یک‌شنبه 15 مهر 1403

توسعه رو به رشد پارک علم و فناوی زنجان نیازمند حمایت‌های جدی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توسعه رو به رشد پارک علم و فناوی زنجان نیازمند حمایت‌های جدی است

زنجان - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: توسعه این پارک نیازمند همراهی مسؤولان استانی بوده و یکی از موانع جدی در توسعه این پارک اختصاص نیافتن زمین مورد نیاز است که متاسفانه با رایزنی انجام گرفته با اداره کل راه و شهرسازی این مهم تاکنون به جایی نرسیده است.

داود مرادخانی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به اینکه هم اکنون این پارک در مکان اجاره ای فعالیت های خود را ادامه می دهد افزود: این پارک برای بهره گیری از ظرفیت ها، نوآوری ها و ایده های جوانان خلاق استان به زمین مناسب برای استقرار نیاز دارد که بتواند حیطه و خدمات کاری متعدد و متنوع خود را گسترش دهد.

وی بابیان اینکه در زمان حاضر زمین ها و مکان های بدون استفاده و حتی مازاد در شهر وجود دارد، اما آنگونه که باید و شاید مورد استفاده قرار نمی گیرد، اضافه کرد: با وجود کارهای انجام گرفته این مساله حل نشده که همدلی برای رفع این مهم می تواند چشم انداز بهتری را برای توسعه و هدف گذاری های تعیین شده فراهم کند.

این مسؤول ادامه داد: پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.

مرادخانی افزود: امروزه پارک‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری نقش بسیار عمده‌ای در پیشبرد اقتصاد جهان ایفا می‌کنند، چرا که آنها علاوه بر امکان فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط دانش محور و کارآفرین در یک محیط اقتصادی، بستر لازم جهت انتقال و توسعه فناوری، تولید با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را فراهم می کند.

وی اظهار داشت: پارک های علم و فناوری، نهادی اجتماعی و جایگاهی برای توسعه نوآوری های دانش محور از طریق مساعدت در تشکیل و تقویت بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط (SMEs) و بخشی از راهبرد اندیشمندانه و هماهنگ برای توسعه ملی محسوب می شوند.

به گفته این مسؤول، رسالت راهبردی پارک علم و فناوری زنجان افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت ها و موسساتی است که بر پایه علم و دانش در محیط پارک فعالیت می کند.

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان ادامه داد: برای نیل به این هدف پارک علم و فناوری استان زنجان ماموریت دارد با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه ها، مراکز تحقیق و توسعه و بخش خصوصی، ایجاد و رشد شرکت های نوآور را از طریق مراکز رشد (انکوباتورها) و نیز ایجاد موسسات نو از درون موسسات باسابقه را تسهیل کرده و همچنین این پارک انواع خدمات، فضاهای کاری و زیرساخت های مناسب را به موسسات مستقر در پارک ارائه می کند.

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان ادامه داد: دانشگاه های استان باید در حوزه علم و فناوری از حالت روزمرگی خارج شده و به شکل عملیاتی کار کنند که نگاهی به فعالیت های دانشگاه های معتبر جهانی همانند ام آی تی آمریکا که هشتمین اقتصاد جهان 2 هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد، اهمیت این امر را نشان می کند.

وی با اشاره به اینکه این واحد دانشگاهی موفق به تولید 2 هزارو 500 استارتاپ " کسب و کارهای نوپا " شده و سه میلیون شغل برای فارغ التحصیلان ایجاد کرده است، اضافه کرد: بانگاهی به چنین تجارب و توسعه اکوسیستم استارتاپی می توان به رشد و بالندگی رسید به شرط آنکه دانشگاهها از همین حالت روزمرگی خارج شوند.

مرادخانی با بیان اینکه کشورمان از نظر تولید علم در رتبه 16 جهان قرار دارد افزود: بر این اساس باید به لحاظ علمی به این مرحله می رسیدیم که فناوری نیز رخ دهد، اما اگر به لحاظ علمی تهی باشیم نمی توانیم فناروی ایجاد کنیم و بر این مبنا طی چند سال آینده برای رسیدن به برنامه های ترسیم شده در حوزه فناورانه دانشگاه ها باید از لاک خود خارج شوند.

این مسؤول با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان زنجان در اواخر اسفند 96 افتتاح شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون 93 شرکت در این پارک، مستقر شده که در سال 97 بالاترین نرخ رشد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به ثبت رسید که تعداد شرکت‌ها از 32 به 54 رسید.

*س_برچسب‌ها_س*