پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

اجتماعی وب‌گاه تابناک

اجتماعی وب‌گاه تابناک

شواهدی مبنی بر اینکه کرونا روی استخوان‌ها تاثیر بگذارد، وجود ندارد. البته تاثیرات غیرمستقیم دارد. به عنوان مثال ممکن است فرد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به پزشک مراجعه نکند و در تشخیص به موقع یا درمان دچار مشکل شود. تداخلی بین دریافت دارو‌های پوکی استخوان و واکسن و کرونا هم وجود ندارد و فرد می‌تواند در زمان ابتلا به کرونا دارو‌های پوکی استخوانش را نیز مصرف کند.

در 24 ساعت اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از 79 میلیون و 533 هزار دوز گذشت، در حالی که آزمایش بیش از 7 هزار تن دیگر مثبت شد تا به شمار مبتلایان «کووید -19» اضافه شوند؛ مبتلایانی که بسیاری شان بهبود یافته و مرخص شده‌اند، ولی هنوز برخی شان بستری هستند و حال 4346 تن از ایشان وخیم است.

نباید اجازه دهیم موج احتمالی جدید بیماری مانند موج پنجم کشور را غافلگیر کند. باید با تمهید اقدامات و آمادگی‌های لازم از تکرار مشکلات کشور در مواجهه با موج پنجم کرونا جلوگیری کنیم. وزارت بهداشت مکلف است وضع کشور را به دقت رصد کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد. امیدواریم با موج جدیدی از بیماری مواجه نشویم، اما در هر صورت باید آمادگی داشته باشیم.

نکته قابل تامل در نقشه اخیر رنگ بندی کرونایی در کشورمان، افزایش استان‌هایی است که دست کم یکی از شهرستان‌های آن‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند، به گونه که تا هفته قبل تنها 4 استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و فارس در این دسته بندی قرار می‌گرفتند و حالا 4 استان دیگر یعنی آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و یزد هم در این زمره قرار دارند!

در 24 ساعت اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از 78 میلیون و 665 هزار دوز گذشت، در حالی که آزمایش بیش از 11 هزار تن دیگر مثبت شد تا به شمار مبتلایان «کووید -19» اضافه شوند؛ مبتلایانی که بسیاری شان بهبود یافته و مرخص شده‌اند، ولی هنوز برخی شان بستری هستند و حال 4422 تن از ایشان وخیم است.