دوشنبه 16 مهر 1403

تلاش هلال احمر برای بهره‌مندی مردم از آموزش‌های امدادی و کاهش خسارات حوادث

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تلاش هلال احمر برای بهره‌مندی مردم از آموزش‌های امدادی و کاهش خسارات حوادث

زنجان - ایرنا - با توجه به اینکه نوع رخدادهای غیرمترقبه در سطح استان در همه مناطق یکسان و غیرقابل پیش بینی است کاهش خسارت‌های جانی و مالی اهمیت قابل توجهی دارد که جمعیت هلال احمر با توسعه آموزش کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات درصدد کاهش خسارت‌های جانی و مالی این حوادث است.

استان زنجان با وجود وسعت، تنوع آب و هوایی و شرایط متفاوت محیطی زمینه وقوع بسیاری از بلاهای شناخته شده ازجمله سیل، زلزله کولاک های سخت و ریزش بهمن را دارد. برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و کاهش خسارت‌ها و اثرهای ناخوشایند آن می توان به گام‌هایی نظیر ارتقای سطح آمادگی و شناخت و درک صحیح آحاد مردم از انواع حوادث پیش بینی نشده و خطراتی که محیط زندگی و کار آنان را تهدید می کند و آموزش راهکارها، روش‌های ایمنی و کنترل حوادث و خطرات به افراد جامعه اشاره کرد که رویکرد ایجاد فرهنگ خود امدادی و امدادرسانی مقوله ای مهم در شرایط عادی است که مردم از آن بهره مند شوند تا در سوانح طبیعی و غیرطبیعی خسارت ها را به حداقل برسانند. ارایه آموزش‌هایی که سطح دانش و مهارت هریک از شهروندان را درمحیط پر از عوامل تهدیدزا افزایش دهد و توان مقابله آنان را در برابر خطرات و حوادث ارتقا بخشد که هلال احمر در صدد تحقق این مهم گام هایی با راه اندازی خانه های هلال در سطح شهرها و روستاها برداشته است.

فرمانداران و دستگاه های اجرایی برای راه اندازی خانه های هلال همکاری کنند

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری زنجان شامگاه شنبه در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گفت: در کنار مطالعات خطرپذیری که اتفاق افتاده و در سابقه و پیشینه وجود دارد باید میزان آسیب پذیری مورد توجه قرار گیرد چرا که در نهایت میزان خسارت پذیری مهم است.

مهرداد سلطانی اظهار داشت: اگر خطری را دنبال می کنیم به دنبال آن باید امکانات مورد نیاز برای مقابله با آن فراهم و خطر پذیری کاهش یابد.

وی ادامه داد: هر برنامه ای که هر یک از دستگاه های اجرایی تهیه و تدوین می کند چنانچه قابل سنجش نباشد نمی توانیم بفهمیم چه میزان درآن حوزه رشد کرده ایم.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری زنجان گفت: همه برنامه هایی که در این حوزه تدوین می شود باید معیارهای کمی قابل سنجش خود را داشته باشد تا میزان پیشرفت ها برای مقابله با حوادث و کاهش خطر پذیری ها را نشان دهد.

سلطانی با قدردانی از جمعیت هلال احمر در خصوص توسعه خانه های هلال افزود: فرمانداران و دستگاه های اجرایی استان برای راه اندازی این خانه ها همکاری لازم را داشته باشند تا خانه های هلال توسعه یابد.

وی اضافه کرد: خانه های هلال واحدهایی از هلال احمر به شمار می رود که به صورت میدانی در نزدیکترین نقاط احتمالی به بحران ها در سطح روستاها، محلات و شهرها راه اندازی شده است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری زنجان گفت: افراد عضو خانه های هلال در همان منطقه ساکن هستند، می توانند اولین افرادی باشند که در مواقع بحرانی برای امدادرسانی در حادثه اقدام کنند که تجهیز، آماده سازی و راه اندازی این خانه ها می تواند نقش مهم در پاسخ سریع و مقدماتی در بحران ها داشته باشد.

سلطانی اظهار داشت: یکی از مهمترین موارد در بخش راهداری حجم وسیعی از هزینه های جاری در فصل زمستان برای این بخش است که این هزینه ها نسبت به سایر دستگاه های اجرایی بالاتر است.

وی تاکید کرد: این مهم در جلسه شورای برنامه ریزی استان زنجان مطرح شده و سعی شده از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هزینه های جاری لحاظ شود و طرح آن در جلسه مدیریت بحران نیز می تواند کمک حال باشد تا بخشی از این هزینه ها را پوشش دهند.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری زنجان گفت: مقاوم سازی منازل روستایی هم باید به لحاظ کمی و هدفمند دنبال شود.

به گفته سلطانی، مقاوم سازی در سطح روستاها با استفاده از وام ها انجام می شود و این مساله تقاضا محور است در جایی که تقاضا وجود دارد برای استفاده از تسهیلات جذب آن بالاتر است در حالیکه لزوما جایی که تقاضا وجود دارد آسیب پذیرترین منطقه نیست.

وی اظهارداشت: در سطح عمومی پیشرفت مقاوم سازی در استان خوب است که باید این موضوع از حالت تقاضا محوری خارج و به سمت هدفمندی سوق داده شود تا مقاوم سازی منازل در مناطق آسیب پذیر محقق شود.

فعالیت 69 خانه هلال در سطح استان زنجان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز از فعالیت 69 خانه هلال در استان خبرداد و گفت: این تعداد در سال های گذشته 36 مورد بود که امسال افزایش یافته است.

شهرام میرزایی اظهار داشت: از این تعداد 24 خانه در سطح شهرها و 45 مورد نیز در سطح روستاهای استان زنجان فعال است.

به گفته وی، روستاهایی با بیش از 200 خانوار در اولویت راه اندازی خانه های هلال است که تاکنون 74 دوره آموزش کمک های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات برای یک‌هزار و 719 نفر برگزار شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در حال حاضر این آموزش ها با رعایت همه پروتکل های بهداشتی برگزار می شود و نیازمند مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هستیم تا از ظرفیت خانه های بهداشت در سطح روستاها استفاده کنیم.

میرزایی تاکید کرد: هرچه میزان تجهیزات و نیروهای امدادی در سطح استان گسترش یابد در ساعت های اولیه حوادث امدادرسانی به نحو درست و اصولی انجام شده و منجر به کاهش آسیب ها و خسارت های جانی و مالی برای هموطنان می شود.

وی افزود: همزمان با هفته دولت خانه های هلال در سطح کشور به صورت ویدئو کنفرانس افتتتاح می شود که این مهم در استان نیز محقق خواهد شد.

54درصد واحدهای مسکونی و تجاری روستایی مقاوم سازی شده است

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان گفت: هم اکنون حدود 50 هزار واحد مسکونی و تجاری در سطح روستاهای استان مقاوم سازی شده که این مهم 54 درصد از واحدهای مسکونی این مناطق را شامل می شود.

رضا خواجه ای اظهار داشت: 45 هزار واحد مسکونی روستایی با 46 درصد در مناطق روستایی استان فرسوده و نیازمند مقاوم سازی و این مهم نیازمند تامین اعتبار است.

به گفته وی، سال گذشته سه هزار واحد مسکونی در استان مرمت و بازسازی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*