یک‌شنبه 15 مهر 1403

بهره برداری از 623 کیلومتر پروژه ریلی و آزادراهی کشور + فیلم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بهره برداری از 623 کیلومتر پروژه ریلی و آزادراهی کشور + فیلم

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست خبری امروز با بیان اینکه 387 کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسیدگفت: همچنین در بخش آزادراهی 236 کیلومتر عمدتاً در سال 1402 به بهره‌برداری رسید که طولانی‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود.

وی افزود: در بخش بزرگراهی نیز 2015 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌برداری رسید که کل استان‌ها به‌خصوص استان‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه انجام برخی پروژه‌ها مثل راه آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران - شمال و آزادراه منجیل - رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد گفت: سال گذشته 18.5 کیلومتر و در سال 1401 نزدیک به 20 کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع 400 کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل در ادامه به اثربخشی پروژه‌های انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره برداری آزادراه 8.5 کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول 135 کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش ریلی 3081 کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است گفت: نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال 1402 و امسال از محل سایر منابع برای این پروژه‌ها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه آهن دو خطه بندر امام (ره)، راه آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل اظهار کرد: برای راه آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است.

وی افزود: در بحث ریلی 1269 کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد دارند.

خادمی اظهار کرد: در مناسبات بین‌المللی کریدورهایی برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی تعریف شده است که می‌تواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد.

وی با بیان اینکه در بخش جاده‌ای سالانه 700 تا 1000 کیلومتر بزرگراه در کشور بهره‌برداری شده است که سال گذشته نیز 730 کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسید گفت: امسال 820 کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استان‌ها در برنامه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل افزود: سال گذشته 38 هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود 18 هزار میلیارد تومان بود که 90 درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژه‌ها شد.

خبرنگار: محبوبه کباری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی