دوشنبه 16 مهر 1403

ترامپ و رویای پایان "جنگ‌های بی پایان "

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ترامپ و رویای پایان "جنگ‌های بی پایان "

یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ به دنبال این است که موضوع جنگ‌های بی‌پایان آمریکا در منطقه را هر چه زودتر به پایان برساند، گفت: ولی قطعا در این مسیر از سوی دولت پنهان در این کشور و ساختارهای موجود با موانع و سنگ‌اندازی‌هایی روبه‌رو می‌شود.

امیر علی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تلاش ترامپ در آخرین ماه‌های حضورش در کاخ سفید برای کاهش نیروهای نظامی این کشور در عراق و افغانستان و علت اصرار ترامپ برای تحقق هرچه زودتر این موضوع خاطرنشان کرد: ترامپ از سال های پیش مخالفت خود را با جنگ هایی که آمریکا بعد از 11 سپتامبر به وجود آورده بود اعلام کرده بود و یکی از دلایلی که در سال 2016 از سوی مردم مورد توجه قرار گرفت این بود که شعارهای ضد جنگ مطرح می کرد و تاکید بر پایان جنگ های بی پایان آمریکا در مناطق مختلف جهان داشت.

وی با بیان اینکه این یکی از وعده هایی است که ترامپ به مردم آمریکا داده و در طی این مدت تلاش کرده که آن را محقق کند، اظهار کرد: ولی قطعا تحقق این موضوع به این راحتی نیست؛ چرا که این سیاست با مخالفت‌هایی در داخل ساختار آمریکا و دولت پنهان در این کشور روبه‌رواست.

ابوالفتح با بیان اینکه بر اساس آخرین اخبار منتشر شده اکنون صحبت از این است که آمریکا حدود 500 تن از نیروهایش را در عراق کاهش می‌دهد و این رقم در برابر نیروهایی که آمریکا در خاورمیانه دارد، ناچیز است افزود: به نظر می رسد یکی از جنبه‌های این اصرار و سرو صدا، جنبه نمایشی و نمادین آن است.

وی با بیان اینکه ترامپ در مسئله سوریه نیز می گفت که می خواهد تمام نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج کند ولی در مجموع 500 نیرو را خارج کرد و این 500 نیرو نه تنها راهی آمریکا نشدند بلکه راهی عراق شدند و در این کشور مستقر شدند، ادامه داد: پنتاگون و ساختار دفاعی آمریکا با برنامه ترامپ در ارتباط با این نوع خروج موافق نیست و پاکسازی هایی که ترامپ به تازگی در پنتاگون و وزارت دفاع این کشور انجام داده در همین راستا است، او می خواهد بدنه این سازمان ها را مجبور به تبعیت کند ولی به نظر نمی رسد که بتواند در این زمینه موفقیتی کسب کند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: ترامپ بر اساس نگاه اقتصادی خود تاکید دارد که جنگ های بی پایان آمریکا باید پایان پیدا کند ولی همانطور که اشاره شد تا وقتی تشکیلات و هیات حاکمه آمریکا در این زمینه با ترامپ همراه و همدل نباشند او نمی تواند به موفقیتی در این زمینه دست پیدا کند.

ابوالفتح در مورد نوع نگاه بایدن به این موضوع نیز گفت: دموکرات ها یک تجربه تلخ در عراق دارند. اوباما عجولانه تلاش کرد به قول خود برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق عمل کند ولی به مرور دیدیم که چه اتفاق هایی در عراق رخ داد و شاهد حضور داعش و دیگر نیروهای تکفیری در این منطقه بودیم و این موضوع تجربه ای برای دموکرات ها شد که در این ارتباط با دقت بیشتری عمل کنند.

وی با بیان اینکه در آمریکا اکنون کسی صحبت از افزایش نیروها در منطقه نمی کند و همه به دنبال کاهش نیروها هستند، تصریح کرد: ولی تاکید بر این وجود دارد که این خروج باید به نحوی باشد که منافع آمریکا تامین شود و با برنامه ریزی این موضوع محقق شود. مثلا اینکه دقت شود خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان چه پیامدهایی را در دولت افغانستان دارد. جریان صلح با طالبان چگونه می شود؟ در همین چارچوب می بینیم که حتی کشورهای همسایه افغانستان نیز تاکید بر این دارند که خروج آمریکا از افغانستان باید مسئولانه باشد. چنانکه این خروج ناگهانی، تبعات ناگواری را به همراه نداشته باشد.

انتهای پیام