جمعه 28 اردیبهشت 1403

تغییر مکان دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز خسارتی بر پیکره ادب فارسی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تغییر مکان دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز خسارتی بر پیکره ادب فارسی

شیراز - زمزمه های تغییر مکان دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز انتقاد اساتید این دانشکده و بزرگان ادب فارسی را به دنبال داشته و این اتفاق از نگاه آنها، خسارتی جبران ناپذیر بر پیکره ادب فارسی است.

شیراز - زمزمه های تغییر مکان دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز انتقاد اساتید این دانشکده و بزرگان ادب فارسی را به دنبال داشته و این اتفاق از نگاه آنها، خسارتی جبران ناپذیر بر پیکره ادب فارسی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در هر کشور و سرزمینی نهادها و نمادهایی هستند که شناسنامه و هویت زبان و فرهنگ آن کشور به شمار می‌رود. این نشانه‌ها به صورت تصویر پردازی، آثار مکتوب، آثار باستانی و بناها نمود پیدا می‌کنند که هویت و شناسنامه آن سرزمین هستند.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز که بیش از 60 سال است در جوار آرامگاه حافظ بنا شده، یکی از این هویت‌هاست و دور کردن این ساختمان از حقیقت اصلی آن، یعنی بخش زبان و ادبیات فارسی، به معنای جدا کردن آن از حقیقت و روح اصلی این بنا است.

خیرالله محمودی، دانشیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر به بیان دیدگاه خود در زمینه جدا کردن دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز از آرامگاه حافظ پرداخته است.

به نظر شما چرا از ابتدا، مکان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در ساختمانی در جوار آرامگاه حافظ انتخاب شد؟

60 سال قبل که این بنا ساخته شد، متولیان و دلسوزان دانشگاه و فرهنگ و زبان فارسی می‌توانستند در جای دیگری این ساختمان را بنا کنند و هیچگونه تنگنای مکانی نداشتند و چه بسا مکان‌های دیگری نیز وجود داشت که سیما و منظری زیباتر از مکان کنونی دانشکده ادبیات داشتند اما انتخاب این مکان راز مهم فرهنگی و ادبی دارد. این مکان هویت فرهنگ و زبان فارسی و ایران است و مقبره جناب حافظ که مهمترین هویت زبان و فرهنگ ادب فارسی است و در آن طرف کمی دورتر مقبره شیخ اجل سعدی شیرازی، راز نهفته بنای این دانشکده است که اگر در جای دیگر ساخته می‌شد، نمی‌توانست چنین با ارزش و مقدس باشد.

همچنین آثار دیگر فرهنگی و ادبی همچون هفتنان، چهل تنان و مقبره خواجوی کرمانی، شاعر نامدار فارسی و دلایل دیگری که همه راز بنای این ساختمان در این مکان است؛ بنابراین هرگونه اقدامی برای به هم ریختن این بافت فرهنگی و ادبی خسارتی غیر قابل جبران است که بر پیکره زبان و فرهنگ فارسی وارد می‌شود.

اگر تازه واردی در شیراز سراغ آرامگاه حافظ را بگیرد، به طور قطع آدرس چهار راه ادبیات و ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی را به او می‌گویند همانگونه که اگر کسی بخش زبان و ادبیات فارسی را بخواهد، مقبره حافظ و چهارراه ادبیات را به او نشان می‌دهند و این امر نشانگر آن است که این مکان‌ها با دیگر آثار ادبی در هم تنیده شده و در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند.

نظر اساتید و دانشجویان این دانشکده در مورد جابجایی این بنا چیست؟

از زمانی که زمزمه واگذاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی به نهادهای دیگر به گوش رسید، تمام استادان و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی در دوره‌ها و زمان‌های مختلف به خاطر حمیت فرهنگی و ادبی که داشتند با این امر مخالفت کردند و به شکل‌های مختلف و به صورت منطقی اقدام کردند و امروز می‌بینیم که استادان بخش زبان و ادبیات فارسی در نشست‌های خبری و رایزنی با بزرگان و مسئولان استان، خواستار بقای بخش زبان و ادبیات فارسی در این دانشکده و در این مکان هستند و تمام خواسته‌هایی که توسط همکارانی از جمله دکتر حسنلی، دکتر کرمی و دیگر دوستان به شکل‌های مختلف مطرح شده، دغدغه و خواسته تمام استادان و دانشجویان این بخش است.

امروز بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز نه تنها در کشور حتی به جرأت می‌توان گفت در جهان هر کجا سخن از زبان فارسی است، نام این بخش بر سر زبان هاست و در این مکان و بخش، استادان نامدار و چهره‌های علمی و ادبی کشور در گذشته و حال عاشقانه و صادقانه برای ترویج زبان و فرهنگ ایرانی کوشیده اند و تلاش و پیگیری آنها برای بقای این بخش در این مکان و باقی ماندن دانشکده ادبیات و علوم انسانی با همین هویت، بخاطر عشق و حمیت فرهنگی و ادبی آنهاست و خدای ناخواسته قصد کارشکنی یا اهداف دیگری ندارند.

خواسته شما از مسئولان به ویژه استاندار فارس چیست؟

در این شرایط استادان و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز از مسئولان دلسوز و فرهنگ دوست استان به ویژه استاندار فارس که فردی دانشگاهی، فرهیخته و فرهنگ دوست است، همچنین مدیریت دانشگاه شیراز مصرانه درخواست دارند که نگذارند این نهاد مهم فرهنگی و ادبی از حقیقت اصلی خودش یعنی بخش زبان و ادبیات فارسی جدا شود.

همچنین برای پیشبرد اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، بخش زبان و ادبیات فارسی به این مکان نیاز مبرم دارد و این مکان چه از نظر فیزیکی و چه از نظر معنوی، شایسته‌ترین مکان برای این اهداف است و از استاندار در این راستا چشم یاری و همکاری داریم و بدانند که این اقدام در خاطره تاریخ فرهنگ و ادب این استان باقی خواهد ماند.

تغییر مکان دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز خسارتی بر پیکره ادب فارسی 2