دوشنبه 16 مهر 1403

بیشترین طلاق و ازدواج‌ها در دهه سی زندگی است / ضرورت آماردهی درست در مسائل حوزه خانواده

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بیشترین طلاق و ازدواج‌ها در دهه سی زندگی است / ضرورت آماردهی درست در مسائل حوزه خانواده

گاهی در حوزه مسائل خانواده، جداول آماری به خصوص از وضعیت طلاق و ازدواج در سالهای گذشته، ارائه می‌شود که بازنمایی آنها خطر جدی در دو حوزه مذکور را نشان می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، گاهی در حوزه مسائل خانواده، جداول آماری به خصوص از وضعیت طلاق و ازدواج در سالهای گذشته، ارائه می‌شود که بازنمایی آنها خطر جدی در دو حوزه مذکور را نشان می‌دهد.

اقتضائات و سبک زندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دهه‌های گذشته بر دو مقوله ازدواج و طلاق تاثیر زیادی داشته است و در بازه‌هایی میزان ازدواج را کم و میزان طلاق را زیاد کرده است. اما اغلب این جداول آماری با تفسیر غلط وضعیت جامعه ایرانی به خصوص از نظر طلاق، آن را بیش از آنچه که هست، بحرانی جلوه می‌دهند.

موضوعی که تاثیر نامناسبی بر افکار عمومی از جمله بر قشر مجرد در آستانه ازدواج خواهد داشت. ارائه این جداول با بازنمایی آماری غلط و نتیجه‌گیری اشتباه، اغلب بدون تفسیر اجتماعی و فرهنگی هم ارائه می‌شود. یعنی جدولی منتشر و در آن ذکر می‌شود که از 3سال پیش تا الان آمار طلاق با درصدی بالا افزایش یافته است. بدون اینکه علت آن در کنار ارقام و درصدهای صرف بیان بشود.

علی جوکار مدیر کل ثبت احوال استان کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کردتودی به آمار ثبت شده ازدواج در 6 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: تعداد 6 هزار و960 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که تعداد ازدواج شهری5 هزار و672و تعداد ازدواج روستایی یک هزار و 288 واقعه بوده است که میانگین سن ازدواج بار اول مردان 27.81 سال و میانگین سن ازدواج باراول زنان: 23.86 سال است. وی همچنین به آمار طلاق در مدت 6 ماهه سال جاری اشاره کرد و افزود: 2153 واقعه طلاق به ثبت رسیده است که تعداد طلاق شهری1837 مورد و تعدادطلاق روستایی316 واقعه بوده است که میانگین سن طلاق بار اول مردان 35.46 سال و میانگین سن طلاق بار اول زنان: 31.01 سال بوده است. جوکار اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال 1400 تعداد 11 هزار و814 واقعه ولادت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل2.3 درصد کاهش داشته و تعداد ولادت شهری 8 هزار و 423 مورد و ولادت روستایی3 هزار و 391 مورد است.

وی گفت: تعداد ولادت ثبت شده پسران 6 هزار و 57 مورد و تعداد ولادت ثبت شده دختران 5 هزار و 757 واقعه بوده است.

وی افزود: بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی 34-30 سال با حدود 29.5 درصد می باشد.

جوکار اضافه کرد: نسبت جنسی حاصل ازثبت ولادت برابر2/105می باشد (یعنی درمقابل هر100 واقعه دختر حدود105واقعه پسر به ثبت رسیده است.) و میانگین سن مادران در ولادت های ثبت شده: 30.15 سال بوده است.

وی به فراوانی 5 نام اول پسران و دختران اشاره کرد و گفت: محمد، آیهان، آراد، شاهان و هیراد و همچنین آنیا، نیلا، سدنا، باران و دلوین اسامی پرطرفدار در استان کردستان بوده است.

به گفته ی مدیر کل ثبت احوال استان کردستان؛ در 6 ماهه اول سال 1400 تعداد 4 هزار و975 واقعه وفات به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد کاهش داشته است و تعداد وفات ثبت شده مردان 2 هزار و 818 وتعداد وفات ثبت شده زنان هزار و 157 واقعه بوده است.

وی ادامه داد: میانگین سن مردان فوت شده:66.36 سال و میانگین سن زنان فوت شده 69.80 سال بوده است.

جوکار یادآور شد: نسبت جنسی حاصل ازثبت وفات درمقابل هر100واقعه وفات ثبت شده زنان حدود 130واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به آمار کارت هوشمند ملی تا پایان شهریورماه سال 1400 اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی در استان کردستان یک میلیون و 311 هزار نفر است که تا پایان شهریور ماه سال جاری 94.5 پوشش داده شده است.

جوکار یادآور شد: تعداد کارتهای صادر شده تا پایان شهریور سال جاری یک میلیون و 108 هزار و 191 مورد بوده که تا به امروز 122 هزار و 931 مورد از درخواستها منجر به صدور کارت نشده است و 71 هزار و 749 نفر نیز درخواست کارت نداده اند.

در دهه‌های اخیر جامعه ایرانی مسائل مختلفی را از نظر فرهنگی، اجتماعی و همچنین اقتصادی پشت سر گذاشته است. ازدواج برای بسیاری سخت شده است و البته طلاق هم برخلاف دهه های گذشته برای قشری از مردم به راحتی اتفاق می‌افتد. اینها زنگ خطری برای جامعه است که باید در قبال آن تهمیدات مناسبی صورت بگیرد.

اما غیر واقعی و بیش از اندازه بحرانی نشان دادن این وضعیت از طریق آمارسازی و نادیده گرفتن بدیهیات علم آمار، تاثیر منفی بر جامعه خواهد گذاشت.

شاید تصور کنیم این دست خبرها و جداول تلنگری به خانواده‌ها و مردم خواهد بود که وضعیت ازدواج و طلاق را جدی‌تر بگیرند. اما واقعیت این است که آمارهای کذب، بدون تحلیل مشخص که چرایی این اعداد بزرگ را برای مخاطب توضیح بدهد، خانواده‌ها را نسبت به ازدواج بدبین خواهد کرد و جوانان را از اقدام برای تشکیل خانواده از ترس طلاق، خواهد ترساند.

انتهای پیام /

بیشترین طلاق و ازدواج‌ها در دهه سی زندگی است / ضرورت آماردهی درست در مسائل حوزه خانواده 2
بیشترین طلاق و ازدواج‌ها در دهه سی زندگی است / ضرورت آماردهی درست در مسائل حوزه خانواده 3
بیشترین طلاق و ازدواج‌ها در دهه سی زندگی است / ضرورت آماردهی درست در مسائل حوزه خانواده 4