چهارشنبه 18 مهر 1403

بلومبرگ: کرونا، مدیریت بازار جهانی نفت را به اوپک می رساند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بلومبرگ: کرونا، مدیریت بازار جهانی نفت را به اوپک می رساند

تهران - ایرنا - خبرگزاری بلومبرگ پیش بینی کرد؛ شیوع بیماری کرونا و خساراتی که این بیماری به صنعت نفت شیل در آمریکا وارد کرد، سبب شود مدیریت بازار نفت در جهان مجددا توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) صورت پذیرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، برای اولین بار در چند سال گذشته مساله رونق نفت شیل آمریکا از فهرست چالش‌های وزیران نفت اوپک در نشست‌های این سازمان که قرار است در تاریخ دهم و یازدهم آذرماه برگزار شود؛ خارج خواهد شد.

گزارشها حاکی است به دنبال شیوع بیماری کرونا و مشکلات مربوط به وال استریت، عزم تولیدکنندگان صنعت نفت شیل آمریکا کاهیش یافته است.

در روزهای ابتدایی سال جاری میلادی، تلاش ائتلاف اوپک و متحدانش برای مهار قیمت‌ها با مشکلات فراوانی روبرو شد.

از دیگر سو، شیوع بیماری کرونا و اعمال قرنطینه در اکثر نقاط جهان سبب شد، مردم در سراسر جهان رانندگی و پرواز را متوقف کنند که این مساله سبب شد میزان تقاضا برای خرید نفت در جهان به شدت افت کند و بهای جهانی طلای سیاه افت کند.

در ماه آوریل (اردیبهشت - خرداد) توافق کاهش تولید اوپک پلاس به امضا رسید که این توافقنامه سبب شد دستکم یک‌دهم تولید جهانی نفت از بازار حذف شود.

از سوی دیگر در آستانه برگزاری یکصد و هشتادمین نشست اوپک بهای جهانی نفت با کاهش روبرو شده است.

پیشتر نیز بانک آمریکایی گلدمن ساکس با نزدیک شدن به نشست وزارتی اوپک پلاس و تصمیم احتمالی آنها برای محدود کردن تولید نفت، نسبت به آینده این ائتلاف ابراز نگرانی کرد.

گلدمن ساکس عنوان کرد: مسئله‌ای که به‌طور بالقوه ممکن است سبب پیچیدگی این نشست شود، میتواند فشار امارات متحده عربی برای افزایش سهمیه پایه خود باشد که نسبت به عربستان و روسیه کمتر است، اگرچه تصور نمیکنیم این موضوع سبب لغو تمدید این توافق شود.

این بانک آمریکایی با توجه به آمارهای بالای ذخیره‌سازی نفت خام، افزایش تولید لیبی و موج تازه‌ای از همهگیری ویروس کرونا، معتقد است که بهترین اقدام ممکن برای قیمت نفت در شرایط موجود، اقدامی هماهنگ برای محدود کردن تولید در آینده نزدیک است.

گلدمن ساکس انتظار دارد که اوپک پلاس تسهیل کاهش تولید کنونی خود را سه ماهه دیگر به تعویق بیندازد، این تمدید کمک میکند تا کمبود عرضه بازار جهانی در سه ماه نخست سال 2021 به یک میلیون بشکه در روز بازگردد.

این بانک پیش‌بینی میکند که در صورت تمدید محدودیت تولید این ائتلاف، قیمت نفت خام برنت در سه ماهه نخست 2021 به‌طور متوسط 47 دلار برای هر بشکه باشد.

به گزارش رویترز، قیمت شاخص نفت خام برنت دوشنبه (10 آذرماه) با 46 سنت کاهش به 47 دلار و 72 سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با 48 سنت کاهش به 45 دلار و 5 سنت تنزل کرده است.

این درحالیست که بهای نفت برنت در آخرین معاملات صورت گرفته در بازارهای جهانی (جمعه هفتم آذرماه) 48 دلار و 18 سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا 45 دلار و 53 سنت قیمتگذاری شده بود..

به گفته گارشناسان افزایش نگرانی سرمایه گذاران در خصوص تصمیم های احتمالی نشست وزیران اوپک سبب کاهش بهای جهانی نفت شده است..

گفتنی است به دنبال انتشار اخبار مربوط به کشف واکسن کرونا، بهای جهانی نفت در ماه جاری میلادی نوامبر (آبان و آذر) بیش از یک‌پنجم افزایش را تجربه کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*