سه‌شنبه 17 مهر 1403

ترفندهای برخی شرکت ها برای گران کردن محصول؛ نظارت از تولید تا عرضه باید گسترش یابد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ترفندهای برخی شرکت ها برای گران کردن محصول؛ نظارت از تولید تا عرضه باید گسترش یابد

در حالی که دولت قیمت کالاها اعلام کرده اما بررسی های میدانی نشان می دهد که برخی شرکت های عرضه کالا به مردم به دنبال افزایش قیمت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، اقتصاد نیازمند برنامه ریزی و اقدام درست برای بهبود وضعیت ودستیابی به پیشرفت است تا در بازار رقابتی داخل بتوان در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشت و بازارکشورها را تسخیر کرد.

اقتصاد ایران سال های متمادی است که دستخوش تغییرات گسترده شده که گاهی به نفع مردم بوده و گاهی هم وضعیت به ضرر مردم شده اما استعداد و منابعی که در کشور هست بیش از این موارد است و شاید سهمی از اقتصاد را که باید در سفره مردم باشد هنوز محقق نشده و برخی استعدادها شکوفا نشده است.

دولت در سال جدید تصمیم گرفت که به معمای ارز دو نرخی پایان دهد تا روزنه های فساد را بسته و قاچاق کالا را کنترل کند ویارانه را مستقیم به مردم دهد تا زمینه های پیشرفت اقتصادی فراهم شود.

اما این حرکت دولت بازار سودجویان و دلالان را کساد می کند به همین دلیل با انواع ترفندها خود و همدستانشان شروع به سیاه نمایی برای کم رنگ کردن اقدام دولت و انحراف اذهان عمومی از واقعیت ها شروع به کارشکنی ها و بازی های رسانه ها کرده اند؛ اینجاست که باید این افراد را شناسایی و به دست قانون سپرد.

بررسی های میدانی نشان می دهد که برخی شرکت های عرضه مواد غذایی و کالاهای مختلف به مردم شروع به کم فروشی و حتی جمع کردن محصول خود را بازار شده اند تا به وسیله آن ها هم با فشار به دولت قیمت ها را حسابی بالا بکشند.

برخی شرکت ها می خواهند قیمت کالا را بالا بکشند

"رضا احمدی "، از شهروندان چرداولی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: برخی شرکت های عرضه مواد غذایی به کم فروشی، گران کردن محصولات و کم کردن محصولات روی آورده تا قیمت ها را حسابی بالا بکشند.

وی افزود: مشاهده می شود کیفیت برخی کالاها به شدت کاهش یافته به نحوی که امروزباعث شده تا مردم فشار اقتصادی بیشتری را تحمل کنند.

احمدی درادامه گفت: نظارت ها در بازار باید بیشتر شود و برخورد محکم تری با شرکت ها صورت گیرد همچنین بازار انحصاری برداشته شود تا برخی شرکت اجازه گران کردن به خود را ندهند.

دولت اجازه گران کردن به شوینده ها را نداده است

البته شروع گران سازی را شوینده ها رقم زدند به نحوی که با واکنش وزیر صمت همراه شد و رضا فاطمی امین وزیر صمت در خصوص افزایش قیمت کالاهایی مانند شوینده ها که ربطی به حذف ارز 4200 تومانی ندارد گفت: انجمن صنایع صنایع شوینده در اعلام افزایش قیمت کالاهای خود اشتباه کرد، چون با افزایش قیمت برخی کالاها موافقت شده بود در طی جلساتی با آن ها می خواهیم که قیمت را به قبل برگردانند.

نظارت ها باید از تولید تا عرضه گسترش یابد / برخی شرکت ها می خواهند قیمت ها را افزایش دهند

علی فریادی کارشناس مسائل اقتصادی درگفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: واقعیت این است نا هماهنگی بین نهادهای ناظرباعث شده تا برخی سودجویان به فکر افزایش قیمت ودستیابی به سود بیشتر بیافتند.

وی افزود: به یک بانک اطلاعاتی جامع و نظام هدفمند برای نظارت نیاز داریم به نحوی که بتواند قیمت ها را به نفع مصرف کننده کنترل کند.

فریادی در ادامه گفت: در شرایطی که دولت ارز 4200 تومانی را حذف کرد برخی شرکت ها این فرصت را غنیمت شمرده تا قیمت ها را افزایش و سود بیشتری نصیبشان شود؛ آن ها از راههای مختلفی نظیر کم فروشی و... سعی در فشار به دولت و گران کردن محصول خود دارند امری که هم اکنون در بازار مشاهده می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: دولت باید نظارت را به گونه ای تنظیم کند که در یک بازار رقابتی شرکت ها روی افزایش کیفیت و جلب کردن نظر مشتری سرمایه گذاری کند.

انتهای پیام / ر

ترفندهای برخی شرکت ها برای گران کردن محصول؛ نظارت از تولید تا عرضه باید گسترش یابد 2