یک‌شنبه 1 مهر 1403

تقدیر از نخبه های برتر / علم بدون اخلاق قدرت آفرین نیست

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تقدیر از نخبه های برتر / علم بدون اخلاق قدرت آفرین نیست

مراسم تقدیر از رتبه‌های برتر کنکور و المپیادهای علمی با حضور وزیر علوم و سخنگوی دولت برگزار شد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، شب گذشته در مراسمی با حضور سیمایی صراف، وزیر علوم، افشین، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مهاجرانی سخنگوی دولت از رتبه های برتر المپیادهای جهانی و کنکور سراسری تقدیر شد.

درخواست وزیر علوم از خیرین آموزش عالی

سیمایی صراف در این مراسم با تأکید بر اهمیت همکاری همگان برای دستیابی به آینده‌ای بهتر برای شهروندان ایران تجدد ایرانی را همزاد با آموزش نوین در ایران خواند و گفت: تأسیس دارالفنون و تلاش‌های میرزا حسن رشدیه در تأسیس مدارس جدید با وجود مخالفت‌های زیاد در ایجاد یک نظام آموزشی جدید مؤثر بود و نسل تحصیل‌کرده‌ای که از این آموزش‌ها برخاست، به مفاهیمی چون مشروطه، قانون، حاکمیت قانون، حقوق بشر و پارلمان دست یافت. این نسل عمدتاً محصول نهادهایی مانند دارالفنون است که به دست خیرین تأسیس شدند.

وزیر علوم بر نقش نهادهای آموزشی بخش خصوصی در پرداختن به مسائل ملی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: این نهادها به مسائل اجتماعی و مشکلات روز کشور متعهد بوده و در صدد حل آن‌ها هستند. وقف واقعیتی است که پیامبر اکرم با وضع قواعدی برای حمایت از این سنت، امکان حراست و صیانت از اموال را برای انسان‌ها فراهم کرده است.

وی ادامه داد: آموزه‌های دینی بر این نکته تأکید دارند که موقوفات باید در مسیر وقف باقی بماند. لذا وقف نباید تحت تأثیر تغییرات زمانه و حکومت‌ها قرار گیرد و این امر انگیزه‌ای قوی برای واقفان به وجود می‌آورد.

وزیر علوم با بیان اینکه نهادهای فقهی و حقوقی حافظ نیات واقفان هستند، خاطرنشان کرد: مال تا ابد در مدیریت واقف باقی می‌ماند و این خیری است که همیشگی خواهد بود.

وی از خیرین آموزش عالی خواست به مشکلات و کاستی‌های موجود در این حوزه بیشتر توجه کنند و گفت: ما توانایی کامل برای پوشش همه نیازها نداریم و بسیاری از دانش‌آموزان مستعد و نخبگانی هستند که به دلیل محرومیت‌های مختلف امکان تحصیل ندارند.

سیمایی صراف در پایان با اشاره به میلاد پیامبر اسلام، بر اهمیت اخلاق در جامعه تأکید کرد و گفت: ارزش ذاتی اخلاق نشان می‌دهد که وقف ناشی از یک خصلت آزادگی انسان است. ایران عزیز نیازمند همکاری، همفکری و همدلی همه است.

حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این نشست با اشاره به اینکه بدون تلاش و ممارست علم به دست نمی آید و نوآوری بدون توجه به صنعت ایجاد نمی شود، اظهار داشت: شما هم برای موفقیت باید هر روز تلاش کنید و هر روز بهتر از دیروز باشید. وظیفه ماست مسیر را برای شما باز کنیم و شما هم در کنار تلاش ها نباید از شکست و مبارزه برای کسب موفقیت خسته شوید.

وی خطاب به نخبگان علمی کشور تصریح کرد: برای موفقیت همیشه لازم نیست برنده باشید. تلاش مستمر شما همان پیروزی است و پیروزی بدون شکست مفهوم ندارد. همیشه قرار نیست نفر اول باشید مهم این است که حرکت کنید.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و مسئولان کشور قرار است قوت قلب نخبگان باشند، تصریح کرد: قرار است در شکستها کنارتان باشیم. شرط این حضور این است که خودتان را نبازید و از تلاش خسته نشوید.

علم بدون اخلاق تمدن ساز و قدرت آفرین نیست

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز در این نشست علم را در کنار اخلاق تمدن ساز دانست و گفت: علم بدون اخلاق تمدن ساز نیست. علم السلطان از منظر حضرت علی (ع) علمی است که با اخلاق ترکیب شده باشد.

وی افزود: علم بدون اخلاق برای بشر مطلوب نیست. بلاهایی که سر بشر آمده است ماحصل علم بدون اخلاق است و علم بدون اخلاق قدرت آفرین نیست. موفقیت به معنای اثرگذاری در اجتماع است و شما در آغاز موفقیت هستید.

مهاجرانی در ادامه سخنان خود خوشبختی را امری جمعی دانست و گفت: موفقیت و خوشبختی امری فردی نیست بلکه در بستر اجتماع حاصل می شود و این ما انسان ها هستیم که به محبت نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت زنان در کشور ما سخت‌تر است از مردان است. موفقیت خانم دکتر ایردجی زاد از فرهیختگان زن و از اساتید دانشگاه شریف همواره مایه مباهات ما زنان است.

مهاجرانی در ادامه به دانشجویان نخبه کشور گفت: قول دهید آنچه که از دنیا گرفتید را به دنیا برگردانید. این کشور وامدار کسانی است که برایش از جان گذشتن در آغاز هفته دفاع مقدس باید یادی کنیم از شهدایی که از پا افتادن تا ما بمانیم. این کشور وامدار تک تک این افراد است که برای ما ارزش عزت ملی را فراهم کردند و ما باید آن را پاس بداریم.

اقدامات مجلس در راستای حمایت از نخبگان

منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اقدامات خوبی که در کشور درباره نخبگان صورت گرفته است، گفت: در کمیسیون آموزش مجلس همتی شد و قانونی با عنوان قانون جهش تولید و دانش‌بنیان به تصویب رسید که خروجی این قانون حضور بیش از 2 هزار شرکت دانش‌بنیان است.

وی گفت: قانونهای حمایتی دیگر برای حمایت از نخبگان و دانش اموختگان وجود دارد و در برنامه هفتم توسعه پیش بینی های خوبی در این زمینه شده است.

این نماینده مجلس تلاش کمیسیون آموزش مجلس را توجه به نخبگان دانست و خطاب به حاضران تصریح کرد: هر جا احساس کردید به کمک نیاز دارید مجلس و کمیسیون آموزش در خدمت شماست.

دولت دست مردم را در حمایت از نخبگان باز بگذارد

علی سعیدی، رئیس بنیاد کارآفرینان و نوابغ نیز در این نشست با اشاره به اینکه تقاضا، محور علم و توسعه است، گفت: اگر تقاضا برای کالا و خدمات وجود دارد قطعا باید خدمتی باشد که در شان عرضه باشد. در دنیا به ازای هر تقاضا 5 عرضه وجود دارد. اما تعداد عرضه نخبگان و عالمان کمتر از تقاضاست و هر روز تعداشان کمتر از روز قبل می شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای قدرتمند برای جذب ثروتمندان محدودیتهایی ایجاد می کنند اما برای پذیرش نخبگان محدودیت ندارند، گفت: در دانشگاههای بزرگ آمریکا شاهد حضور دانشجویان زیادی از کشورهای چین و آسیا هستیم. دانشجویانی از کشورهای ما هم در آنجا حضور دارند اما ما خودمان قدر آنها را نمی دانیم.

سعیدی با بیان اینکه دانشگاههای ما فرقی بین نخبگان و سایر دانشجویان واقع نمی شوند، گفت: این قهرمانان تنها ثروت کشورند و همه در قبال انها مسئولیم. این جوانان غیور فرزند ایرانند و همه دوستشان دارند لذا باید زمینه ارتقای آنها را فراهم کرد. حاکمیت باید از آنها حمایت کند و مسیر را باز کند تا مردم و خیرین نیز به وظیفه خود در قبال آنها عمل کنند.

این مراسم که به همت بنیاد نخبگان سعیدی برگزار شد با تقدیر و اهدای هدیه به دارندگان المیپادهای جهانی نجوم، فیزیک، زیست، ریاضی، شیمی، کامپیوتر، و رتبه های برتر کنکور همراه بود.