جمعه 10 فروردین 1403

برنامه سه‌ساله برای توسعه معادن تدوین می‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
برنامه سه‌ساله برای توسعه معادن تدوین می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید رضا فاطمی امین در کنگره 95 شهید البرز شرقی در شاهرود اظهار داشت: مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت، معیشت، تجارت و بانک وجود دارد.

وی با اشاره به کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی که سال گذشته با آن مواجه بودیم و همچنین ذخیره مواد غذایی پایین بیان کرد: طی یک سال گذشته بسیاری از مسائل و مشکلات مرتفع شده است و این موضوع نوید ثباتی پایدار در ادامه مسیر می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم نه رئیس‌جمهور و نه حتی وزرا در مورد دولت یا دولت‌های قبلی هیچ صحبتی نکرده‌اند گفت: در هشت الی هفت سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در بحث احداث نیروگاه‌ها در کشور انجام‌نشده است و همین خاموشی‌های بیش‌ازحد تأثیر خود را بر خانواده‌ها، مردم و واحدهای تولیدی گذاشت و مشکلاتی در این زمینه ایجاد می‌کرد.

چگونه از پیک تابستانه مصرف برق عبور کردیم؟

فاطمی امین بیان کرد: در یک سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت افزایش‌یافته است و کار با ارتقای حدود 12 هزار مگابایت نیروگاه آغاز شد و یکی از این نیروگاه‌ها نیز هفته آینده راه‌اندازی می‌شود و البته این موضوعی است که شاید الآن به چشم مردم نیاید؛ اما سال‌های بعد که قطعی‌های برق مردم به‌طور کامل رفع شود؛ نتایج این کارها به‌خوبی ملموس می‌شود.

وی به کاهش خاموشی در مدت یک سال اخیر نسبت به سال قبل اشاره کرد و عنوان کرد: البته در بخش صنعت شاهد قطع برق بودیم اما با انجام برنامه‌ریزی‌های مدون مشکلی برای بخش تولید رخ نداد و این موضوع به‌درستی مدیریت شد.

ظرفیت‌های بخش معدن نیازمند برنامه‌ریزی و مطالعات بیشتر

وزیر صنعت، معدن و تجارت شناسایی ذخایر را یکی از مشکلات حال حاضر حوزه معدن عنوان کرد و گفت: کشور در حوزه اکتشافات در حوزه معدن با عقب‌افتادگی مواجه است و همین عقب‌افتادگی باعث شده است نتوانیم به‌درستی از فرصت مناسب موجود در حوزه معدن استفاده کرده و اشتغال ایجاد کنیم.

فاطمی امین بیان کرد: نمی‌دانیم در کشور چه ذخایری و با چه حدی و میزانی وجود دارد و این به‌عنوان یک ضعف بزرگ در حوزه معدن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌ای سه‌ساله برای شناسایی مناطق مستعد حاوی ذخایر معدنی گفت: باید در کل کشور در این خصوص کار تحقیقاتی صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و کمبودها و نواقص موجود در این حوزه بیان کرد: کارهای بسیار بزرگی در حوزه اکتشافات معدن انجام‌شده و این روند همچنان ادامه دارد.