سه‌شنبه 17 مهر 1403

بورس در هفته‌ای که گذشت؛ وضعیت صعودی بود یا نزولی؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
بورس در هفته‌ای که گذشت؛ وضعیت صعودی بود یا نزولی؟

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش 3.11 درصدی در ارتفاع 1 میلیون و 973 هزار واحدی ایستاد.

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش 3.11 درصدی در ارتفاع 1 میلیون و 973 هزار واحدی ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش 3.96 درصدی در پله 684 هزار و 940 واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 3.82 درصدی در تراز 25 هزار و 420 واحدی ایستاد و در نهایت این هفته هر سه شاخص روندی منفی را طی کردند.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت انتشار و چاپ با افزایش 10.58 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت وسایل ارتباطی با افزایش 6.98 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت استخراج نفت جز کشف نیز با کاهش 10.79 درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 19 هزار و 695 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه 4 هزار و 333 میلیارد تومان، یکشنبه 3 هزار و 973 میلیارد تومان، دوشنبه 3 هزار و 696 میلیارد تومان، سه شنبه 3 هزار و 952 میلیارد تومان و چهارشنبه 3 هزار و 741 میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و 963 میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او، در این هفته کاری بازار هر پنج روز خروج نقدینگی افراد حقیقی را شاهد بود به طوری که شنبه هزار و 79 میلیارد تومان، یکشنبه 130 میلیارد تومان، دوشنبه 38 میلیارد تومان، سه شنبه 502 میلیارد تومان و چهارشنبه 214 میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد و در نهایت در این هفته کاری هزار و 963 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 21 میلیون و 580 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 23 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت هم گفت: این صندوق‌ها چهار روز کاری را شاهد ورود نقدینگی بودند و در نهایت 959 میلیارد تومان نقدینگی به این صندوق‌ها تزریق شد.

او گفت: این هفته ضوابط و مقررات پیشنهادی بورس تهران مبنی بر راه اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای توسط سازمان بورس به تصویب رسید و بعد از طی فرآیند های لازم اجرایی خواهد شد. همچنین در این هفته کاری اسامی 10 ناشر برتر بورسی هم اعلام شد.

رسیدن بازار سرمایه به نقطه ارزندگی

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی گفت: یک هفته فرسایشی و خسته کننده دیگر برای اهالی بازار گذشت، چیزی که در حرف آسان بوده و برای افرادی که دور از این فضا اظهار نظر می‌کنند غیر قابل درک است.

به گفته او، حذف ارز 28500 برای خودروسازان و شروع خونین هفته آن هم بعد از سه ماه از بازار اصلاحی، تجربه تلخی برای سهامداران است. هرچند طول هفته متعادل و شاهد برگشت رو به بالای برخی گروه‌ها و نوسانات مثبت هم بودیم.

او می‌گوید: بی شک خرید‌های این نقطه بازار کم ریسک‌تر است و از لحاظ ارزندگی سهام و روند فروش‌های شرکت‌ها تا بحث افزایش سرمایه‌ها و چه از لحاظ تکنیکال بازار به جای خوبی رسیده است، بازاری که به راحتی رنج می‌خورد و حجم سفارشات خرید و فروش روی تابلو‌ها پایین است منتهی تاثیر این رنج و نوسانات فعلا ناپایدار است.

وفایی گفت: در این هفته هیات پذیرش بورس به ایران خودرو و سایپا تا پایان تیرماه 1403 جهت ابقاء در تابلوی بورس برای خروج از ماده 141 فرصت داده است این هفته بانک آینده تعیین تکلیف شد و 60 درصد از سهام این بانک که به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق ثبت شرکت‌های متعدد) در اختیار یک نفر بود، به وزارت اقتصاد واگذار شد.

منبع: تیتر کوتاه هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

بورس در هفته‌ای که گذشت؛ وضعیت صعودی بود یا نزولی؟ 2