سه‌شنبه 12 تیر 1403

تلاش واشنگتن برای اجرای پیشنهاد اسرائیل / بایدن به دنبال توافق سه مرحله‌ای در غزه

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
تلاش واشنگتن برای اجرای پیشنهاد اسرائیل / بایدن به دنبال توافق سه مرحله‌ای در غزه

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که دولت بایدن همچنان به دنبال یک توافق سه مرحله‌ای در غزه است.

ب تارنمای آکسیوس روز شنبه به وقت محلی به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد: تلاش جدید بر اساس پیشنهاد اسرائیل است که توسط کابینه جنگ این رژیم تایید شد و توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی ماه گذشته ارائه شد.

دولت بایدن همچنان به دنبال یک توافق سه مرحله‌ای است که به آزادی 120 اسیر باقی‌مانده در دست حماس و ایجاد آرامش پایدار در غزه که بیش از 37 هزار و 700 فلسطینی توسط اسرائیل در آن کشته شده‌اند، منجر شود. به گزارش ایرنا؛ این سه منبع گفتند تلاش آمریکا همراه با میانجی های قطری و مصری بر ماده 8 این پیشنهاد متمرکز است. این بخش از توافق مربوط به مذاکراتی است که قرار است در مرحله اول توافق بین اسرائیل و حماس آغاز شود تا شرایط دقیق مرحله دوم که شامل دستیابی به "آرامش پایدار" در غزه است,» مهیا شود.

این رسانه آمریکایی به نقل از این منابع گفت که حماس می خواهد این مذاکرات تنها بر تعداد و هویت اسیران فلسطینی متمرکز شود که در ازای هر سرباز یا گروگان زنده اسرائیلی در غزه از زندان های اسرائیل آزاد می شوند. از سوی دیگر، اسرائیل می‌خواهد در این مذاکرات توانایی طرح موضوع نبود توان نظامی در غزه و سایر موضوعات را داشته باشد.

آکسیوس به نقل از این منابع گفت که مقامات آمریکایی برای رفع این اختلاف میان اسرائیل و حماس پیش‌نویس جدیدی را برای ماده 8 تهیه کردند و از قطر و مصر خواسته اند تا حماس را برای پذیرش پیشنهاد جدید تحت فشار قرار دهند.

یک منبع آگاه از مذاکرات به آکسیوس گفت: آمریکا به شدت تلاش می‌کند تا فرمولی برای دستیابی به توافق بدست آورد. یک منبع دیگر گفت که اگر حماس با پیشنهاد جدید ارائه شده از سوی آمریکا موافقت کند، "توافق بدست خواهد آمد."

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا 31 می 2024 برابر با 11 خرداد 1403 و در آستانه انتخابات 5 نوامبر سال جاری (15 آبان ماه 1403) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

در پی طرح بایدن، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با 14 رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست 10 ژوئن 2024 برابر با 21 خرداد 1403 شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

تصویب این قطعنامه در حالی بود که در طول هشت ماه گذشته، آمریکا با حمایت قاطع از اسرائیل مانع تصویب هرگونه قطعنامه برقراری آتش بس در غزه و محکومیت حماس به دلیل عملیات نظامی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر 2023 و همگام با اسرائیل برای شکست این جنبش بود.

در قطعنامه 2735 شورای امنیت که دارای هفت بند می باشد، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در 31 مه که اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.