سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403

تشریح تهدیدات جهانی آمریکا / معرفی مدل جدید حکمرانی از سوی ایران

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تشریح تهدیدات جهانی آمریکا / معرفی مدل جدید حکمرانی از سوی ایران

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به سه تهدید جهانی برای ایالات متحده آمریکا، گفت: ایران یک مدل جدید حکمرانی را معرفی و آمریکا را تضعیف کرده است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به سه تهدید جهانی برای ایالات متحده آمریکا، گفت: ایران یک مدل جدید حکمرانی را معرفی و آمریکا را تضعیف کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه عصر امروز (دوشنبه 24 بهمن ماه) در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در گزارشی از شرایط موجود ایران و جهان، گفت: از نظر همه سیاسیون جهان این دهه بسیار مهم است و در این خصوص اسنادی وجود دارد که به آن خواهم پرداخت.

مشاور مقام معظم رهبری افزود: سند برآورد آمریکایی‌ها برای دهه 2020 تا 2030 میلادی و همچنین سند ارزیابی استراتژیک امنیت ملی اسرائیل و نیز سند استراتژی امنیت ملی اروپا در دهه جدید حساسیت‌ها و اهمیت این دهه را بهتر بیان خواهد کرد. آمریکایی‌ها در تغییر قانون امنیت ملی خود که متعلق به 1947 میلادی بود، آن را پس از جنگ سرد و بعد از 50 سال در سال 1997 مورد ارزیابی قرار دادند. آنان در سال 2000 قانون امنیت ملی جدید خود را تصویب کردند که استراتژی امنیت ملی آنها در قرن 21 است.

مشاورعالی فرمانده کل سپاه اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌گویند سال 2025 سال سرنوشت سازی برای آنهاست. در این سال یا آمریکا کدخدای کل جهان می‌شود یا مانند شوروی فرو خواهد پاشید. البته در سند امنیت ملی بایدن سال 2025 را به سال 2030 منتقل کرده اند و آن سال را سال سرنوشت آمریکا می‌دانند. در واقع جمهوری خواهان تا سه سال و دموکرات‌ها تا 7 سال دیگر به آمریکا فرصت داده اند تا سرنوشتش مشخص شود.

طائب در تشریح سند امنیت ملی بایدن، تصریح کرد: در این سند شش چالش مورد ارزیابی قرار گرفته است. تغییرات آب و هوایی، مسائل امنیت غذایی، بیماری‌های واگیردار، تروریسم، کمبود انرژی و تورم و گرانی جهانی از جمله این چالش‌ها هستند. همچنین در سند امنیت ملی آمریکا سه تهدید جهانی برای ایالات متحده مشخص شده است. آنان چین را اولین تهدید خود می‌دانند و معتقدند چین تنها کشوری است که در سال 2030 با آمریکا رقابت می‌کند. پکن در فناوری، اقتصاد و توان دفاعی در 2030 از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

وی افزود: صندوق بین المللی پول در گزارشی از تولید ناخالص جهانی در سال 2022 اعلام کرد که تولید ناخالص جهان با عبور از صد تریلیون دلار به 104 تریلیون دلار رسیده است. آمریکا با 25 تریلیون دلار اول و چین با 20 تریلیون دلار دوم است اما در سال 2030 چین از آمریکا پیشی می‌گیرد و در واقع این صندوق نیز پیش بینی سند امنیت ملی آمریکا را تأیید کرده است.

طائب ادامه داد: مشاهده می‌کنید که در چند روز گذشته آمریکایی‌ها چگونه بازی چین را در حوزه دفاعی می‌خورند. آنان سلاح‌های استراتژیک خود را برای زدن یک بالن چینی به پرواز درآورده اند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در تشریح تهدید دوم از نظر آمریکایی‌ها، گفت: روسیه از نظر آمریکایی‌ها دومین تهدید جهانی محسوب می‌شود. روسیه دیگر نمی‌تواند رهبری جهان را بر عهده بگیرد زیرا جنگ اوکراین، مسکو را تضعیف کرده است اما روس‌ها همچنان می‌توانند یک جنگ جهانی راه بیاندازند.

طائب بیان کرد: سومین چالش و تهدید از نظر آمریکایی‌ها بدون نام بردن از کشوری، قدرت‌هایی است که دموکراسی آمریکایی را تضعیف کرده و یک مدل جدید حکمرانی را معرفی می‌کنند. آنان مهمترین این کشورها را ایران می‌نامند. از سویی می‌گویند قلب جهان، خاورمیانه است و آمریکا تا قلب جهان را تصرف نکند، نمی‌تواند جهان را بگیرد. در خاورمیانه هم تا ایران را تصرف نکنند، امکان تسلط بر خاورمیانه را ندارند. هر چند اولویت امنیت آنها اسرائیل و نیز نفت ارزان این منطقه است.