یک‌شنبه 8 مهر 1403

تولید افزون بر 2 هزار تن بادام در دزفول

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تولید افزون بر 2 هزار تن بادام در دزفول

دزفول - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول گفت: سالانه 2 هزار و 247 تن بادام در بخش‌های سردشت و شهیون دزفول تولید می‌شود.

علیرضا فتح الهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 12 هزار هکتار از زمین‌های بخش سردشت و 12 هزار هکتار از زمین‌های بخش شهیون دزفول به کشت طبیعی بادام اختصاص یافته که از این سطح افزون بر 990 تن بادام و 396 تن زدو تولید می‌شود. وی بیان کرد: پنج هزار و 365 هکتار از زمین‌های بخش سردشت و چهار هزار و 692 هکتار از زمین‌های بخش شهیون نیز به کشت دست کاشت بادام اختصاص دارد که از این سطح یکهزار و 257 تن و 125 کیلوگرم بادام و 502 تن و 850 کیلوگرم زدو تولید می‌شود. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول کل زدو تولیدی این شهرستان را 898 تن و 850 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: بخشی از این تولیدات برداشت، بخشی توسط حیوانات اهلی و وحشی مصرف می‌شود و بخشی نیز برای تجدید نسل در زمین باقی می‌ماند. وی با بیان اینکه زدو مصارف صنعتی دارد، گفت: از سرشاخ بادام برای تهیه صنایع دستی استفاده می‌شود.

زدو قطعات شیشه‌ای شفاف به صورت گلوله‌های زرد یا قرمز رنگ بوده که حاصل از تنه درختان بادام است؛ در اثر خراش‌های طبیعی یا مصنوعی صمغ این گیاهان خارج شده و در مجاورت هوا سفت و سخت می‌شود.

230 هزار هکتار جنگل، 110 هزار هکتار مرتع و پنج هزار و 200 هکتار بیشه زار در شهرستان دزفول وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س*