سه‌شنبه 17 مهر 1403

تاکید مراجع و علما؛ نیمه‌شعبان فرصتی مغتنم برای دعای رفع بلا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تاکید مراجع و علما؛ نیمه‌شعبان فرصتی مغتنم برای دعای رفع بلا

قم - ایرنا - شماری از مراجع تقلید و علما ضمن تاکید بر ضرورت رعایت کامل نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های تدوین‌شده برای مقابله با ویروس کرونا، نیمه شعبان را فرصت مغتنم دعا به درگاه الهی برای رفع این ویروس منحوس دانستند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و استان قم، مراجع عظام تقلید و علمای برجسته حوزه‌های علمیه همواره مردم را به رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های نظام سلامت برای عبور از این شرایط دعوت و از زحمات کادر درمان تقدیر کردند و در کنار آن تضرع به درگاه الهی و دعا را نیز ازجمله عوامل مهم برای رفع این بلا دانستند.

پیرامون این بحث، بسیاری از بزرگان دینی، نیمه شعبان را به خاطر ولادت امام زمان (عج) در این روز، زمان طلایی تضرع به درگاه الهی و درخواست استجابت دعا می‌دانند و به مومنان سفارش می‌کنند در این روز با توسل به حجت الهی در عصر حاضر، حاجت‌های خود را از خداوند متعال بخواهند.

در شرایط کنونی نیز که همه مردم از شیوع ویروس کرونا در رنج و نگرانی به سر می‌برند، نیمه شعبان ازجمله بهترین زمان‌ها برای دعا به درگاه الهی و درخواست رفع این بلا از خداوند متعال است.

در همین رابطه شماری از مراجع تقلید و علمای برجسته حوزه علمیه از مردم خواستند در نیمه شعبان با توسل به امام زمان (عج) برای رفع این بلا و نابودی ویروس کرونا به درگاه الهی دعا کنند.

همه رأس ساعت 11 شب نیمه شعبان، دعای فرج را بخوانند

آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در این خصوص با توصیه‌ای معنوی به مردم برای رفع کرونا گفت: توصیه می‌شود همه رأس ساعت یازده شب نیمه شعبان، دعای «الهی عظم البلاء...» را بخوانند.

در این توصیه معنوی آمده است: ابواب رحمت خداوند متعال، در شب نیمه شعبان بر روی بندگان باز است. امیدواریم با توسل به حضرت ولی‌عصر (عج)، رحمت واسعه پروردگار، شامل حالمان شده و این بلا رفع گردد.

این مرجع تقلید در ادامه توصیه خود تاکید کرده است: از آن‌جا که دعای دسته‌جمعی، مورد تاکید و مقرون به استجابت است، توصیه می‌شود ان‌شاءالله همگان در منازل و در جمع خانواده، رأس ساعت یازده شب نیمه شعبان، دعای «الهی عظم البلاء...» را خوانده و بعد از آن یک سوره حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون (س)، مادر گرامی حضرت صاحب‌الزمان (عج)، نمایند.

مردم در شب نیمه شعبان دست به دعا بردارند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز گفت: سزاوار است در شب نیمه شعبان همه مردم در خانه‌های خود دست به دعا بردارند و خدا را به حضرت ولی‌عصر (عج) و اجداد طاهرینش قسم دهند و سلامتی هر چه زودتر بیماران و پایان بیماری کرونا، این بلای همه‌جاگیر را از او بخواهند.

وی در سخنانی به مناسبت نیمه شعبان با تبریک در پیش بودن ایام فرخنده میلاد مبارک حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه) به عموم مردم، بیان کرد: مردم دست به دعا بردارند و مطمئن باشند این دعاها به هدف اجابت نزدیک است.

وی ضمن توصیه مجدد عموم مردم به رعایت توصیه‌های بهداشتی، بار دیگر از تلاش‌های کادر درمانی، پزشکان و پرستاران در مقابله با بیماری کرونا و نجات مبتلایان تقدیر کرد و افزود: بهترین سپاسگزاری از کادر پزشکی و درمانی عمل به توصیه‌های آنان است.

وی ادامه داد: مردم عزیز ما همچنان که تاکنون توصیه‌های مسئولان بهداشتی و کادر درمانی را رعایت کرده‌اند، از این به بعد نیز به این توصیه‌ها عمل کنند و حتی‌الامکان از خانه‌های خود جز به هنگام ضرورت خارج نشوند.

این مرجع تقلید همچنین تلاش‌های خالصانه گروه‌های جهادی مرکب از طلاب و روحانیان جوان، دانشجویان و بسیجیان در همکاری با کادر پزشکی را ستایش کرد.

مردم مومن با حالت تضرع برای رفع بلا دعا کنند

همچنین آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی با اشاره به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: پیشنهاد ما این است مردم مؤمن و متعهد در یک روز و یک ساعت همگی در جای خود حالت تضرع و توبه و توسل پیدا کنند، انشاء الله خداوند این بلا را از جامعه بشری رفع می‌کند.

در پیام این مرجع تقلید آمده است: فرارسیدن ماه شعبان که ماه حضرت پیغمبر اکرم (ص) بوده و مشتمل بر موالید پر برکت به‌خصوص خجسته میلاد مولا و سرور ما حضرت بقیه‌الله صاحب العصر و الزمان (عج) می‌باشد را بر عموم ملت شریف و همیشه در صحنه ایران اسلامی تبریک عرض می‌نمایم.

پیام ادامه یافته است: همچنین با تشکر از همه خدمت گذاران عرصه سلامت، کادر پزشکی و درمانی و نیروهایی مسلح که با اخلاص و ایثار متحمل زحمات فراوانی می‌شوند، با توجه به اعمال، مضمون دعاها و مناجات‌های این ماه شریف و نیز شیوع بیماری «کرونا» مطالبی را به مردم عزیز که ازلحاظ تعهد اسلامی و محبت خاندان عصمت ممتاز می‌باشند متذکر می‌شوم که این مطالب برگرفته از آیات قرآنی و فرهنگ اهل‌بیت عصمت است.

در این پیام آمده است: با در نظر گرفتن فرهنگ اسلامی معمولا بلا و مشکلاتی که در زندگی انسان‌ها پدید می‌آید نتیجه معصیت‌های انسان‌ها است و احیانا امتحان پروردگار را نیز در بردارد که حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمودند بلا و کاهش نعمت‌هایی که در زندگی انسان‌ها پدید می‌آید درنتیجه ارتکاب گناه است.

پیام حاکی است: همچنین درجایی دیگر می‌فرمایند اگر مردم از گناهان خود توبه کنند و به‌جانب خداوند که پناهگاه عالم هستی است برگردند، خداوند ارحم‌الراحمین و توبه پذیر، از گناهان آن‌ها می‌گذرد و مجددا آن‌ها را مشمول نعمت‌های خود قرار می‌دهد.

در این پیام آمده است: بنابراین تذکر و پیشنهاد ما این است مردم مؤمن و متعهد اگر اجتماع فکری و روحی - نه اجتماع مکانی - داشته باشند چون خدا دعا در حال اجتماع را دوست می‌دارد و به اجتماع عنایت دارد، در یک روز و یک ساعت همگی در جای خود حالت تضرع و توبه و توسل پیدا کنند انشاء الله خداوند این بلا را از جامعه بشری رفع می‌کند.

شب نیمه شعبان برای رفع بلای کرونا دست به دعا خواهیم برداشت

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز در این رابطه گفت: شب نیمه شعبان برای موفقیت کادر درمانی و پزشکی کشور دست به دعا بر خواهیم داشت، خداوند متعال به برکت وجود ائمه اطهار، این بلایی که تمام بشریت را در حیرت و سردرگمی قرار داده یاری خواهد کرد.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در پیامی افزود: دین ما عقلانیت است و ما در کنار توصیه‌های پزشکی که مردم آن را رعایت می‌کنند و در خانه می‌مانند تا بقیه مردم آسیب نبینند، گنجینه گران‌بهایی از ادعیه را نیز داریم که باید از آن‌ها بهره ببریم.

وی اضافه کرد: شرایط کشور به نحوی است که باید همه دست در دست یکدیگر و با عنایت الهی این بلای همگانی که در بیش از 200 کشور سرایت کرده را مرتفع کنیم.

حسینی بوشهری ادامه داد: وقتی چنین مسائل همه‌گیری در جامعه پیش می‌آید نقش تأثیرگذار همکاری، همدلی‌ها و باهم بودن مردم و دستگاه‌های اجرایی بیش‌ازپیش جلوه‌گر می‌شود.

وی گفت: تمام کادر درمانی استان قم، خستگی‌ناپذیر در راستای شکست کرونا گام برداشته و در مسیر به سرانجام رساندن این مسئولیت سترگ هستند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.irمراجعه کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*