جمعه 10 فروردین 1403

تولید محصولاتی کاربردی با استفاده از لاستیک‌های فرسوده

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تولید محصولاتی کاربردی با استفاده از لاستیک‌های فرسوده

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور گفت: تهیه پودر لاستیک از چندین میلیون لاستیک فرسوده ضمن ایجاد اشتغال به محیط زیست نیز کمک می‌کند.

سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور در گفت و گو خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازیافت لاستیک، گفت: در ساختمان لاستیک از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام در عملکرد تایر و در جریان تولید آن نقش خاصی دارند.

او ادامه داد: اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده تایر کائوچو، دوده، نخ، سیم و مواد شیمیایی و محافظت کننده هاست. از نظر تهیه و فرآوری، کائوچو را به سه دسته تقسیم می‌کنند که شامل کائوچوی طبیعی، کائوچوی مصنوعی و کائوچوی بازیافتی می شود.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: از لاستیک‌های فرسوده در ساخت انواع کائوچو بازیافتی و مصنوعی استفاده می شود که در فرآیند‌های مختلفی این ماده به دست می‌آید. جریان کار بازیافت لاستیک فرسوده به این صورت است که در فرآیند بازیافت و در مراحل مختلف جداسازی مواد گوناگونی از جمله کوئوچو، کائولن، بنزن و دوده گرانول به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید

احمدی درباره تهیه کائوچوی طبیعی، مصنوعی و بازیافتی، گفت: کائوچوی طبیعی از شیره درخت مخصوصی که در مناطق استوایی و کشور‌هایی نظیر مالزی و تایلند می‌روید، به دست می‌آید. کائوچوی مصنوعی نیز از مشتقات نفتی و محصول کارخانجات پتروشیمی است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: هر یک از اجزاء مختلف تایر شامل نسبت‌های مختلفی از کائوچوی طبیعی و مصنوعی هستند که این نسبت به خصوصیات فیزیکی مورد نیاز بستگی دارد، به عنوان مثال کائوچوی طبیعی دارای مقاومت حرارتی بالا و چسبندگی عالی است و به این دلیل در اجزاء درونی تر تایر مثل لایه‌ها بیشتر کاربرد دارد.

او بیان کرد: تهیه پودر لاستیک از چندین میلیون لاستیک فرسوده و کاربرد آن در آسفالت ها، کف پوش، سیمان تیپ بندی و... ضمن ایجاد اشتغال به محیط زیست نیز کمک می‌کند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: مراکز اسقاط و بازیافت نقش مهم و زیادی در جمع آوری لاستیک و مشتقات آن دارند و به همین دلیل جمع آوری لاستیک هم با مشکلاتی رو به رو شده است. با توجه به اینکه سه سال و نیم است که بحث اسقاط صورت نمی‌گیرد، بحث بازیافت لاستیک هم صورت نمی‌گیرد و لاستیک‌های بازیافتی دپو و جمع آوری نمی‌شوند.

احمدی ادامه داد: به دلیل حجم اندک لاستیک و به صرفه نبودن بازیافت و تبدیل آن، برخی این لاستیک‌ها را زیر خاک دفن می‌کنند که در نتیجه باعث آسیب‌های جدی به محیط زیست می‌شوند، لاستیک از زباله های حجیم محسوب می شود که فرآیند دفن را با مشکل مواجه می‌کند و بدلیل وجود خلل و فضای باز بین لاستیک ها، زمینه مناسب برای رشد حشرات موذی فراهم می شود که خطر شیوع بیماری های واگیردار افزایش می یابد.

انتهای پیام /