سه‌شنبه 17 مهر 1403

تئاتر مردمی بچه های مسجد؛ خانه هنرم مسجدم / خلق مخاطبان خاص و نو

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تئاتر مردمی بچه های مسجد؛ خانه هنرم مسجدم / خلق مخاطبان خاص و نو

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو - زهرا قربانی رضوان، به جرأت می‌توان گفت دوران منفعل بودن مساجد و عدم جذب جوانان و نوجوانان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. خاطرات کمرنگ و گاها منفی از مساجد برای کودکان و نوجوانان نسل قدیم اینبار به واسطه هنر آن هم در قلب مساجد رنگی دیگر به خود گرفته است. اینبار مسجد برای یک کارگروهی و فرهنگی به عنوان محور گردهمایی قرار گرفته است و این حرکتی...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو - زهرا قربانی رضوان، به جرأت می‌توان گفت دوران منفعل بودن مساجد و عدم جذب جوانان و نوجوانان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. خاطرات کمرنگ و گاها منفی از مساجد برای کودکان و نوجوانان نسل قدیم اینبار به واسطه هنر آن هم در قلب مساجد رنگی دیگر به خود گرفته است. اینبار مسجد برای یک کارگروهی و فرهنگی به عنوان محور گردهمایی قرار گرفته است و این حرکتی رو به جلو و مثبت برای آینده قلمداد می‌شود.

تئاتر مردمی بچه های مسجد بهترین عرصه برای شناسایی، جذب و توانمندسازی هنرمندان متعهد و آگاه مسجدی و انقلابی است. احیای هنر انقلابی و انجام کار فرهنگی و مردمی یکی از رکن های اساسی تئاتر مردمی بچه های مسجد است و سرگرمی به همراه آموزش و پرورش استعداد آن هم در فضایی معنوی قدمی مثبت برای جذب نسل جوان امروزی است.

باید امیدوار بود که تمام متولیان مساجد به این فهم مشترک رسیده‌اند که هنر جاذبه آفرین است و می‌تواند نسل جوان را جذب کند، از این رو می توان شاهد جاذبه آفرینی با ابزار هنر در مساجد باشیم. البته این مهم نیازمند همراهی و همکاری تمام نهاد های مرتبط است.

در سالهای گذشته شاهد برگزاری جشنواره های متعدد برای به نمایش گذاشتن هنرمندی هنرمندان تئاتر مساجد بودیم. شعارهای هرساله این جشنواره ها اعم از؛ «مسجد، تئاتر، آگاهی»، «خانه هنرم مسجدم» و.. بوده است که نشانگر هدفمندی و گردآوری کودکان و نوجوانان جهت ارتقا و توانمندسازی آنها در دل مساجد به عنوان خانه هنر بوده است.

اکنون دیگر هنر نمایش و تئاتر مخصوص قشر خاصی نیست. این هنر مردمی است و می‌توان در کانون معنوی هر منطقه یک کانون فرهنگی داشت همین امر باعث جذب و علاقه حداکثری گروه های سنی مختلف می‌شود. گروه هایی که روزی این هنر را صرفا برای قشر خاصی می‌دیدند و فکر نمی‌کردند که روزی خود نیز بازیگر و یا از عوامل اجرایی تئاتر باشند. بنابراین مسجد دست به خلق مخاطبی خاص و نو می‌زند.

اکنون یکی از حساس ترین و مهم ترین قشر مخاطبان کودکان و نوجوانان هستند. مخاطبانی که بصورت جدی نیازمند خوراک فرهنگی همسو با فرهنگ و آداب کشور خود را دارند. تجربه ثابت کرده است که با توجه جدی مسئولان به این قشر می توان به کشف و بروز استعدادهای آنها دست یافت و این مهم بسته به همکاری و توجه بیش از پیش مسئولان امر دارد.

با نگاهی به پیشینه تئاتر مردمی بچه های مسجد می‌بینیم هنرمندان زیادی از جمله مرحوم فرج الله سلحشور و علی سلیمانی از پرورش یافته‌گان در مساجد هستند.

علی سلیمانی، درسیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» به عنوان داور حضور داشتند و اشاره کرده بودند: یکی از ویژگی‌های بارز مسجد آن است که ما در آن خود را نقد می‌کنیم که نمونه بارز این نقد، توبه است؛ لذا می‌توان از این بستر بزرگ معنوی برای پیشرفت و اعتلای خود بهره‌برداری کرد.

سلیمانی با یادی از فرج‌الله سلحشور هنرمند و کارگردان و بازیگر معاصر کشورمان عنوان کرده بودند: این شخصیت هنری قرآن را به عنوان یکی از منابع بزرگ خود در عرصه هنر مورد توجه قرار داد که به‌واسطه آن آثاری چون یوسف پیامبر، اصحاب کهف، ایوب نبی برای همیشه در تاریخ هنر کشورمان به ثبت رسید.

با همکاری نهادهای مختلف شاهد برگزاری کارگاه ها و توانمندسازی مربیان متخصص برای مساجد نیز هستیم. مربیانی که با گذراندن دورهای حرفه ای آموزش تئاتر و کارگردانی وارد مساجد میشوند تا بتوان به خروجی باکیفیتی از آثار دست یافت و در نهایت این هنرمندان به عرصه حرفه‌ای تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور راه پیدا کنند و در این حوزه فعالیت مستمر و مؤثر داشت باشند.

در آخر می‌توان گفت باید امیدوارم بود که مسجد بعنوان محور اصلی گردهمایی و پیوست فرهنگی در میان نهاد های مرتبط، زمینه‌ساز تربیت و قدرتمند کردن جوانان و نوجوانان در عرصه فرهنگی و هنری به عنوان آینده‌سازان کشور شده است اما باید دید در ادامه پیشرفت و نوع مواجه مساجد با این هنر به چه صورت خواهد بود.