقره و تعداد پرونده های مختومه در این شورا 36 هزار و 95 فقره بوده است.

وی ابراز داشت: 16 فقره پرونده قصاص با همیاری ریش سفیدان و شورای حل اختلاف مستقر در زندان و حمایت اولیای دم از 2 سال پیش تاکنون در مناطق مختلف این استان بررسی و بخشیده شده و مرتکبان از چوبه دار نجات یافتند.

حجت الاسلام ساجدی تاکید کرد: تعداد شعبه های شورای حل اختلاف در این استان 46 واحد است.

گسترش سنت حسنه صلح و سازش نیازمند فرهنگ سازی است

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این سنت حسنه آثار و برکات فراوانی دارد و برای اجرای بیشتر آن در جامعه همراه با اعضای شورای حل اختلاف، از ظرفیت «سفیران صلح، همیاران شورا» استفاده می شود.

حسن نگین تاجی افزود: این سفیران صلح و سازش در استان بدون هیچ گونه چشم داشت و توقع مالی در امر صلح و سازش وارد شده اند.

وی عنوان کرد: صلح سازش در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند فرهنگ سازی بیشتر از طریق مسئولان، رسانه ها و روحانیون در جامعه است.

*س_برچسب‌ها_س*