سه‌شنبه 3 مهر 1403

تشکیل گروه مشترک حقوقی برای حمایت از فلسطین در بریکس

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تشکیل گروه مشترک حقوقی برای حمایت از فلسطین در بریکس

حسن عبدلیان‌پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در نشست خبری امروز، سه‌شنبه سوم مهرماه، با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و تسلیت به‌دلیل وقوع حادثه معدن ذغال‌سنگ طبس، به تبیین اهداف و نتایج سفر اخیر خود به روسیه برای حضور در اجلاس حقوقدانان کشور‌های عضو بریکس پرداخت.

وی گفت: در جریان سفر سال گذشته رئیس اتحادیه وکلای روسیه به ایران و انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه که با حضور وزرای دادگستری ایران و روسیه انجام شد، دعوتی برای شرکت در اجلاس حقوقدانان و وکلای کشور‌های عضو بریکس به ما ارائه شد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: در آیین افتتاحیه این اجلاس، بعد از روسیه و چین، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه سخنرانی کرد و 36 مورد پیشنهاد ویژه، از جمله دیپلماسی حقوقی و قضایی، ارائه داد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

عبدلیان‌پور ادامه داد: در این دوره از اجلاس بریکس، چند هدف عمده را دنبال می‌کردیم. حضور ما به‌عنوان تنها نهاد ملی ارائه‌دهنده خدمات حقوقی در ایران و بخشی از قوه قضاییه، هدف اصلی ما بود تا تعامل و تفاهم مناسبی با کشور‌های مسلمان و همسایه در خصوص مباحث مورد علاقه داشته باشیم. در این راستا، با هیئت اماراتی جلسه خوبی داشتیم و پیش‌نویس توافقی را آماده کردیم که قرار است ظرف یک ماه و نیم آینده و با سفر هیئت اماراتی به ایران، نهایی و عملیاتی شود. این توافق به نفع ایرانیان مقیم امارات خواهد بود. همچنین، دیدار خوبی با گروه هندی داشتیم، چراکه در آن کشور هم هم‌وطنان زیادی داریم.

وی افزود: همچنین، دیدار‌های دوجانبه مفیدی با هیئت‌های روسیه، چین و برزیل انجام دادیم که در تمامی آنها سه اصل عزت، حکمت و مصلحت که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، رعایت شدند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه با بیان اینکه اجلاس حقوقدانان کشور‌های عضو بریکس موجب ایجاد یک گفتمان‌سازی جدید جهانی شده است، ادامه داد: وقتی سند پایانی اجلاس را در اختیار ما قرار دادند، 6 مورد نقد به آن وارد کردیم که در نهایت با اعمال درخواست‌های هیئت ایرانی به امضای اعضا رسید. یکی از موضوعاتی که به خواست ما در سند نهایی گنجانده شد، این بود که هر کشوری بر اساس قوانین داخلی خود رفتار کند.

عبدلیان‌پور گفت: در پیشنهادات خود که در آغاز اجلاس بیان شد، بحث فلسطین را به‌صورت ویژه مطرح کردیم و از کشور‌های بریکس خواستیم گروه مشترکی برای حمایت حقوقی از مردم فلسطین و غزه تشکیل دهند که مورد استقبال اعضا قرار گرفت و یک کشور دیگر نیز این موضوع را مورد تأکید قرار داد.

وی با بیان اینکه اقدامات مرکز وکلا در ارتقای دیپلماسی حقوقی و قضایی کشور تأثیرگذار است، گفت: حضور در نشست بریکس به‌عنوان نماینده قوه قضاییه و بخشی از حاکمیت قطعاً تأثیرگذار بوده، چراکه رایزنی‌های ما پذیرفته شد. مرکز وکلا برای اولین بار در این نشست شرکت کرد و توانست با برگزاری جلسات دوجانبه و چندجانبه به نقطه‌نظرات مشترک برسد که در آینده عظمت این کار مشخص خواهد شد.