سه‌شنبه 17 مهر 1403

بیکاری ناشی از شیوع کرونا موجب افزایش قطع درختچه گز ترکمن شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیکاری ناشی از شیوع کرونا موجب افزایش قطع درختچه گز ترکمن شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: مشکلات اقتصادی، بیکاری ناشی از شیوع کرونا و بالارفتن قیمت چوب موجب افزایش قطع درختچه حفاظت‌شده گز ترکمن در مناطق شمالی این شهرستان مرزی شد.

فرشید رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سودجویان، چوب و هیزم حاصل از شکستن یا قطع درختچه گز ترکمن را به قیمت هر کیلوگرم 12 تا 15 هزار ریال به کارگاه‌های چوب‌بری و تولید زغال این شهرستان می فروشند.

وی با تاکید بر برخورد جدی و بدون چشم‌پوشی با قطع کنندگان درختچه گز ترکمن گفت که جریمه قطع هر اصله از این گونه حفاظت شده و ممنوع قطع 25 میلیون ریال است.

رحمانی با اشاره به کشف چند روز پیش یک استر هیزم و چوب درختچه گز ترکمن توسط نیروهای حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس اضافه کرد: متخلفان شاخه‌های بریده شده را در صندوق عقب خودروی سواری قرار داده و در حال انتقال به یکی از کارگاه‌های چوب بری و تولید زغال به دام قانون افتادند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از آماده باش همیشگی نیروهای یگان حفاظت این اداره برای مقابله با قطع درختچه‌های گز و قاچاق چوب و یا تجاوز به عرصه‌های ملی در این شهرستان خبر داد و گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی گنبد از ابتدای سال تاکنون 13 فقره قاچاق چوب از متخلفان کشف کردند.

رحمانی از مردم گنبدکاووس خواست در صورت مشاهده هرگونه قاچاق چوب و یا شخم و شیار در مراتع و عرصه‌های ملی این شهرستان مراتب را به شماره 1504 و یا شماره تلفن 33227213 - 017 اطلاع دهند.

شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و 72 کیلومتر مربع وسعت، 341 هزار هکتار منابع ملی (مرتع قشلاقی) دارد.

*س_برچسب‌ها_س*