چهارشنبه 18 مهر 1403

بیش از 1100 زائر خراسان جنوبی به حج تمتع اعزام می‌شوند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بیش از 1100 زائر خراسان جنوبی به حج تمتع اعزام می‌شوند

نوفرستی گفت: امسال 1180 زائر و عوامل کاروان از خراسان جنوبی به حج تمتع اعزام می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، ابوالفضل نوفرستی مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته حج، اظهار کرد: امسال پس از دو سال وقفه به دلیل بیماری منحوس کرونا حج تمتع برگزار میشود.

وی افزود: امسال از خراسان جنوبی 9 کاروان با 1060 زائر به سفر حج اعزام خواهند شد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: دو کاروان با 200 زائر اهل سنت و مابقی زائران اهل تشیع هستند.

نوفرستی با بیان اینکه مجموع زائران با عوامل همراه کاروانها 1180 زائر میشوند، عنوان کرد: یکی از کاروانهای استان از خراسان رضوی سهمیه دارد و از فرودگاه مشهد اعزام خواهد شد و مابقی کاروانها از فرودگاه شهید کاوه بیرجند به سفر حج اعزام میشوند.

وی اظهار کرد: کاروانهای خراسان جنوبی پنجم و ششم تیر ماه اعزام شده و طول زمان سفر 28 تا 30 روز خواهد بود.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به مسئله بیماری کرونا و طبق برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی زائران باید حتما دو دُز واکسن سیونوفارم یا آسترازانکا را دریافت کرده و 72 ساعت قبل از اعزام نیز تست pcr منفی را داشته باشند.

نوفرستی افزود: زائران باید امسال قبل از اعزام حتنا واکسن های فلج اطفال و مننژیت را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تعداد زائران حج امسال مجموعا یک میلیون زائر هستند، گفت: سهم کشور ایران 40 هزار نفر زائر است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: زائرانی که امسال به حج مشرف میشوند زائرانی هستند که قرار بود سال 1399 به حج اعزام شوند و تمام هزینه سفر را نیز پرداخت کردند اما به دلیل بیماری کرونا حج برگزار نشد.

نوفرستی به برنامه های هفته حج اشاره و عنوان کرد: حضور در مزار شهدای دفاع مقدس، شهدای منا و مسجدالحرام، دیدار با خانواده های شهدای منا، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار خراسان جنوبی، برگزاری همایش متمرکز با حضور زائران در مصلی المهدی، برپایی نمایشگاه عکس و کتاب، سخنرانی در نماز جمعه، برگزاری مسابقات عمومی با موضوع حج، دیدار با پیشکسوتان حج و زیارت، برگزاری شب شعر و... از جمله برنامه های پیش بینی شده برای هفته حج است.

وی از برگزاری دوره های آموزشی و بایدها و نبایدهای حج برای کاروانها خبر داد و گفت: امسال پیش بینی شده بخشی از هزینه ولیمه حجاج برای کارهای عام المنفعه از جمله ساخت نماز خانه در مدرسه شاهد هزینه شود.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی افزود: در سالهای قبل نیز هزینه ولیمه برخی از زائران برای ساخت سه مدرسه با عنوان میقات در استان و تکمیل بیمارستان شیمی درمانی در بیرجند هزینه شده است.

نوفرستی در مورد سفر به عتبات عالیات، عنوان کرد: در حال حاضر سفر به عتبات از طریق هوایی انجام میشود و فعلا مرزهای زمینی به سمت عراق بسته است.

وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه پیگیر بازگشایی مرزهای زمینی برای سفر به عتبات هستند، اظهار کرد: از ابتدای سال یک هزار زائر هم استانی به عتبات اعزام شدند‌.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر پروازها برای عتبات از فرودگاه مشهد انجام میشود و در صورت تکمیل ظرفیت پرواز در استان پروازهای عتبات از خراسان جنوبی امکان پذیر است.

نوفرستی با تاکید بر اینکه برای سفر به عتبات ثبتنام حتما باید از طریق سامانه سماح انجام شود، خاطرنشان کرد: اگر مرزهای زمینی بازگشایی شود پیش بینی میشود از خراسان جنوبی 50 هزار نفر در پیاده روی اربعین شرکت کنند‌.

وی عنوان کرد: سفر به سوریه نیز به صورت متمرکز از تهران انجام میشود‌.

انتهای پیام /