دوشنبه 26 شهریور 1403

تأکید بر تحریم اسرائیل از سوی رئیس سازمان دیانت ترکیه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تأکید بر تحریم اسرائیل از سوی رئیس سازمان دیانت ترکیه

سفر رئیس سازمان ارتباطات اسلامی به ترکیه، زمینه گسترش همکاری‌های فرهنگی و پژوهشی را فراهم کرد و بر اهمیت وحدت اسلامی، حمایت از غزه، تحریم رژیم صهیونیستی و نیز تقویت روابط فرهنگی و تمدنی در سطح بین‌المللی تأکید شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سفر به ترکیه، با وزیر فرهنگ و گردشگری، رئیس مرکز اندیشه اسلامی، رئیس سازمان دیانت و رئیس مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی (ایرسیکا) این کشور دیدار و گفت‌وگوهایی داشت.

دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اولین دیدار محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در محل وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه بود. در این دیدار، ارسوی شهادت آیت‌الله رئیسی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران در حادثه سقوط هلیکوپتر را تسلیت گفت و بر اهمیت روابط ایران و ترکیه تاکید کرد. وی به همکاری‌های ایران در زلزله 6 فوریه 2023 ترکیه اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده عمق روابط دو کشور دانست. همچنین بر لزوم آغاز کار کمیته‌های تخصصی و فنی دو کشور در سال 2025 و برگزاری اولین جلسه آنلاین کارگروه فنی در 27 آگوست تأکید کرد.

دیدار با رئیس مرکز اندیشه اسلامی ترکیه در ادامه سفر، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور با پروفسور محمد گورمز، رئیس مرکز اندیشه اسلامی ترکیه دیدار کرد. در این دیدار، گورمز شهادت آیت‌الله رئیسی و اسماعیل هنیه را تسلیت گفت و بر اهمیت وحدت و مدیریت اختلافات در جهان اسلام تاکید کرد. وی به اهمیت فعالیت‌های این مرکز در زمینه تمدن اسلامی و پژوهش‌های مربوط به آن پرداخت. ایمانی‌پور نیز ضمن تشکر از همدردی گورمز، به تأثیرات منفی تبلیغات ضد اسلامی و اهمیت گسترش گفتگوهای فرهنگی و تمدنی پرداخت و بر ضرورت همکاری‌های بیشتر در زمینه تمدن نوین اسلامی تاکید کرد.

دیدار با رئیس سازمان دیانت ترکیه همچنین ایمانی‌پور در دیدار با پروفسور علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه، به وضعیت نوار غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین پرداخت. او از اتحاد مسلمانان در موضوع فلسطین ابراز رضایت کرد و به اهمیت همگرایی در جهان اسلام و نقض استانداردهای دوگانه غرب اشاره کرد. ارباش نیز با تأکید بر تحریم اسرائیل و حمایت از اتحاد اسلامی، بر لزوم آموزش‌های دینی مبتنی بر وحدت تاکید کرد و به اهمیت همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی در جهان اسلام پرداخت.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی در پایان سفر، محمد مهدی ایمانی‌پور و محمود ارول قلیچ، رئیس مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی (ایرسیکا)، یادداشت تفاهم‌نامه همکاری جدیدی را امضا کردند. این تفاهم‌نامه بر تبادل اطلاعات، دعوت‌نامه‌ها، برگزاری پروژه‌های مشترک و تعریف برنامه‌های مرتبط با هنر و فرهنگ اسلامی تأکید دارد. ایمانی‌پور ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه، به توسعه همکاری‌های فرهنگی با سازمان‌های بین‌المللی و اهمیت پژوهش‌های مشترک در زمینه فرهنگ اسلامی اشاره کرد.

نهایت آنکه سفر حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور به ترکیه به تقویت روابط فرهنگی و هنری بین دو کشور منجر شد. این سفر زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های فرهنگی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف شد و تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی و تقویت روابط فرهنگی و تمدنی در سطح بین‌المللی را در پی داشت. تفاهم‌نامه‌های امضا شده و دیدارهای انجام شده، گامی مهم در جهت تحکیم روابط فرهنگی و هنری میان ایران و ترکیه محسوب می‌شود.