یک‌شنبه 15 مهر 1403

ترکش‌های جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی / خروج 2 میلیارد دلاری سرمایه

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ترکش‌های جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی / خروج 2 میلیارد دلاری سرمایه

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ندا زارعی: گسترش دامنه درگیری میان نیروهای رژیم صهیونیستی با مردم غزه و لبنان، پیامد‌های مختلفی را به دنبال داشته که یکی از آن‌ها خروج 2 میلیارد دلاری سرمایه است. بین ماه مه و ژوئیه سال جاری، جریان خروجی از بانک‌های اسرائیلی به موسسات خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده و به 2 میلیارد دلار رسید. با توجه به این موضوع که وضعیت حاکم بر اراضی...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ندا زارعی: گسترش دامنه درگیری میان نیروهای رژیم صهیونیستی با مردم غزه و لبنان، پیامد‌های مختلفی را به دنبال داشته که یکی از آن‌ها خروج 2 میلیارد دلاری سرمایه است. بین ماه مه و ژوئیه سال جاری، جریان خروجی از بانک‌های اسرائیلی به موسسات خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده و به 2 میلیارد دلار رسید. با توجه به این موضوع که وضعیت حاکم بر اراضی اشغالی در این مدت، وضع ناامن و بی‌ثباتی بوده، سرمایه‌گذاران را با تردید‌هایی برای ادامه سرمایه‌گذاری مواجه کرده است.

همچنین تعطیلی گسترده کسب و کارها، خروج سرمایه از بانک‌های اسرائیلی، کاهش تردد طولانی مدت کشتی‌ها در بنادری از جمله حیفا و ضعیف شدن صنعت توریسم که منبع پردرآمدی محسوب می‌شد، از جمله دیگر عوامل است که در مجموع تاثیر بالایی در تضعیف اقتصاد رژیم صهیونیستی داشته‌اند. بر اساس آمار اداره مرکزی آمار این رژیم، تعداد گردشگران از حدود 300000 گردشگر در ماه سپتامبر، به حدود 89000 در ماه اکتبر کاهش یافته است. همچنین این تعداد در ماه نوامبر به حدود 38000 نفر کاهش یافته است.

کاهش پیش بینی رشد اقتصادی سالانه از 5.9 درصد به 0.7 درصد، یکی دیگر از پیامد‌های این درگیری یک ساله محسوب می‌شود. رشد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی به صورت سالانه در ژوئن امسال به 0.7 درصد رسیده که حدود 5.2 واحد درصد کمتر از انتظارات بوده است.

درخواست کسری بودجه برای دومین بار

همچنین کسری بودجه این رژیم در طی 12 ماه گذشته به 8.1 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است که با پیش‌بینی اولیه یعنی 6.6 درصد فاصله زیادی دارد. بزالل اسموتریچ وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در تاریخ 16 سپتامبر برای دومین بار از قانون‌گذاران خواست که افزایش اضطراری کسری بودجه را تصویب کنند. راکفت روساک - آمینوآچ رئیس سابق بانک اسرائیلی (لیئومی) نیز در این باره به شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود: جنگ در حال حاضر بیش از 67.3 میلیارد دلار برای اقتصاد اسرائیل هزینه داشته و نهاد‌های دفاعی خواهان افزایش سالانه حداقل 5.39 میلیارد دلار بودجه خود هستند. کسری بودجه بسیار بیشتر از این ارقام است. ما افراد تخلیه شده، مجروح و بسیاری از نیاز‌های اقتصادی داریم که حتی در هزینه جنگ به حساب نمی‌آیند.

تخریب زیرساخت‌ها نیز در ادامه باعث کاهش تردد کشتی‌ها در بنادر سرزمین اشغالی شد و میزان صادرات و واردات را به صورت گسترده‌ای کاهش داد؛ به طوری که بنابر گزارش‌ها، حجم حمل‌ونقل در بنادر مهم و بزرگ این رژیم در نیمه نخست سال 2024 حدود 16 درصد کاهش یافته است. توقف پرواز‌های شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی مانند دلتا، یونایتد و ولوفت‌هانزا به اسرائیل و لغو تور‌های گردشگری نیز به نوبه خود در تحت فشار قرار دادن اقتصاد آن تاثیرگذار بوده است.

در ادامه این جنگ‌ها، فراخواندن بسیاری از مردم که صاحب یک شغل یا جزء کارمندان محسوب می‌شدند (به عنوان نیروی ذخیره) باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌های خرد شد. بر اساس اطلاعات شرکت اسرائیلی CofaceBDI، حدود 46 هزار کسب و کار از زمان شروع جنگ تعطیل شده‌اند که 75 درصد از آنها مشاغل کوچک و خرد محسوب می‌شوند.

کاهش رتبه اعتباری

از جمله دیگر پیامد‌های این درگیری برای غاصبان فلسطین، کاهش رتبه اعتباری او از «+A» به «A» بود که در اوایل شهریور توسط (فیچ ریتینگز) اتفاق افتاد. این نهاد با منفی نگه داشتن چشم انداز، علاوه بر نشان دادن وضعیت نامناسب آن، خبر از امکان کاهش بیشتر رتبه را داد. همچنین در اوایل سال‌جاری، (مودیز) و (اس اند پی) نیز رتبه اعتباری خود را برای این رژیم کاهش دادند. همچنین مؤسسه بین‌المللی رتبه بندی مودیز هم به دلیل چشم انداز منفی رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داد. این مؤسسه در بیانیه خود اعلام کرده بود: عامل اصلی این کاهش رتبه، دیدگاه ما در مورد افزایش چشمگیر خطر ژئوپلیتیک تا سطوح بسیار بالا و پیامدهای منفی قابل توجه آن برای اعتبار اعتباری اسرائیل در کوتاه مدت و بلندمدت است. در نهایت مودیز در ماه فوریه نیز رتبه اعتباری اسرائیل را از A1 به A2 کاهش داد.

پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ رژیم صهیونیستی

با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ با فلسطین و دیگر کشور‌های مسلمان از افزایش هزینه‌های خود ابایی ندارد و تمام توان خود را برای تامین تسلیحات به کار گرفته است، با ادامه این روند به طور قطعی هزینه‌هایش افزایش خواهد یافت. در همین راستا، (بانک اسرائیل) تخمین زده است که هزینه‌های مربوط به جنگ برای سال‌های 2023-2025 می‌تواند به 55.6 میلیارد دلار برسد. با توجه به اوضاع اقتصادی رژیم صهیونیستی، ادامه داشتن جنگ و گسترش دامنه آن، ترمیم ضربه‌های وارد شده بر پیکره اقتصادی را دشوارتر خواهد کرد. کارشناسان مالی و اقتصادی نیز در این باره هشدار‌هایی داده‌اند که اگر تنش و درگیری تا سال 2025 ادامه داشته باشد، فشار‌های بیشتری بر اقتصاد وارد خواهد شد. این اتفاق در نهایت ممکن است به رکود طولانی مدت منجر شود. حتی اسموتریچ وزیر اقتصاد آن نیز به تازگی در این رابطه گفته است: «ما در طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ اسرائیل هستیم.»

یکی دیگر از اتفاقاتی که در جنگ یک سال اخیر رخ داده است، خروج بیش از نیم میلیون شهروند رژیم صهیونیستی از سرزمین اشغالی است. به گزارش اداره جمعیت و مهاجرت این رژیم، در مدت شش ماه اول جنگ اسرائیل و حماس حدود 550000 نفر از فلسطین خارج شده‌اند.

با توجه به موارد مذکور، پیکره اقتصاد این رژیم مورد اصابت ضربه‌هایی قرار گرفته است که با گسترش دامنه جنگ به لبنان و یا حتی ادامه داشتن روند فعلی، وضعیت بدتری را تجربه خواهد کرد. با این اوصاف، در آینده‌ای نه چندان دور، خروج سرمایه از بانک‌های اسرائیلی، تعطیلی کسب و کارها، افزایش هزینه جنگ از جمله اتفاقاتی است که رخ خواهد داد.