دوشنبه 16 مهر 1403

بزرگداشت مرحوم «نیر تبریزی» در آستانه محرم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بزرگداشت مرحوم «نیر تبریزی» در آستانه محرم برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم نکوداشت شاعر آئینی مرحوم نیر تبریزی امشب دوشنبه 26 تیرماه در دارالبکاء فاطمه الزهرا (س) برگزار می‌شود.

در این مراسم اصغر زنجانی و حجت‌الاسلام اهری پیش‌منبرخوانی، صفار هرندی، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی و حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق سخنرانی و هادی جانفدا، احمد بابایی، نوید پورمرادی و توحید صدر محمدی شعرخوانی خواهند کرد.

دارالبکاء فاطمه الزهرا (س) در بهارستان، خیابان شهید دیالمه، کوچه موحدی، پلاک3 واقع است.

میرزا محمدتقی مامقانی یا میرزا محمدتقی حجت‌الاسلام، متخلص به «نیر» و مشهور به «نیر تبریزی» در 12 جمادی‌الاولی 1248 ه. ق در شهر تبریز به دنیا آمد. تحصیلات را نزد پدرش آغاز کرد. او تا سال 1269 ه. ق به یادگیری مقدمات مشغول بود و در این سال پدر را از دست داد. وی که برای تکمیل تحصیلات خود در 22 سالگی عازم عتبات عالیات شده بود، در محضر عالمان آن سامان به کسب معارف دینی پرداخت و پس از اخذ درجه اجتهاد به وطن مراجعت کرد.

این فقیه، محدث، حکیم و شاعر زبردست به سه زبان فارسی، عربی و ترکی شعر می‌سرود. اشعار عاشورایی نیر امتیاز ویژه‌ای دارد. «دیوان نیر تبریزی» از سه بخش عمده: 1. آتشکده نیر (مثنوی عاشورایی) 2. لآلی منظومه 3. دیوان غزلیات تشکیل شده است.

او پس از گذراندن 64 بهار از زندگی در 12 رمضان المبارک 1312 ه. ق در تبریز دار فانی را وداع گفت. بنا به وصیت خودش، جنازه‌اش را به نجف اشرف منتقل کردند و در قبرستان وادی‌السلام به خاک سپردند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

محشر

سید عباس موسوی مطلق نیر تبریزی ماه محرم محرم1402 اصغر زنجانی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
بزرگداشت مرحوم «نیر تبریزی» در آستانه محرم برگزار می‌شود 2
بزرگداشت مرحوم «نیر تبریزی» در آستانه محرم برگزار می‌شود 3